بزرگترین شرکت تولید کننده ریز جلبک کشور در قشم افتتاح شد

قشم - ایرنا - بزرگترین شرکت تولید کننده ریز جلبک کشور امروز (پنجشنبه بیست و چهارم شهریور ۱۴۰۱) با حضور رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در نگین خلیج فارس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت دانش بنیان زیست پالایشگاه ریز جلبک قشم یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه زیست فناوری در خاورمیانه است که تمرکز آن بر روی کشت پرورش و تکثیر ریز جلبک ها و انواع آبزیان است.

این شرکت با دارا بودن تجربه تحقیقاتی و دانش فنی پرورش جلبک های آب شور و شیرین توانسته محصولات متنوع دانش بنیان را تولید و در زمینه ارتقاء تولید ملی و اقتصاد دانش بنیان گام بردارد.

شرکت دانش بنیان زیست پالایشگاه ریز جلبک قشم در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری با شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵۱ میلیارد تومان، ضمن توسعه فعالیت های مبتنی بر پژوهش و فناوری، برای ۴۳ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

بزرگترین شرکت تولید کننده ریز جلبک کشور در قشم افتتاح شد

این شرکت در گام تولید ریز جلبک «اسپیرلینا» با ظرفیت ۲.۵ تُن در هکتار در طول یک ماه، به شیوه پرورش در حوضچه های روباز، توانسته در صنعت غذایی و دارویی کشور، نقش آفرینی کند.  

با افتتاح بخش تولید جلبک «دونالیئلا سالینا» با ظرفیت تولید ۵۰۰ کیلوگرم بر هکتار در طول یک سال، این شرکت توانسته در مبحث صنعت غذایی و آرایشی و بهداشتی نیز تحول آفرین باشد.

بزرگترین شرکت تولید کننده ریز جلبک کشور در قشم افتتاح شد

در این بخش به مساحت ۷.۵ هکتار، برای ۱۲ نیروی بومی اشتغال زایی شده است.

افشار فتح الهی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در این بازدید از بخش های پرورشی و آزمایشگاهی این شرکت دانش بنیان بازدید و دستورات ویژه ای برای همکاری کامل و حل مشکلات این شرکت صادر کرد.

بزرگترین شرکت تولید کننده ریز جلبک کشور در قشم افتتاح شد

ریز جلبک‌ها موجودات تک‌ سلولی هستند که در محیط‌ های آب شیرین و دریا رشد می‌کنند و از جمله فتوسنتز کنندگان اصلی و تولید کنندگان اولیه به شمار می روند که در تولید اکسیژن نقش مهمی داشته و ترکیبات تغذیه‌ ای غنی را در خود تولید و ذخیره می‌کنند.

اهمیت جلبک ها به‌ دلیل وجود مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، رنگدانه ها، پروتئین، پلی ساکاریدها، لکتین ها، کاروتنویید ها، فیکوبیلین ها، ترکیبات ضد سرطان و تومور، آنتی بیوتیک و ترکیبات ضد ویروسی است که از آن ها در ساخت محصولات مکمل غذایی، نوشیدنی، مواد آرایشی و بهداشتی حاوی اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره مفید برای انسان، دام و آبزیان استفاده می‌شود.

کشت در محیط آبی دریا و رودخانه و نیز شرایط گلخانه‌ای، نیاز کمتر به آب شیرین با توجه به بحران کم‌ آبی، کشت و پرورش آن ها در تمام فصول سال و در مناطق وسیع،  از جمله مزایای کشت جلبک‌ها است.  

بزرگترین شرکت تولید کننده ریز جلبک کشور در قشم افتتاح شد

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha