افزایش ۲۶درصدی سرمایه گذاری در کشاورزی مازندران

ساری - ایرنا - شاخص‌های آماری سازمان جهاد کشاورزی مازندران نشان می‌دهد که طی یک سال فعالیت دولت سیزدهم سه هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش کم‌بهره به تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان پرداخت شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افرایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بررسی شاخص های کشاورزی مازندران به عنوان قطب تولید محصولات این بخش در کشور نشان می دهد که راهبردهای توسعه در تمامی زیربخش های کشاورزی استان در دوره یک ساله فعالیت دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و مکانیزاسیون به عنوان مهم ترین نیاز این بخش با هدف جهش تولید از جمله آن بوده است.

کشاورزان و بهره برداران مازندران نیز از فرصت نبود محدودیت در جذب تسهیلات ارزان قیمت استفاده کرده و با خرید انواع ادوات و ماشین آلات کشاورزی ، علاوه بر کاهش هزینه تولید ، به لحاظ کیفی و کمی نیز تولیدات خود را اضافه کرده اند.

بر اساس آمارهای رسمی سفره رنگین ۸۵ میلیون جمیعت کشور را کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی تامین می کنند و در این بین نقش مازندران که ۴۰۰ هزار کشاورز آن حدود هشت میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی  تولید می کنند ، بسیار مهم و حساس است . همسویی وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم با نقش کشاورزی این خطه در امنیت غذایی کشور سبب شد تا ۲۷درصد از مجموع اعتبارات سفر رئیس جمهور به این خطه به بخش کشاورزی مازندران اختصاص یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که طی یک سال گذشته با پرداخت سه هزارو ۳۱۲ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای چهار هزار و ۷۱۰ نفر شغل ایجاده شد ، گفت:  طرح جامع آب و خاک ، کشت قراردادی ، جهش تولید در دیمزارها ، میزان تولید در بخش صنعت طیور و ارتقا ضریب مکانیزاسیون از بخش های مهم برای سرمایه گذاری طی یک سال گذشته بوده است.

حسن عنایتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح فعالیت یک ساله جهاد کشاورزی مازندران بویژه در زمینه سرمایه گذاری ، افزود : اعطای تسهیلات  به ۳۱ هزار و ۸۰۰ متقاضی و بهره بردار کشاورزی استان از منابع مختلف بانکی سبب رشد سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استان شده است.

وی با بیان این که اعطای ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بهره برداران و متقاضیان کشاورزی مازندران از محل منابع داخلی بانک های عامل بوده است ، ادامه داد : طی سال نخست فعالیت دولت سیزدهم ۵۵ جلسه کمیته تخصصی تسهیل و رفع موانع تولید بخش کشاورزی مازندران برگزار شد که نتیجه آن برون رفت ۲۵۸ طرح کشاورزی از مشکلات بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران جذب و توزیع ۱۲۱ میلیارد تومان برای پرداخت سود و جرایم تسهیلات خسارت دیدگان بخش کشاورزی استان از مجل بند خ ماده ۳۳ و امهال تسهیلات خسارت دیدگان را از دیگر خدمات دولت به بخش کشاورزی مازندران عنوان کرد و گفت : تمامی فعالیت های کشاورزی طبق تدوین برنامه عملیاتی رشد اقتصادی ۸.۷ درصدی جهاد کشاورزی مازندران در سال جاری است.

افزایش ۲۶درصدی سرمایه گذاری در کشاورزی مازندران

افزایش 16 درصدی جوجه‌ریزی 

وی با ذکر این نکته که مازندران در پرداخت طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها دربخش تسهیلات دام ، طیور و آبزیان رتبه سوم و در معرفی متقاضیان به بانک رتبه چهارم کشور را در اخیتار دارد ، گفت : افزایش حدود ۱۶درصدی تولید جوجه یکروزه در کارخانه های جوجه کشی استان به میزان ۶۲۸ میلیون قطعه ، جوجه ریزی ماهانه حدود ۱۲میلیون قطعه در مرغداری های گوشتی ، کشتار روزانه حدود ۵۰۰ تن مرغ در کشتارگاه های طیور ، ثبت رکورد ۱۰ ساله بالاترین میزان جوجه ریزی مرغ گوشتی در فروردین امسال به میزان حدود ۱۶میلیون قطعه ، تولید روزانه ۳۸۸ هزار قطعه مرغ زنده و افزایش هشت درصدی تولید گوشت مرغ آماده طبخ به میزان ۲۸۲ هزار تن از دستاوردهای مهم کشاورزی استان در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم بود.

وی یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی مازندران در بخش دام و طیور را توجه ویژه دولت به مرغ لاین آرین بابل برشمرد و بیان داشت : اکنون افزایش سه میلیون قطعه ای جوجه ریزی آرین در مرغداری های استان در راستای برنامه ملی احیای مرغ لاین آرین و افزایش حدود ۱۰ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان به میزان ۱۵۳میلیون قطعه را شاهد هتسیم.

مجتمع مرغ لاین بابلکنار موسوم به آرین از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی مازندران در شهرستان بابل راه اندازی شد. همچنان مرغ های لاین ، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.

این کارخانه تولید کننده مرغ لاین یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است .این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰هزار قطعه مرغ اجداد و یک میلیون قطعه مرغ مادر و ظرفیت تولید جوجه گوشتی رتبه هشتم تولید جهانی را دارد. 

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

افزایش ۲۶درصدی سرمایه گذاری در کشاورزی مازندران

جهش تولید در دیمزارهای مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی تولیدات محصولات زراعی در قالب اجرای طرح جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیمزار استان خبر داد و گفت : در یک سال گذشته هشت تن بذر و ۵۱ تن کودهای اسید آمینه و پایه در مزارع تحت پوشش جهش تولید تحویل کشاورزان استان شد.

وی افزود : با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای مازندران ، افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی محصولات زراعی شامل گندم، جو، علوفه ، کلزا ، سویا حبوبات و گیاهان دارویی محقق شد.

عنایتی با اظهار این که  در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای مازندران ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره برای ادوات کشاورزی استان پرداخت شد ، گفت : با توجه به اجرای موفق و پیامدهای مثبت ، این طرح امسال در ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان برنامه ریزی شده است.

اجرای طرح دانش‌بنیان جهش تولید در دیمزار های کشور سال ۱۳۹۹ مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای ، دانه‌ها روغنی ،سویا و گندم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار بگیرد.

افزایش ۲۶درصدی سرمایه گذاری در کشاورزی مازندران

استقبال کشاورزان از کشت قراردادی برنج  

کشت قراردادی برنج برای نخستین بار در سال زراعی جاری در کشور به اجرا گذاشته شده است و از سیاست های جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به شمار می رود. در مجموع امسال قرار بود کشت قراردادی در سطح ۴۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری کشور اجرایی شود که ۲۵ هزار هکتار معادل بیش از ۵۵ درصد سهمیه مازندران تعیین شد.

 کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز  و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می شود. در این نوع کشت و کار، خریدار که معمولا شرکت‌ ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب، آموزش و ترویج کشاورزان و بازاریابی می شوند. در این نوع کشت تمرکز کشاورزان روی برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه ها است و دیگر دغدغه ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران استقبال شالیکاران در عملیاتی شدن کشت قراردادی برنج را مطلوب توصیف کرد و گفت : تخفیف ۱۰ درصدی بیمه برنج همراه با خرید توافقی محصول در طرح کشت قراردادی برنج سبب شد تا سطح کشت قراردادی این محصول استراتژیک از ۲۵هزار هکتار سهمیه ابلاغی به ۳۹هزار هکتار افزایش بیابد.

عنایتی هدف اصلی از اجرای طرح کشت قراردادی برنج را کمک به کشاورزان برشمرد و توضیح داد :  با اجرای این طرح، آموزش های لازم به کشاورزان ارایه شد و کشاورزان که از بضاعت مالی کافی برخوردار نبودند با اجرای این طرح کشاورزی برای آنان به صرفه و اقتصادی شده است.

وی افزود : کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ در کشاورزی مازندران نهادینه شود تا شاهد افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی باشیم.

عنایتی با اظهار این که در دولت سیزدهم قیمت نهاده های کشاورزی بویژه کودهای شیمیایی پایه پتاس و فسفات تا ۴۵ درصد نسبت به سال زراعی گذشته کاهش یافت ، گفت : امسال عملکرد شالی در برخی از زمین های شالیزاری از متوسط ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد افزایش یافت و در واقع  کسری کاهش برنج سال قبل امسال جبران شد و پیش بینی ما تولید یک میلیون و ۳۰۰هزار تن شلتوک در کشت اول است.

وی  اجرای کشت قراردادی دانه روغنی سویا از سوی شرکت غله و خدمات بازرگاتی دولتی مازندران ،اجرای طرح پایلوت کشت برنج هیبرید وارداتی را از دیگر کشت های قراردادی سال جاری کشاورزی مازندران عنوان کرد.

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است. طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاروزی مازندران زیر کشت  برنج می رود و این استان با تامین بیش از ۴۲ درصد برنج سفید کشور ، رتبه اول را دارد.

افزایش ۲۶درصدی سرمایه گذاری در کشاورزی مازندران

ساماندهی زیر ساخت‌های منابع آب و خاک  

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران زهکشی نبودن زمین‌های کشاورزی پایین دست و نزدیک سواحل دریای خزر را  مهم‌ترین معضل توسعه کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن و شور شدن اراضی ، کنترل فرسایش و سیلاب و امنیت غذایی از مزیت های مهم اجرای عملیات زهکشی در اراضی زراعی مازندران است و به همین دلیل اجرای طرح زهکشی اراضی شمال کشور به عنوان مهم ترین برنامه های آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در دستور کار قرار گرفت .

وی با ذکر این نکته که از سه سال پیش که کشت برنج فقط در ۲ استان مازندران و گیلان مورد تاکید قرار گرفت ،اهمیت زهکشی و ایجاد شبکه آبیاری در دستور کار قرار گرفت و در دولت سیزدهم به صورت جدی ادامه یافت ، افزود : از یک سال پیش عملیات اجرای ۲۹ هزار هکتار طرح تامین و انتقال آب ، ۱۵ هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری ، ۱۱۶ هزار هکتار زهکشی اراضی ، ۴۷هزار و ۵۰۰ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی ، چهار هزار و ۵۵۰ هکتار مرمت و بهسازی آببندان و سه هزارو ۳۰۰هکتار پوشش بتنی و کانال و ۴هزار حوزه آبریز استان شروع شد.

هدف از زهکشی زمین‌های کشاورزی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است. زهکشی به خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه گفته می‌شود.
کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کننترل فرسایش، کنترل سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تأسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

بالاترین مقام مسوول کشاورزی مازندران تصریح کرد: با توجه به اهمیت زهکشی اراضی کشاورزی مازندران ، از مجموع اعتبارات سفر هیات دولت به مازندران مبلغ یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان فقط برای اجرای طرح های آب و خاک در نظر گرفته شد.

افزایش ۲۶درصدی سرمایه گذاری در کشاورزی مازندران

ارتقا ضریب مکانیزاسیون کشاورزی  

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در حالی که سال ۹۸ مکانیزاسیون در سطح ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی مازندران اجرا شده بود ، سال گذشته به یکصد هکتار رسید و با حمایت ویژه دولت در بخش تسهیلات  امسال با افزایش ۴۰ هزار هکتاری به ۱۴۰ هزار هکتار افزایش یافت.

وی افزود : توزیع ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسعه مکانیزاسیون در استان و اضافه شدن یکهزارو ۱۸۷ دستگاه ادوات کشاورزی جدید به ناوگان کشاورزی مکانیزه استان سبب شد تا توسعه کشت مکانیزه محصولات پاییزه در سطح ۳۵هزار هکتار افزایش بیابد.

عنایتی با بیان این که ضریب مکانیزاسیون برابر برنامه ششم توسعه به میزان یک دهم اسب بخار در هکتار طی یک سال گذشته در کشاورزی مازندران افزایش یافت، اظهار داشت: نمونه بارز افزایش مکانیزاسیون کشاورزی استان در حوزه برداشت برنج است که بیش از ۹۵ درصد درو شالی با کمباین های مخصوص انجام می شود.

وی یکی دیگر از ماموریت های جهاد کشاورزی مازندران را  قیمت گذاری محصولات کشاورزی دانست و گفت : رویکرد همکاری دولتی ها با  بخش خصوصی و حضور نماینده کشاورزان در شورای قیمت گذاری در دولت سیزدهم سبب شد شرایط به نفع تولید کننده و مصرف کننده شود.
عنایتی سند دار کردن اراضی کشاورزی مازندران را هم نیاز جدی استان برشمرد و افزود که این موضوع هم از برنامه های مهم و البته مورد حمایت دوت سیزدهم بوده است.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha