بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای از ۳۰درصد ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند

اهواز - ایرنا - معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بهره گیری از فناوری هسته‌ای از ضایعات ۲۰تا ۳۰درصدی محصولات کشاورزی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدپژمان شیرمردی روز سه‌شنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری سازمان انرژی اتمی و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در شرکت الکل سازی و مایه خمیر رازی خوزستان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال استفاده از فناوری هسته‌ای در بخش غیرمتعارف آن نبوده و نیست، افزود: یکی از کاربردهای مهم فناوری صلح آمیز هسته‌ای، استفاده پرتودهی هسته‌ای در محصولات کشاورزی است تا ضمن بهبود کیفیت محصولات از ضایعات آن جلوگیری کرده و زمان انبارداری آن را طولانی‌تر کند.

وی با بیان اینکه خوزستان با تولید سالانه ۱۸میلیون تن محصولات زراعی، باغی و فراورده‌های لبنی و دامی، قطب نخست تولیدات کشاورزی کشور است افزود: خوزستان ظرفیت ورود فناوری هسته‌ای برای بهبود تولیدات کشاورزی را دارد و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این زمینه پیشگام است.  

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه افزود: تفاهمنامه همکاری با شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در راستای بهبود تولید فرایند شکر، جلوگیری از ضایعات، بهبود کیفیت تولیدات، ارزش افزوده بالا، کنترل پسماند و تبدیل آن به محصولات با ارزش بیشتر و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و تبدیل پسماند به خوراک دام است.

شیرمردی با بیان اینکه ما در حوزه نیشکر می‌توانیم کارهای موثر و خوبی انجام دهیم  افزود:ورود فناوری هسته‌ای به این بخش امنیت غذایی کشور را ارتقا می‌دهد و هزینه های تولیدات کشاورزی را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد.

عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در آیین امضای تفاهم نامه همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: با امضای این تفاهم نامه، مسیر استفاده از فناوری نوین هسته‌ای در بخش صنعت و کشاورزی این شرکت مهیا خواهد شد.

وی گفت: بهره گیری از فناوری هسته ای در بخش های افزایش راندمان تولید نیشکر، پرتودهی نبات، ضدعفونی و بهداشتی کردن مواد اولیه شکرهای طمع دار، کاهش ضایعات و بهبود فرایند تولید شکر خواهد بود.

ناصری گفت: چنانچه یک درصد از ضایعات شکر با استفاده از فناوری هسته‌ای کمتر شود معادل هفت هزار تن شکر است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ابراز خرسندی از ورود فناوری هسته‌ای به صنعت نیشکر خوزستان اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی ایران در قالب این تفاهم نامه با بخش تحقیقات شرکت همکاری می کند و کارشناس و متخصص صنعت هسته‌ای به منطقه اعزام خواهد کرد تا در نهایت صنعت نیشکر سودآورتر شود و بهره وری نیز افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با هشت شرکت نیشکری هفت تپه، دهخدا، امام خمینی(ره) دعبل خزاعی، میرزاکوچک خان، سلمان فارسی، امیرکبیر و فارابی با حدود ۷۰۰ هزار تن شکر، حدود ۴۰درصد درصد نیاز کشور به شکر را تامین می‌کند.

عملیات اجرایی واحدهای نیشکری خوزستان بجز واحد نیشکر هفت تپه که ۱۸مهرماه پارسال به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد از ابتدای دهه ۷۰ شروع شد و یکی پس از دیگری به بهره برداری رسید.

شکر، الکل، تخته صنعتی (ام.دی .اف)، مایه خمیر و خوراک دام بخشی از تولیدات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان است.  

به گزارش ایرنا، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در سفر به خوزستان از مجتمع های کشت و صنعت امام خمینی(ره)در شعیبیه شوشتر، دعبل خزاعی و شرکت الکل سازی و مایه خمیر رازی خوزستان بازدید کرد.        

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha