۴ شهریور ۱۴۰۱، ۲۳:۲۶
کد خبر: 84867213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیر کل ارشاد خراسان رضوی: اخوان نزدیک‌ترین میراث دار فردوسی است

مشهد - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: نزدیک ترین میراث دار و وارث شعر و ادبیات فردوسی مرحوم مهدی اخوان ثالث است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسین زاده روز جمعه در مراسم سالروز بزرگداشت شاعر پرآوازه خراسانی مهدی اخوان ثالث در آرامگاه وی در توس افزود: فردوسی به  ایران و قهرمانان آن عشق و علاقه داشت، فردوسی و صلابت بیان و کلامش آنقدر برای ایرانیان مهم بوده که صدها سال بعد به ما رسیده و برای ما به یادگار مانده است.

وی گفت: اخوان اگرجایی قراربود به آرامش برسد، در جوار (توس) فردوسی بود کسی که عشق به ایران و قهرمانان وطن و شهیدان آن داشت، اخوان همچنین عشق به فردوسی داشت، عشق او به رستم در خان هشتم آنچنان متجلی است که وقتی آن را می خوانم تنم می لرزد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تقابل قهرمانان شاهنامه با دشمنان ایران را ستود و گفت: ما در شناساندن شاهنامه و قهرمانان آن به نوجوانان و جوانان کوتاهی داشته ایم اما باید این اسطوره ها شناسانده شوند، پدران و مادران ما در شب نشینی ها و آئین های ملی این میراث را به ما منتقل کرده اند نباید تفریحات جدید و ورود ابزار نو به زندگی نسل امروز ما را از انتقال این ویراث هویتی غافل کند.

حسین زاده ادامه داد: فردوسی باید آنطور که خود اخوان می خواست و آنگونه که او به ادبیاتش پایبند بود به نسل های بعد شناسانده شود، حتی برای اشاعه شعر فردوسی از فضای مجازی استفاده شود.

وی گفت: چه ایرادی دارد من و شما فردا بیتی از اخوان ثالث را در فضای مجازی به اشتراک گذاریم و بقیه را با این شیرینی ادبیات فارسی میهمان کنیم و در حقیقت این شیرینی را به دیگران هدیه دهیم، تلاش کنیم این شاعر بزرگ ایرانی و خراسانی و همشهری ما هموطنان بیشتر بشناسند.

اخوان ثالث مانع به محاق رفتن شعر نو شد

حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور هم در این مراسم گفت: اگر مرحوم اخوان ثالث نبود شاید حملات شعر نوستیزان، شعر نو را به محاق می برد.

بلخاری افزود: اگر نبود زبان فوق‌العاده پرصلابت او در شعر نو، آنچه که می توانست در تنوع  زبان ما باشد به محاق می رفت.

وی با بیان اینکه اخوان ثالث در قصیده، غزل و شعر نو کولاک کرده است افزود: وجه تأثیرگذاری او بر ادبیات فارسی بی مانند است.

رییس انجمن مفاخر کشور اظهار داشت: اخوان، در همه ابعاد شعر کارهای مهمی انجام داد. با وجود اقتدای کاملی که اخوان به نیما یوشیج داشت به قول سیمین بهبهانی، اوزان جدیدی به آن وارد کرد.

وی ادامه داد: اخوان زمانه و فرهنگ تاریخ خود را می شناخت. ادیب، دانشمند و عربی دان دقیق و عالم بر معنا بود. 

بلخاری گفت: اخوان از کسانی است که در سلسله شعرای بزرگ تمدن ما، نسبت وثیقی بین جهان سنت و مدرن ایجاد کرد. میراث بر گذشته بود اما ویژگی او این بود که در گذشته نماند.

وی افزود: قدرت بیان و اشراف کامل بر مسایل زمان جزو مسایلی است که کمتر کسی را می توان با او مقایسه کرد.

بلخاری گفت: اخوان معتقد بود، شاعر باید نیازهای مردم را بشناسد و آنها را در لطافت شاعرانه بازگو کند.

مهدی اخوان ثالث دهم اسفندماه سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در مشهد متولد شد و چهارم شهریور ۱۳۶۹ مدتی پس از بازگشت از خانه فرهنگ آلمان در تهران از دنیا رفت؛ اما سرانجام پیکرش طبق وصیت خودش در توس در کنار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به خاک سپرده شد.

او با تخلص م. امید، شاعری چیره‌دست و آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی بود که عشق و علاقه‌اش به تمدن ایران باعث شد در تمام عمر خود ستایشگر مفاخر ایران باشد و بر مراقبت از زبان فارسی تأکید فراوانی داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha