به گزارش ایرنا، موتورسواری یکی از رشته های جذاب، مهیج و مفرح ورزشی است که علاقه مندان و ورزشکاران زیادی به آن جذب و هدایت می شوند و جوانان و نوجوانان تمایل بسیار زیادی به حضور در مسابقات و رقابت های نفس گیر این رشته از خود نشان می دهند.
استان قزوین به عنوان یکی از قطب های ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی کشور بوده و موتورسواران و اتومبیلرانان استان قزوین همواره در رقابت های حساس و نفسگیر کشوری خوش درخشیده و مدال های رنگارنگی را برای استان به ارمغان آورده اند.
در سال های اخیر بانوان استان قزوین نیز در رشته موتورسواری خوش ظاهر شده اند و توانسته اند نام قزوین را در سطح کشور طنین انداز کنند.
این بانوان ورزشکار با مشکلات، کمبودها و برخی چالش ها مواجه هستند که در صورت مرتفع شدن زمینه رشد و شکوفایی بیش از پیش استعدادهای آنها فراهم می شود.
تنها پیست موتورسواری شهر قزوین در منطقه باراجین واقع شده که به صورت مشترک توسط مردان و زنان موتورسوار استفاده می شود و محصور نبودن آن مشکلات و چالش های زیادی را برای بانوان موتورسوار ایجاد کرده است.
خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در باره وضعیت موتورسواری بانوان در استان، پای درد دل و صحبت های مهناز خوام نایب رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان قزوین و پریسا حسنی دوست بانوی نوجوان موتورسوار استان و دارنده مقام های متعدد کشوری نشسته است.
نایب رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان قزوین در این باره به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ داد.
ایرنا. چه تعداد بانوی موتورسوار در استان قزوین داریم و در کدام شهرستان ها فعالیت دارند؟
حدود ۱۸ بانوی موتورسوار در استان قزوین داریم که از این تعداد پنج نفر کاملا فعال بوده و در مسابقات موتورکراس شرکت می کنند.
این بانوان فقط در پیست شهرستان قزوین فعالیت می کنند و در شهرستان های تاکستان، آبیک، بویین زهرا، البرز و آوج بانوی موتورسوار نداریم.
ایرنا. به مهمترین مقام ها و عنوان های کسب شده توسط بانوان موتورسوار استان اشاره کنید؟
از سال ۹۷ که تیم موتورکراس بانوان شروع به کار کرد به دلیل شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی کلا ۶ مسابقه موتورسواری بانوان در سطح کشور برگزار شد که در همه این مسابقات، پریسا حسنی دوست از استان قزوین شرکت کرد و مقام آورد و مبینا عسگری نیز در سال ۹۹ مقام دوم کشوری را به دست آورد.
همچنین آیسانا ایوبی در ۲ مسابقه کشوری مقام سوم را کسب کرد و مهرسا یگانه نیز به رغم اینکه تازه فعالیت خود را در این رشته شروع کرده بود، مقام های خوبی را به دست آورد.
سپیده قاسمی دیگر بانوی موتورسوار استان نیز چهار مقام کشوری دارد و آوا ایوبی که کوچکترین عضو تیم موتورکراس استان بود مقام هایی برای استان کسب کرد ولی از تیم قزوین خارج شد.
ایرنا. مهمترین مشکلات، موانع و چالش های پیش روی موتورسواری بانوان چیست؟
یکی از مهمترین مشکلات ما نداشتن پیست محصور در شهر قزوین است و پیست فعلی و محل تمرین ما در باراجین متاسفانه سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی ندارد و به صورت مشترک برای بانوان و آقایان استفاده می شود.
بانوان موتورسوار هنگام تمرین در این پیست در صورت نیاز به سرویس بهداشتی باید به پمپ بنزین نزدیک پیست مراجعه کنند که هم باید مسافت زیادی را طی کنند و هم اینکه شایسته بانوان موتوسوار استان نیست.
یکی دیگر از دل مشغولی ها و نگرانی های بانوان موتورسوار استان برگزار نشدن مسابقه موتورکراس بانوان در استان است.
متاسفانه تا به امروز نتوانسته ایم یک مسابقه موتورکراس برای بانوان برگزار کنیم در صورتی که قزوین مهد موتورسواری و قطب اتومبیلرانی ایران است.
پیگیری های زیادی در این زمینه صورت گرفته ولی به نتیجه ای نرسیده ایم و قرار شده اداره ورزش و جوانان زمینی را در اختیار هیات قرار دهد که پیست موتورکراس، اندرو و آفرود باشد ولی متاسفانه تا به امروز هیچ اقدامی انجام نشده است.
ایرنا. آیا پیست فعلی و محل تمرین موتورسواران در باراجین قزوین مجوزهای لازم را دارد؟
به رغم اینکه مالکیت زمین پیست متعلق به اداره ورزش نیست برای تمرین مشکلی نداریم ولی برای محصور کردن آنجا با مشکل مواجه شده ایم و قرار شده جلسه ای را برای پیگیری این موضوع برگزار کنند و قول هایی داده اند ولی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.
حدود ۳۰ سال است که پیست موتورسواری شهر قزوین در مکان فعلی مستقر است ولی پیگیری لازم از اداره ورزش و جوانان برای دریافت سند و محصور کردن آن انجام نمی شود.
ایرنا. رشته موتورسواری از رشته های پرهزینه و گران قیمت است، هزینه های آن از کجا تامین می شود؟
بله موتورسواری، رشته ای گران قیمت است و هزینه های تمرین و شرکت در مسابقات نیز از سوی خود موتورسواران تامین می شود.
خرید یک ست کامل وسایل موتورسواری از پوتین تا کلاه حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد و اکثر بانوان علاقه مند به این رشته با مشاهده هزینه های آن در همان ماه های اول از ادامه مسیر منصرف می شوند چون تامین هزینه ها برای آنها سنگین است.
در کنار این هزینه ها سختگیری های پلیس راهور نیز وجود دارد و درخواست می کنیم پلیس به ورزشکارانی که موتورسواری رشته ورزشی آنها است بها و ارزش بیشتری بدهد چون هدف بانوان موتورسوار این است که برای استان افتخارآفرینی کنند و درست نیست که مقابل آنها مانع تراشی شود.
درخواست ما این است که به ورزشکاران موتوسوار پلاک ورزشی داده شود تا این ورزشکاران از سایر موتورسواران تفکیک شوند.
پریسا حسنی دوست بانوی ۱۷ ساله قزوینی است که از ۱۴ سالگی وارد رشته موتورسواری شده است و به رغم سختی ها و مشکلات متعدد از ادامه مسیر منصرف نشده و توانسته در مسابقات کشوری متعدد به مقام های متعدد اول تا سوم دست یابد.
او در ادامه به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ داده است.
ایرنا. چطور شد که به این رشته وارد شدید و از چه سالی شروع کردید؟
کل زندگی من با ورزش گرده خورده است، از کودکی ورزش های زیادی از جمله دوچرخه سواری را انجام می دادم و تک چرخ می زدم تا اینکه با حمایت پدرم توانستم یک موتور خریداری کنم وکم کم به دنیای پیست و تمرین حرفه ای وارد شوم.
در ادامه با کسب تجربه بیشتر در مسابقه موتورکراس شرکت کردم و در اولین مسابقه خود، پنجم شدم و یک ماه بعد در یک مسابقه کشوری دیگر به مقام دوم دست پیدا کردم.
۶ ماه بعد از این مسابقات در یک رقابت کشوری اول شدم و به همین شکل در مسابقات بعدی نیز به مقام های مختلف دست پیدا کردم.
ایرنا. آیا در این مسیر ناامید شده اید؟
بله گاهی شده، مثلا حدود دوهفته قبل از یک مسابقه کشوری موتور من سرقت شد و با توجه به گرانی موتور با سختی توانستم یک موتور دیگر فراهم کرده و در مسابقات شرکت کنم و مقام بیاورم ولی حمایت جدی از من صورت نگرفت و احساس سردی و بی انگیزگی به من دست داد.
همین موضوع که به رغم سختی ها و مشکلات متعدد، حمایت از بانوان موتورسوار خیلی کم است موجب بی انگیزگی و ناامیدی می شود و امیدواریم مسوولان به این رشته ورزشی نیز توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد دلسردی و ناامیدی بانوان موتورسوار نباشیم.
نظر شما