میزبانی مشهدی ها از زائران امام رضا(ع) ضعف رسانه ای دارد

مشهد-ایرنا- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: سال ها است که مردم مشهد بهترین میزبانی را از زائران امام رضا(ع) در دهه آخر صفر داشته و فرهنگ میزبانی را به بهترین نحو حفظ کرده اند اما از طریق رسانه ها تبیین نشده و مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مالک رحمتی چهارشنبه شب در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: با توجه به گستره وسیع خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) در دهه آخر صفر امسال باید یک نهضت رسانه ای در اطلاع رسانی خدمات به زائران براه بیافتد و صحنه هایی که مشهدی ها در خدمت رسانی به زائران خلق می کنند بویژه موکب داری آنان در مشهد و مسیرهای منتهی به آن از طریق رسانه تبیین شود و مدیران دستگاه های اجرایی نیز با بهره گیری از امکانات رسانه ای، خدمات خود را اطلاع رسانی کنند.

وی بیان کرد: امام رضا(ع) دو خصلت بارز داشتند که یکی "مهربانی" و دیگری "رافت اسلامی" بوده لذا خادمین آن امام همام در مشهد نیز باید با رافت و مهربانی از زائران پذیرایی کرده و رسانه ها نیز به نهادینه شدن فرهنگ مهربانی و رافت اسلامی کمک کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: شعار محوری که امسال آستان قدس برای دهه آخر صفر انتخاب کرد، " همه خادم الرضاییبم، خدمت کریمانه و جهاد عالمانه" است که انتظار می رود همه از زائران پذیرایی کرده و خدمت کریمانه ای را به نمایش گذارند.

رحمتی افزود: دهه آخر صفر بهترین فرصت برای ترویج جهاد تبیین با بهره گیری از فرصت حضور زائران در مشهد مقدس است که امیدواریم با حضور جهادی و شبانه روزی و مخلصانه مدیران دستگاه های اجرایی این مهم محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مقوله زیارت برای خراسانی ها فراتر از دهه آخر صفر دیده شود، گفت: مشهد سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است بزرگی است که ظرفیت بزرگ و مستلزم برخورداری از نگاه ملی است، خوشبختانه کارگروه ملی زیارت شکل گرفته و فرصت طلایی بوجود آمده که مقوله زیارت در دولت نهادینه شود چرا که عامل توسعه این استان، اتخاذ نگاه ملی به زیارت است.

دهه آخر صفر متفاوت امسال مشهد نسبت به سال های قبل

معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دهه آخر صفر امسال تفاوت های زیادی با دوران مشابه در سالهای قبل دارد، چرا که بعد از ۲۸ سال دهه آخر صفر وارد تابستان شده و نقطه کانونی این دوران، شکل گیری اجتماع بزرگ زائران و ایام پایان تابستان است.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: از سوی دیگر هزینه های سفر چه داخلی و چه خارجی، چه زیارتی یا غیرزیارتی نسبت به گذشته افزایش یافته است اما همچنان سفر به مشهد در مقایسه با سایر نقاط ارزانتر و آسانتر است، این موضوع جمعیت زائران در مشهد را افزایش می دهد.

وی حضور جمعیت قابل توجهی از بازماندگان از همایش بزرگ اربعین و اقبال آن ها برای حضور در مشهد، حرکت زائران در قالب کاروانهای زیارتی، جمعیت بالایی از زائران پاکستانی و افغانستانی که نتوانستند به پیاده روی اربعین بروند و تمایل آنان برای سفر به مشهد را از دلایلی برشمرد که جمعیت زائران دهه پایانی صفر در این کلانشهر را افزایش می دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۸، پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زائر در دهه آخر صفر به مشهد سفر کردند لذا پیش بینی حضورجمعیتی حدود ۶ تا هشت میلیون نفر در دهه آخر صفر امسال دور از انتظار نیست.

وی اتخاذ سه رویکرد اصلی در پذیرایی از زائران در دهه آخر صفر را اولویت دانست و گفت: بسیج همه ظرفیت های موجود در استان نخستین رویکرد بوده به نحوی که همه ظرفیت های اسکان نهادها و دستگاه های اجرایی به خدمت گرفته شده است، به عنوان مثال ظرفیت اسکان شهرداری مشهد از ۱۹ هزار و ۹۰۰ نفر در شب در سالهای قبل به ۷۰ هزار نفر در شب و ظرفیت اسکان اداره کل آموزش و پرورش استان در شهر مشهد از ۳۶۰ مدرسه و اسکان برای ۳۶ هزار نفر در شب به ۸۰۰ مدرسه و اسکان برای ۱۵۰ هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد از بهره گیری ظرفیت های ملی در خدمت رسانی به زائران دهه پایانی صفر برای نخستین بار در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: برای نخستین بار برای تکمیل نواقص با تدبیر استاندار و انتقال موضوع به رییس جمهور و دستور ویژه ایشان، شاهد بودیم معاون اول رییس جمهور در هفته گذشته به مشهد آمد و همه نیازهای استان را برای خدمت رسانی در یک نشست بررسی و به وزیران و مسئولان ملی ابلاغ شد که پشتیبانی های لازم را نسبت به دهه آخر داشته باشند، سپس وزیر کشور و وزیر بهداشت نیز به مشهد سفر داشتند تا آمادگی های میزبانی از زائران با استفاده از ظرفیت های ملی نیز تقویت شود.

وی بیان کرد: نشست معاون اول رییس جمهور در مشهد ۲۰ مصوبه داشت که به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا نیازمندی های استان در خصوص مواردی از جمله اسکان، امکانات در حوزه اقامتی، نانوایی سیار، ناوگان حمل و نقل و  برای خدمت رسانی به زائران تامین شود.

وی اظهار داشت: سهم اصلی و پیشینه تاریخی افتخار میزبانی زائران امام رضا(ع) مربوط به مردم مشهد بوده که در قالب موقوفات، نذورات، حسینیه ها، زائرسراها، برخی از موسسات خیریه و جلسات مذهبی نمود یافته است، آمار زائران روز به روز در حال افزایش است و آسیب هایی نیز وجود دارد که فرهنگ میزبانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در همین راستا رویدادی تحت عنوان پویش "هم محله ای امام رضا" با محوریت مساجد شهر مشهد و مشارکت هیات های مذهبی، خواهران و برادران حوزوی و مبلغین شکل گرفته است که در این خصوص شاهد شکل گیری قرارگاه هایی در ۱۳ منطقه و ۱۷۰ محله مشهد با حضور بانوان بوده ایم تا خانه هایی که آمادگی میزبانی از زائران را دارند، شناسایی و معرفی شوند، ضروری است مدیران دستگاه های اجرایی به فراخور حوزه مسئولیتی خود بازدیدی از این خانه های داوطلب داشته باشند.

گنابادی نژاد مرکز راهنمایی زائر به شماره تلفن  ۷۰۴۵- ۰۵۱۳ را سامانه پاسخگویی به مسائل زائران از سراسر کشور اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha