یکهزار هزار پنل خورشیدی پنج کیلوواتی در مازندران احداث می‌شود

ساری - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران از احداث یکهزار پنل خورشیدی پنج کیلواتی بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته این استان خبر داد.

سیدکاظم حسینی کارنامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح احداث سامانه خورشیدی با هدف توانمندسازی اقشار کم برخوردار جامعه از طریق توسعه نیروگاه های تجدید پذیر مقیاس کوچک و در راستای انعقاد تفاهم نامه‌ بین وزارت نیرو، معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و سازمان جهاد سازندگی در آینده نزدیک در  مازندران عملیاتی می شود.

وی افزایش سطح درآمد خانوارها و رفع فقر در روستاها و مناطق محروم حاشیه شهرها ، تنوع بخشی به سبد تامین انرژی کشور، تقویت پدافند غیرعامل در پایدار سازی تامین برق، افزایش بهره مندی کشور از مزایای اقتصادی پهنه سرزمینی با توجه به شرایط مطلوب تابش خورشید، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کمک به بهبود شرایط زیست محیطی کشور را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران با بیان اینکه همسو با اجرای این طرح، هزینه احداث نیروگاه در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و بلند مدت در اختیار خانواده‌های متقاضی قرار می‌گیرد، گفت: خانواده‌ها در ابتدا مشارکت مالی نخواهند داشت و در ادامه از محل درآمدی که از فروش برق تولیدی به وزارت نیرو با قرارداد ۲۰ ساله کسب می‌کنند، ضمن بازپرداخت اقساط، کسب درآمد نیز خواهند داشت.

حسینی کارنامی با اشاره به افزایش سطح درآمدی خانواده‌ها در سال‌های بعد، افزود: برق تولید شده با قراردادی ۲۰ ساله با قیمت ۲۲ هزار ریال یعنی ۲۰ برابر قیمت برق مصرفی خانواده‌ها، از آنها خریداری می‌شود و متقاضیان مشارکت در این طرح در مدت کمتر از چهار سال بازگشت سرمایه خواهند داشت.

وی ابراز امیدواری کرد با توسعه و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها، گام‌های موثری در کاهش پیک بار مصرف در تابستان برداشته شود.

با اجرای مصوبه معاون اول رئیس جمهور درباره احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، تا پنج سال آینده ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی در کشور احداث می‌شود که تاثیر بالایی در پایداری شبکه برق خواهد داشت.

بر اساس این مصوبه در سال ۱۴۰۱، احداث ۱۱۰ هزار سامانه خورشیدی پنج کیلو واتی پیش بینی شده است که با مشارکت سازمان‌های حمایتی از جمله سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، معاونت امور روستایی معاون اول رئیس جمهور و وزارت نیرو به عنوان خریدار برق تولید شده، اجرا می‌شود.

با اجرای این طرح در مناطق کم برخوردار کشور بویژه از سوی خانواده‌های زیرپوشش نهادهای حمایتی، علاوه بر توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای این خانواده‌ها، شاهد تولید در شبکه برق کشور خواهیم بود که به پایداری انرژی کمک بالایی می‌کند.

مازندران ۲ شرکت توزیع نیروی برق یکی به مرکزیت ساری مرکز استان و دیگری به مرکزیت شهرستان نوشهر دارد که شرکت برق منطقه ساری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک و شرکت برق منطقه نوشهر با زیر پوشش داشتن ۹ شهرستان غربی این استان حدود ۶۵۰ هزار مشترک دارد. طبق آمارهای شرکت توزیع برق منطقه‌ای غرب مازندران ۵۱ درصد از حدود ۶۵۰ هزار مشترک برق خانگی در این منطقه را خوش‌نشین‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل حضورشان در ویلاهای شخصی و شهرک‌ها در زمان تعطیلات و پیک مصرف و همچنین بی‌توجهی به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در زمان پرباری معمولا نقش زیادی در افزایش مصرف برق غرب مازندران هنگام پیک مصرف دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha