۵ هزار سرقت تجهیزات برقی در ۵ماهه نخست سال رخ داده است

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود پنج هزار سرقت در حوزه تجهیزات برقی در شهر تهران رخ داده است.

«کامبیز ناظریان» روز سه‌شنبه در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد سرقت تجهیزات برقی، اظهار کرد: سرقت تجهیزات پدیده تازه‌ای نیست و به دلیل آنکه شبکه از سیم مسی استفاده می‌کند، سرقت آنها رواج دارد.

وی ادامه داد: برای کاهش سرقت در شبکه اقدام به جایگزینی شبکه با کابل خود نگهدار شده که هم جلوگیری از سرقت است و هم افزایش توان پایداری شبکه را بیشتر کرده است.

مدیرعامل برق پایتخت گفت: تاکنون ۷ هزار کیلومتر از شبکه برق شهر تهران تبدیل به کابل خود نگهدار شده است.

ناظریان ادامه داد: در حال حاضر با پدیده تازه‌تری به‌عنوان سرقت تجهیزات در شهر تهران روبرو شده‌ایم که این امر میزان خطر آفرینی برای شهروندان را بیشتر کرده است.

وی از شهروندان در خواست کرد هرجا از وقوع سرقت تجهیزات آگاه شدن در اسرع وقت به سامانه برق من یا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اطلاع دهند.

مدیرعامل برق پایتخت ادامه داد: میزان سرقت‌ها در سه‌ماهه ابتدایی امسال افزایشی بود، اما در ماه اخیر نسبت به مدت مشابه پارسال روند سرقت اندکی کاهش‌یافته است.

ناظریان افزود: سرقت تجهیزات برقی تنها ایجاد خسارت برای صنعت برق نیست بلکه موجب افزایش خطر برای شهروندان و نیز خاموشی برای آنان می‌شود.

وی درعین‌حال گفت: از ۱۲۰ مورد سرقتی که حکم قضایی برای آن صادر شده تنها یک مورد مربوط به صنعت برق بوده است.

ثبت رکورد کم‌سابقه‌ای در صنعت برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایرنا در باره میزان تأمین برق برای مشترکان ادامه داد: میزان تأمین برق برای مشترکان تجاری و صنعتی بر اساس نوع درخواست انجام می‌شود و برای مشترکان خانگی هم بر اساس متراژ و این‌گونه نیست که هرکس هرچقدر بی‌حساب خواست تأمین برق انجام شود.

ناظریان در ادامه به مشکلاتی که خاموشی‌های پارسال برای مردم ایجاد شد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باتوجه‌به این مشکلات دولت سیزدهم از همان روزهای نخست یک برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز مجدد خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۱ تدوین کرد.

وی اضافه کرد: این برنامه‌ریزی تحت عنوان یک‌صد برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفت و بخش عمده آن به عرضه و تقاضای برق اختصاص‌یافته است.

مدیرعامل برق پایتخت گفت: مهم‌ترین محور این برنامه‌ریزی بخش تولید بود که در قالب آن تولید ۶ هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفت و این امر سبب شد بخش عمده‌ای از محدودیت‌های برقی برطرف شود.

پایداری شبکه برق با ثبت مصرف ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات

ناظریان خاطرنشان کرد: حدود ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید در برنامه پیش‌بینی شد و یک هزار مگاوات هم برنامه‌های ارتقا شبکه بود که رکورد کم‌سابقه‌ای در صنعت برق است.

وی برنامه تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را گام دیگر این برنامه برشمرد و گفت: برنامه‌ریزی‌شده بود تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال تعمیرات همه نیروگاه‌ها انجام شود که محقق شد و این برنامه نیز یک رکورد تاریخی برای صنعت برق به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ادامه داد: تابستان امسال پیک مصرف به ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید که این هم یک رکورد کم‌سابقه محسوب می‌شود و بااین‌وجود پایداری شبکه حفظ شد.

ناظریان در باره پیک شهر تهران افزود: میزان پیک در شهر تهران به عدد ۵ هزار و ۳۵۰ مگاوات رسید که نسبت به پارسال با رشد ۳.۳ درصدی روبرو شد.

وی ادامه داد: پارسال افزون بر ۲۵۰ مگاوات خاموشی در تهران اتفاق افتاد که امسال با وجود رشد پیک هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده نداشتیم.

مدیرعامل برق پایتخت گفت: شه تهران فاقد مشترک بزرگ صنعت است اما ظرفیت مشترکان خانگی خوبی دارد و براین‌اساس برنامه اطلاع‌رسانی و اختصاص مشوق برای مشترکان خانگی در دستور کار قرار گرفت تا مشارکت این مشترکان در برنامه‌های مدیریت مصرف جلب شود.

۲ میلیون مشترک مصرف خود را کاهش دادند

ناظریان ادامه داد: یکی از برنامه‌های تشویق محور اختصاص پاداش ۵۰۰ تومانی به‌ازای هر کیلووات صفه جویی بود که براین‌اساس بیش از ۲ میلیون مشترک نسبت به پارسال میزان مصرف خود را کاهش دادند.

وی افزود: این به معنای آن است که ۱۷ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی محقق شد که معادل ۱۵۰ مگاوات نیروگاه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: برای تحقق این امر حدود ۱۵ میلیون پیامک برای جلب مشارکت مشترکان ارسال شد.

ناظریان گفت: یکی دیگر از اقدام‌ها برای مدیریت مصرف، استفاده از ظرفیت‌ مشترکان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی بود. 

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مصرف شهر تهران متعلق به بخش اداری و دستگاه‌های اجرایی است ادامه داد: دو اقدام مؤثر انجام کاهش ساعت کار و ابلاغ مصوبه سختگیرانه برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف این بخش در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل برق پایتخت خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شد تا ۲۰۰ مگاوات معادل دو نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در بخش اداری شهر تهران صرفه‌جویی داشته باشیم.

ناظریان ادامه داد:  به دلیل اهمیت این مسئله همه مشترکان اداری و عمومی به کنتورهای هوشمند مجهز شدند ضمن آنکه بیش از ۳۰۰ سازمان مشمول قطع برق شدند اما ۹۰ درصد سازمان‌ها همکاری خوبی با برق تهران داشتند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های مولدهای  خود تأمین در شهر تهران گفت: با هماهنگی‌هایی که با مجموعه‌ها و سازمان‌ها انجام شد، در پیک مصرف از این مولدها استفاده و به‌ازای هر کیلووات‌ساعت  یک هزار و ۵۰۰ تومان پاداش از صنعت برق دریافت می‌کنند. 

ناظریان افزود: در برخی روزها بیش از یک هزار مولد خود تأمین در مدار بود که در برخی روزها معادل یک نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی تأمین برق داشت.

وی با بیان این‌که پیک شبکه شهر تهران نسبت به مردادماه یک هزار مگاوات کاهش داشته است، ادامه داد: برای نخستین‌بار برای کنترل سامانه‌های سرمایشی ۵۰۰ نقطه از مجموعه‌های اجرایی شهر تهران به سامانه کنتور مجهز شدند و قرار است برای سال ۱۴۰۲ این کنتورها افزایش یابند

کاهش ۱۰ درصدی مشترکان با مصرف بیش از ۲ برابر الگو

ناظریان خاطرنشان کرد: مشترکانی که در شهر تهران دوبرابر الگو مصرف می‌کنند، نسبت به سال گذشته تعداد و مصرف آنها ۱۰ درصد کاهش‌یافته است که معادل ۱۸ درصد کاهش است.

مدیرعامل برق پایتخت گفت: ۸۰ درصد از کل مشترکان شهر تهران زیر الگو و یا در حد الگو مصرف می‌کنند و در تابستان امسال ۳۰ درصد مشترکان بالای الگوی مصرف بودند و ۶۵ درصد زیر الگوی تعیین شده مصرف داشتند.

وی ادامه داد: بیش از ۴۵ درصد شبکه شهر تهران هوشمند است که نقش مؤثری در کنترل بار شبکه دارد.

ناظریان افزود: امسال  در تابستان چهار میلیون و ۴۰۳ هزار صورت‌حساب تاکنون صادر شده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک مشمول پاداش خوش مصرفی شده‌اند و بیش از نیم‌میلیون مشترک صورت‌حساب صفر دریافت کردند.

مدیرعامل برق پایتخت از تأمین برق به میزان ۹ هزار گیگاوات ساعت خبرداد و افزود: ۵۰ هزار کیلومتر شبکه و انشعاب و ۲۰ هزار پست برق برای تأمین داریم، همچنین ۸۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد که شبکه آماده تأمین برق باشد.

ناظریان خاطرنشان  کرد: اکنون یک هزار و یکصدمین پست هوشمند را راه‌اندازی  کرده‌ایم و عملیات اجرایی از راه دور کنترل می‌شود. 

وی در باره طرح‌های افتتاحی در هفته دولت امسال هم گفت: احداث ۶۸ دستگاه پست جدید و افزایش ظرفیت ۳۵ پست قدیمی با ۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در باره نرخ حوادث شهر تهران گفت: ممکن است امسال تابستان در برخی نقاط قطعی‌های پراکنده‌ای را شاهد بوده باشیم اما در مجموع میزان حوادث نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش‌یافته است و با اقدامی که انجام شد، حوادث از طریق نرم‌افزار برق من و یا ارسال پیامک به مشترکان اطلاع داده شده است.

ناظریان درباره  اقدام‌های  صورت‌گرفته در زمینه  انرژی خورشیدی ادامه داد:  به دلیل این‌که درگذشته از ظرفیت‌های موجود استفاده کافی نکردیم، وزارت نیرو برنامه‌ریزی احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه را در دستور قرار داده که ۱۵ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مربوط به بخش صنعت و ۱۰ هزار مگاوات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وی افزود: ۱۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در تهران تا پایان سال وارد مدار می‌شود و برای سال ۱۴۰۴ نیز مقرر شده ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد مدار کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که تاکنون ۳۰ هزار درخواست برای تغییر نام قبوض دریافت شده است، خاطرنشان کرد: این درخواست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد اما به دلیل این‌که اشتراک مربوط به ملک است و شخصی نیست، اقبال کمتری در این بخش از سمت مشترکان وجود دارد.

ناظریان در باره  اقدام‌ها و برنامه‌های شرکت توزیع برق تهران برای بهسازی شبکه برق گفت: محدودیت‌هایی در این بخش  وجود دارد که  یکی از این محدودیت‌ها از سال‌های گذشته است، بهسازی یک هزار  کیلومتر کابل فشار متوسط است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha