گسترش آفت مگس میوه در مازندران ، باغداران به هوش باشید!

ساری- ایرنا- همزمان با آغاز برگزاری رزمایش پدافنذ غیر عامل پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه در مازندران از صبح امروز پنجشنبه، باغداران این استان بویژه صاحبان باغات مرکبات برای مقابله با این آفت در آماده باش کامل قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، رزمایش پدافند غیر عامل مقابله با مگس میوه مدیترانه ای  با حضور نیروهای مختلف مردمی ،تشکل های کشاورزی و باغداران با محوریت سازمان جهاد کشاورزی مازندران صبح امروز با حضور مسوولان عضو شورای پدافند غیر عامل حوزه کشاورزی  با رمز " یا حسین "در ساری آغاز شد. 

رزمایش عملی مقابله با آفت مگس در یک باغ یک هکتاری مرکبات واقع در جاده فرح آباد این شهرستان عملیاتی شد و باغداران پیشرو در کنار کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی نحوه تله گذاری ، مقدار و چگونگی محلول پاشی ، جمع آوری میوه های پوسیده و دفن آن را با هدف  پیشگیری و مبارزه بیولوژیک با مگس میوه تمرین کردند.

 مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود  و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است.

گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو ، گیلاس،  زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان ، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی  صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

بنا بر اظهارات کارشناسان حفظ نباتات مازندران، هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند. 

گسترش آفت مگس میوه در مازندران ، باغداران به هوش باشید!

گرما شرایط گسترش نسل پنجم مگس میوه در مازندران را فراهم کرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به هجوم آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های استان هشدار داد و از باغداران خواست تا برای پیشگیری از طفیان احتمالی و خسارت سنگین این آفت بر مرکبات ، نسبت به برداشت انواع میوه های رسیده از جمله انجیر، گلابی و سیب اقدام کنند.

عبدالرخمان زاغی در حاشیه این رزمایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آن جایی که افت مگس میوه بسیار گرما دوست است و با توجه به شرایط آب و هوایی بهار و تابستان امسال ، پس زا چندین سال اکنون شاهد تداخل نسل پنجم این آفت در استان هستیم.

وی با توضیح این که تداخل نسل چهارم آفت مگس میوه را سال گذشته  تجربه کردیم ، ادامه داد: بازدیدهای میدانی کارشناسان حفظ نباتات و گزارش های دریافتی از ایستگاه های پیش آگاهی مبنی بر افزایش شکار مگس میوه در تله های جلب کننده در روزهای اخیر نشان می دهد که باغدران باید  برای مدیریت و پیشگیری افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات و جلوگیری از خسارت احتمالی روی مرکبات، به ویژه نارنگی پیش رس، توصیه های فنی را عملیاتی کنند.

وی بهترین روش مقابله با آفات گیاهی را انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و تاکید کرد : اگر  صاحبان باغ های مختلف استان فقط برداشت میوه های رسیده را بموقع انجام بدهند و همچنین  میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن کنند، تا ۷۰ درصد مقابله با آفت مگس میوه را بدون هیچ گونه هزینه انجام می دهند؛ روشی که طی یک دهه اخیر مورد توجه جدی باغدران قرار گرفته است و نتیجه آن کنترل نسبی این آفت مخرب بوده است.

این کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) مناسب برای افزایش زادآوری و وجود میزبان های حساس رسیده نظیر انجیر، گلابی، سیب و میوه های در حال رسیدن به ویژه نارنگی پیش رس، افزود: ازدیاد نسل و طغیان آفت مگس میوه مدیترانه ای و در نهایت خسارت روی مرکبات دور از انتظار نیست.

وی گفت: نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا سراتل حداقل به تعداد ۵۰ تا ۷۰ عدد در هر هکتار باغ مرکبات با الویت نصب روی نارنگی پیش رس برای شکار انبوه به باغداران توصیه می شود.

زاغی  تصریح کرد: در صورت وجود تک درختان میزبان حساس نظیر انجیر، گلابی، سیب و خرمالو در حاشیه باغات مرکبات، ۲ تا ۳ تله روی هر درخت نصب شود.

این مسوول کشاورزی مازندران انجام طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به میزان ۳ تا ۵ لیتر به اضافه حشره کش مالاتیون به میزان ۲۰۰ سی سی در ۱۰۰ لیتر آب با استفاده از سمپاش ۲۰ لیتری پشتی بصورت یک ردیف در میان بر اساس دستور العمل در صورت مشاهده شکار روزانه ۲ تا ۳ عدد حشره کامل آفت در تله های نصب شده در باغ را مورد تاکید قرار داد.

زاغی تصریح کرد: در صورت مشاهده روزانه بیش از ۳ عدد مگس در هر تله جلب کننده نصب شده در باغ، انجام کاور اسپری (سمپاشی) با سموم توصیه شده نظیر مالاتیون یا دیپترکس (تری کلروفن) با نسبت توصیه شده، الزامی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت باغ مانند حذف و از بین بردن علف های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک در کاهش آلودگی بسیار موثر است.

وی به باغداران و بهره برداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمائی های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی منطقه مراجعه کنند.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران؛ ۳۰ هزار هکتار از باغ مرکبات مازندران را انواع نارنگی شامل انشو، یافا و یا نارنگی رقم پیش رس "ایواساکی" تشکیل می دهد که برداشت آن  از نیمه دوم شهریور آغاز می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha