۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۲:۰۵
کد خبر: 84886908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تورم ۱۳ درصدی آمریکا در دوره بایدن

۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۲:۰۵
کد خبر: 84886908
تورم ۱۳ درصدی آمریکا در دوره بایدن

تهران – ایرنا – نیویورک پست نوشت، از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید، میزان تورم آمریکا دو رقمی شده و با افزایش آن به ۱۳‌درصد، وضعیت اقتصادی خانواده‌های این کشور بدتر شده است.

به گزارش ایرنا، نیویورک پست سه‌شنبه شب افزود، بر اساس محاسبات پیتر سی ارل اقتصاددان مؤسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا، تورم آمریکا از زمان تحلیف بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تورم اصلی که  قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در بر نمی‌گیرد، نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، دستمزدها تنها ۸ درصد افزایش یافته که منجر به کاهش موثر دستمزد طبقه متوسط آمریکایی‌ها شده است و این گروه برای تامین مایحتاج روزانه مانند غذا، گاز و اجاره به سختی تلاش می‌کنند.

 ارل با بیان اینکه درآمد مردم آمریکا از موج تورم بسیار عقب است گفت، تورم ضربه مخربی به استاندارد زندگی آنها می زند.

داده‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ماه مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش یافته و اوج گرفت. در حالی که نرخ تورم اصلی ۶.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. هر دو رقم بالاتر از آنچه که اقتصاددانان انتظار داشتند، بود.

بایدن در سخنرانی‌های خود این داده‌های بدتر از حد انتظار را کم اهمیت جلوه داده و به بهبود قیمت بنزین اشاره می کند و می‌گوید، این نشانه آن است که تورم در حال تعدیل شدن است.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «داده‌های امروز نشان دهنده پیشرفت بیشتر در کاهش تورم اقتصاد آمریکا است. به طور کلی، قیمت‌ها در کشور در دو ماه اخیر ثابت بوده است. این خبر خوشایندی برای خانواده‌های آمریکایی است و هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود.»

با این حال، هزینه‌های اقلام اصلی بسیار بیشتر از زمانی است که بایدن با وعده بازگرداندن رفاه به طبقه متوسط به قدرت رسید.

به گفته توماس فیلیپسون اقتصاددان دانشگاه شیکاگو و رئیس موقت شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دوران دولت ترامپ، سیاست‌های بایدن به "تهدید سه گانه" کمک کرده و به بودجه خانوارها ضربه زده است.

فیلیپسون می‌گوید: او با سیاست‌های مالی تقاضا را به طور چشمگیری افزایش داده است. افزایش تقاضا قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. و سپس او عرضه را به ویژه در انرژی و همچنین در بخش‌های دیگر، توسط دولت نظارتی خود که در مقایسه با ترامپ گسترده است، محدود کرده است. حتی در مقایسه با دوران اوباما هم ارقام بسیار بزرگ است.»

علاوه بر این، فدرال رزرو اساساً با چاپ پول از این موضوع درآمدزایی کرده است. وقتی پول بیشتری برای خرید کالاهای بیشتر داشته باشید، قیمت‌ها نیز افزایش می‌ یابد.»

فیلیپسون افزود، تورم کل در دو سال گذشته تا مرداد ۱۴ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد، افزایش دستمزدها نشان می‌دهد که کارگران آمریکایی در دو سال گذشته با "کاهش استاندارد زندگی" مواجه شدند.

وی افزود: «از دو سال گذشته، درآمدها با افزایش قیمت‌ها سازگار نبوده و این مشکل واقعی و روزمره مردم آمریکا است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha