۵ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 84867383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشدید بحران سیاسی در لیبی؛ نگرانی از شعله ور شدن درگیریها در طرابلس

تهران-ایرنا- به دنبال تشدید بحران سیاسی میان دولت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت مکلف به ریاست "فتحی پاشاغا"، نیروهای نظامی در طرابلس مستقر شده اند و سازمان ملل نسبت به وقوع درگیری‌های احتمالی بین دوطرف به شدت نگران است.

به گزارش امروز(شنبه) ایرنا به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، شهر طرابلس پایتخت لیبی در روزهای اخیر شاهد استقرار نیروهای نظامی است و این امر به دلیل وقوع درگیری مسلحانه احتمالی در نتیجه اختلافات سیاسی میان دولت های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا می باشد و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می کند.

مناطق جنوبی پایتخت لیبی پنجشنبه گذشته نیز شاهد استقرار نیروهای نظامی وابسته به الدبیبه به منظور مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی دولت مکلف پاشاغا بود.

این تحرکات دو روز بعد از نامه فتحی پاشاغا به الدبیبه مبنی بر تحویل دادن دولت لیبی به وی انجام شد.

الدبیبه در پاسخ به نامه پاشاغا در صفحه شخصی خود در فیسبوک خطاب به وی نوشت: وزیر کشور پیشین؛ به ارسال پیام های تکراری و تهدیدات به جنگ افروزی و هدف قرار دادن غیرنظامیان پایان بده.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است و در آن سو، پارلمان فتحی پاشاغا را مکلف به تشکیل دولت کرده است اما در مقابل، الدبیبه است تحویل قدرت به پاشاغا را نمی پذیرد و می گوید که دولت را فقط به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد که با نگرانی شدید تحولات لیبی را دنبال می کند و از تمام طرف های درگیر در این کشور خواست که منافع ملت لیبی را در نظر بگیرند.

"استفان دوجاریک"، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری در مقر دائم سازمان ملل در نیویورک گفت: ما تحولات موجود در لیبی از جمله استقرار نیروهای نظامی و تهدید به استفاده از زور در راستای منافع سیاسی را با نگرانی شدید دنبال می کنیم.

وی افزود: بسیار مهم است که در این کشور تنش ایجاد نشود و طرف های مربوطه منافع مردم را در نظر بگیرند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد که این منافع ایجاد صلح را نیز شامل می شود، زیرا هیچکس نمی خواهد که اوضاع به عقب بازگردد.

دوجاریک گفت که هیات پشتیبانی سازمان ملل در لیبی اکنون درحال رایزنی با اطراف مربوطه به منظور تحقق این هدف است.

این اختلافات بوجود آمده میان دو طرف با توجه به استقرار نیروهای مسلح در طرابلس نگرانی هایی را به وجود آورده، زیرا پیش از این و درپی رفتن پاشاغا به پایتخت درگیری های مسلحانه میان نیروهای دو طرف رخ داد.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد.

ابتدا دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر شد که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، اما در شرق لیبی خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفت و دولت تشکیل داد. این دوگانگی لیبی را دستخوش هرج‌ومرج و جنگ‌های داخلی قرار داد.

در اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۰) طرف‌های رقیب در لیبی پس از درگیری‌های خونین با میانجی‌گری سازمان ملل بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha