۸۱ درصد بیمه شدگان سلامت مازندران بیمه رایگان هستند

ساری - ایرنا - مدیر کل بیمه سلامت استان مازندران با اشاره به اینکه یک میلیون و ۶۱۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه این نهاد قرار دارند ، گفت : ۸۱ درصد از این افراد که شامل یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر می شود از بیمه رایگان این نهاد برخوردار هستند .

محمدرضا میرزایی روز دوشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مازندران در ساری در جمع خبرنگاران این رسانه افزود : از سه میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت این استان یک میلیون و ۶۱۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد ۹۰۰ هزار نفر روستایی و مابقی از طریق صندوق های کارمندی بیمه سلامت هستند . 

وی با اشاره به اینکه از دی ماه پارسال طرح پوشش بیمه رایگان از سوی دولت سیزدهم اعلام و ابلاغ شد ، ادامه داد : در این مدت در مازندران ۱۶۷ هزار نفر زیر پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند و غالبا افرادی هستند که زیر پوشش هیچ نوع بیمه ای نبودند و در مناطق کمتر برخوردار و محروم زندگی می کردند .

مدیر کل بیمه سلامت مازندران گفت : این مجموعه برای ردگیری و یافتن افراد فاقد بیمه و برای زیر پوشش قرار دادن آنها حتی مبادرت به اعزام و استقرار تیم ها در ۳۴ نقطه محروم و دور از دسترسی استان کرده است تا این افراد شناسایی و زیر پوشش بیمه رایگان قرار بگیرند .

براساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئین‌نامه اجرایی آن، همه شهروندان فاقد بیمه پایه، می توانند جهت برقراری پوشش بیمه پایه سلامت با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این سازمان نسبت به بیمه خود و خانواده اقدام کنند.

 بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می گیرند.

۸۱ درصد بیمه شدگان سلامت مازندران بیمه رایگان هستند

تداوم انجام بیمه رایگان

وی بیمه رایگان را طرحی که تنها مختص یک دوره زمانی باشد ندانست و افزود : هم اکنون نیز روزانه ۴۰۰ نفر در مازندران متقاضی این نوع بیمه هستند و مراحل بیمه رایگان آنها انجام می شود .

به گفته میرزایی ، افراد فاقد بیمه می توانند با حضور در ۶۳ دفتر پیشخوان دولت در سطح استان مازندران با در ارائه کارت ملی و شناسنامه برای بهره مندی از بیمه رایگان سلامت اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد : همچنین افراد بستری در بیمارستان ها که زیر پوشش بیمه نیستند ، زیر پوشش بیمه رایگان سلامت قرار می گیرند و از روز بستری تا زمان ترخیص هزینه های درمانی آنها مشمول این بیمه می شود .

مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت : با روی کار آمدن دولت سیزدهم و طرح ها و کارهایی که انجام شد اتفاقات خوبی در حوزه سلامت و درمان رقم خورده است که بیمه رایگان تنها بخشی از این اقدامات محسوب می شود اما اقدامات دیگری هم صورت گرفته است که بدرستی و جامع اطلاع رسانی نشده است تا مردم درباره آن مطلع شوند .

ورود بخش خصوصی به درمان ناباروری

میرزایی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای فراهم کردن زیرساخت های خدمات درمان ناباروری گفت : تا پیش از روی کارآمدن دولت آیت الله رییسی تنها یک مرکز دولتی درمان ناباروری در بیمارستان فاطمه زهرا (س) بابل فعالیت می کرد  .

وی از افزایش تعداد مراکز درمان ناباروری دولتی در مازندران از یک به سه مرکز خبر داد و افزود : در هفته دولت امسال و با بهره برداری مرکز درمان ناباروری بیمارستان خاتم الانبیا (ص) بهشهر و فعال شدن این بخش در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری این مراکز مشغول فعالیت هستند .

درمان ناباروری زوجین به عنوان یکی از تاکیدات دولت سیزدهم برای رشد جمعیتی در دستور کار قرار گرفت و در مازندران برای عملی شدن این موضوع در سفر رییس جمهور به استان ساخت و تجهیز مرکز درمان ناباروری در بیمارستان های خاتم الانبیا (ص) بهشهر و شهید بهشتی نوشهر هر کدام برای پوشش خدمات درمانی در شرق و غرب مازندران مصوب شد و برای این منظور ۹۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که مرکز خاتم الانبیا (ص) در هفته دولت امسال بهره برداری شد و بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران مرکز درمان ناباروری بیمارستان شهید بهشتی نوشهر تا پاییز امسال به بهره برداری می رسد  .

مدیر کل بیمه سلامت مازندران گفت : از ۱۶ شهریور ماه چهار مرکز خصوصی درمان ناباروری هم در ساری و بابل فعال و به جمع مراکز درمان ناباروری استان اضافه می شود .

وی با اشاره به این که با توجه به فعال بودن یک مرکز درمان ناباروری در یک سال اخیر حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه درمان ناباروری زوجین پرداخت شد ، گفت : با افزایش تعداد مراکز درمانی پرداخت میزان هزینه درمان در این بخش چند برابر خواهد شد .

۸۱ درصد بیمه شدگان سلامت مازندران بیمه رایگان هستند

بسته شدن پرونده نسخه الکترونیک در مازندران

مدیر کل بیمه سلامت مازندران اجرای طرح نسخه الکترونیک در این استان را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت : در حال حاضر نسخه کاغذی از سوی پزشکان در این استان صادر نمی شود و تمامی نسخه های پزشکی در استان الکترونیکی است .

وی ادامه داد : روزانه ۱۵ هزار نسخه پزشکی در مازندران صادر می شود که بجز تعداد انگشت شمار که مربوط به پزشکان غیر طرف قرارداد و پزشکان اعزامی از استان های دیگر است ، بقیه نسخه ها الکترونیکی است .

اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در مازندران از واخر سال گذشته توسط پزشکان عمومی، پزشک خانواده، متخصصان ، پزشکان فوق تخصص و پزشکان بیمارستان‌ها آغاز شد .

میرزایی از تصمیم دولت سیزدهم برای اجرای طرح دارویار به عنوان دیگر گام حمایتی برای کاهش آلام بیماران و خانواده آنها نام برد و گفت : در مرداد سال گذشته بیمه سلامت مازندران هزینه دارویی هشت و نیم میلیارد تومانی پرداخت کرد اما این رقم با اجرای طرح دارویار به ۱۷ میلیارد تومان در همین ماه افزایش یافته است .

وی افزود : این نشان می دهد که بیمه سلامت مازندران تنها برای یک ماه  ۹ میلیارد تومان بیشتر از گذشته هزینه دارو پرداخت کرده است .

به گفته مدیر کل بیمه سلامت مازندران این نهاد پارسال ۱۰۴ میلیارد تومان هزینه دارو پرداخت کرد و با توجه به این که دولت با اجرای طرح دارویار به دنبال کاهش هزینه درمان دارویی بیماران است ، این رقم پرداختی برای امسال به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت .

حمایت مضاعف دولت برای بیماران صعب العلاج

وی از تلاش دولت سیزدهم برای استقرار امنیت و آرامش روحی بیماران خاص ، نادر و صعب العلاج خبرداد و گفت : قرار است دولت با تزریق پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت هزینه درمان این بیماران ، طرح کامل و جامع درمان این بیماران پیاده کند .

میرزایی اضافه کرد : علاوه بر این ، دولت با اختصاص بودجه برای پرداخت موردی هزینه درمان این بیماران قرار است چتر حمایتی خود را از آنها افزایش دهد .

وی گفت : قرار است هشت میلیارد تومان اعتبار دولتی به مازندران تخصیص یابد که هزینه های درمانی بیماران خارج از شمول بیمه را پرداخت کند تا دیگر بیمار و خانواده دغدغه تامین هزینه های درمان خود را نداشته باشد .

کشوری شدن طرح پزشک خانواده می تواند بزرگترین دستاورد دولت سیزدهم باشد

مدیر کل بیمه سلامت مازندران با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده که به صورت پایلوت در استان های فارس و مازندران ، گفت : هم اکنون یکی از تصمیمات دولت و رییس جمهور اجرای این طرح در تمام استان های کشور است که می تواند گام مهمی در حوزه بهداشت و درمان باشد .

وی که خود سابقه فعالیت ۱۷ ساله در حوزه پزشک خانواده دارد ، افزود : اجرای این طرح توانسته است دستاوردهای خوبی برای خانوارهای زیر پوشش هر پزشک داشته باشد و به صورت مستمر و مداوم وضعیت سلامت آنها کنترل می شود .

میرزایی گفت : اکنون که دولت سیزدهم قصد دارد این طرح را به صورت کشوری اجرا کند می بایست برخی الزامات برای اجرای بی نقص طرح را مورد نظر داشته باشد که مشخص کردن یک دستگاه به عنوان متولی اجرای طرح و متمرکز شدن اعتبارات اجرای طرح از جمله این موارد است .

مدیر کل بیمه سلامت مازندران تاکید کرد : طرح پزشک خانواده اگر با راهکارهای اجرایی مناسب همراه شود می تواند کامل ترین و بزرگ ترین دستاورد و کار دولت سیزدهم تبدیل شود.

وی همچنین از برداشته شدن سقف عقد قرارداد با موسسات و پزشکان خبر داد و گفت : در حال حاضر بیمه سلامت بدون سقف می تواند با مجموعه های درمانی قرارداد ببندد و در زمینه مالی نیز سقف برای پرداخت وجود ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha