۱۳ هزار نفر در واحدهای صنعتی کردستان فعالیت می‌کنند

سنندج - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: ۶۲ درصد واحدهای صنعتی در استان فعال هستند و در این واحدها در مجموع ۱۳ هزار نفر اشتغال دارند.

ارسلان ازهاری روز پنجشنبه  در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ کردستان اظهار داشت: هم اکنون ۱۹۸ واحد تولیدی و صنعتی نیمه فعال در استان وجود دارد  و ۶۵ واحد غیرفعال هم در سطح استان داریم که ۶۱ واحد آن قابلیت برگشت به چرخه تولید دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی واحدهای صنعتی ادامه فعالیت برایشان مقرون به صرفه نیست اضافه کرد: در سال گذشته با اقداماتی که انجام شده ۹ واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند.

وی با بیان اینکه در همین راستا رشد اقتصادی هشت درصدی به عنوان اولویت مورد توجه قرار گرفته و در هین راستا سهم مشخصی با توجه به ظرفیت‌های مختلف مشخص شده است افزود: در بخش کشاورزی ۱۳.۲ دهم درصد، صنعت ۹.۸ دهم درصد، معدن ۲۱ درصد و خدمات ۶.۹ دهم درصد در راستای تحقق این مهم تکلیف تعیین شده است.

وی گفت: ارزش شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان ۳۲ میلیارد تومان است که تقویت و توسعه این شرکت‌ها از اولویت‌های استان است که در این راستا دستورات لازم به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

ازهاری ادامه داد: براساس قانون معادن باید حساب‌های بانکی خود را در استان محل فعالیت افتتاح کنند اما واحدهای تولیدی و معادنی در کردستان فعالیت می‌کنند که حساب‌ بانکی در استان باز نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی دنبال کنند چرا که تحقق این مهم می‌تواند در توسعه استان نقش‌آفرین باشد و اگر لازم باشد اسامی آنها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ازهاری افزود: فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی براساس دستورالعمل صادر شده باید عمل شود واحدهای مازاد به اختیار کمیته مشخص به ریاست استاندار کردستان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۱۴۹ مجوز فروش اموال مازاد صادر شده که ۳۱ مورد با ۶۰  میلیارد تومان به فروش رسید و در حوزه سرمایه‌گذاری هزینه شد و مابقی هم در دست اقدام است.

ازهاری در ادامه به مشکلات و چالش‌های حوزه آب و اقداماتی که در این حوزه انجام شده گریزی زد و گفت: ۹۰ میلیون مترمکعب آب پشت سد گاران وجود دارد اما مردم مریوان به شدت با مشکل آب مواجه هستند.

وی عدم مدیریت واحد و جامع را از مشکلات مهم در دریاچه زریبار عنوان کرد و گفت: ورود فاضلاب به داخل زریبار از مشکلات اساسی است که از شرکت آب خواسته‌ایم هرچه زودتر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان توجه به توسعه روستایی را از اولویت‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: زمانی ما می‌توانیم به توسعه پایدار در روستاها دست پیدا کنیم که بتوانیم جمعیت روستایی را در روستاها حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد روستاها در کنار انجام پروزه‌های عمرانی و خدماتی از نکات مهمی است که مورد توجه قرار گرفته و براساس ظرفیت‌های مختلف در روستاها برای توسعه آنها برنامه‌ریزی‌های لازم باید صورت بگیرد چرا که نمی‌توانیم یک نسخه واحد را برای تمام روستاها بپیچیم.

ازهاری افزود: با توجه به ظرفیتی که هر روستا دارد باید در حوزه توسعه و اشتغالزایی و رونق اقتصادی آنها گام‌های اساسی برداشته شود تا شاهد خروجی مثبت در برنامه ریزها باشیم.

وی افزود: وعده‌های دولت داشتن نگاه یکسازن به مردم به عنوان ولی‌نعمتان نظام و پررنگ کردن نقش مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و اجماع‌سازی همه نیروها در مسیر خدمت با برداشتن ضابطه‌های دست و پاگیر و مبارزه جدی با فساد، جهش در تولید و تقویت کسب و کار و توجه جدی به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی در آینده از اهداف و شعارهای دولت است.

وی اضافه کرد: اقدامات مثبت و سازنده‌ای از جمله سفرهای استانی، حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و هدفمندی کامل یارانه‌ها، توسعه ارتباط تجاری با همسایگان، توسعه ارتباطات تجاری، افزایش ۶۸ درصدی ترانزیت، افزایش ۳۶ درصدی صادرات غیرنفتی، تدوین سند تحول مردمی و انجام اصلاحات در بودجه ۱۴۰۱ از اقدامات دولت سیزدهم در این یکسال بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان محور توسعه استان و دستگاه‌های پیشران توسعه رسالت‌هایی مهمی را بر عهده دارد.

۱۳ هزار نفر در واحدهای صنعتی کردستان فعالیت می‌کنند

در ادامه این نشست خبرنگاران کردستان نیز پیرامون مسایل و مشکلات استان سوالاتی را مطرح کردند که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به این سوالات به صورت مفصل پاسخ داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha