مدیرعامل سازمان انتقال خون: بانوان سهم اندک ۵ درصدی در چرخه اهدای خون دارند

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: میزان اهدای خون توسط بانوان در کشور کمتر از پنج درصد است و برای بهبود این میزان باید برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی شود.

مصطفی جمالی روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از پایگاه انتقال خون مشگین‌شهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به اجرای طرح خونگیری در محلات با هدف ترویج فرهنگ اهدای خون در بین قشر بانوان خبرداد و اظهار کرد: اهدای خون محلات در تهران راه‌اندازی شد و  با تبلیغ محلی میزان اهدای خون بانوان به ۲۵ تا ۳۰ درصد هم رسید.

وی ادامه داد: اگر امکان اهدای خون در محل زندگی بانوان از طریق تیم‌های سیار از جمله اتوبوس خونگیری را فراهم کنیم تا حدودی استقبال و میزان اهدای خون توسط بانوان افزایش خواهد یافت.

وی میزان اهدای خون توسط بانوان در کشورهای توسعه یافته را بیش از ۳۰ تا ۵۰ درصد ذکر کرد و افزود: با توجه به مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی توسط بانوان از سالم‌ترین منابع خونی به شمار می‌رود.

وی گفت: بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون علاوه بر ترویج نوع‌دوستی و رفتارهای انسان‌دوستانه در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده در اهدای خون داشته باشند.

وی ترس از کم خونی و سوزن کیسه‌های اهدای خون، وزن پایین برخی بانوان و فشار خون پایین را از عوامل بازدارنده بانوان در اهدای خون دانست و بیان کرد: فرهنگ اهدای خون بین بانوان جامعه باید با کمک سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی نهادینه شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha