پیشرفت‌های فرهنگی ایران با هیچ جای جهان قابل مقایسه نیست

پاکدشت- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: پیشرفت‌های فرهنگی ایران اسلامی نه نسبت به پیش از انقلاب اسلامی که با هیچ جای جهان قابل مقایسه نیست و آن را می‌توان در حوزه‌های مختلف جامعه به خوبی مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خراسانی‌زاده روز دوشنبه در آئین تکریم و معارفه رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاکدشت که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: امروز به فرموده رهبر معظم انقلاب، ایران اسلامی از پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه فرهنگ برخوردار شده که آن را به خوبی می‌توان در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی مردم مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: این که در زمان برگزاری مراسم معنوی اعتکاف به عنوان یک امر مستحب، افراد سه روز در مساجد شهرها و روستاها حاضر شده و به روزه‌داری و عبادت آن هم به صورت جمعی مشغول می‌شوند، نشأت گرفته از فرهنگ والای اسلامی مردم ایران دارد.

وی تصریح کرد: در جریان سرود حماسی و کم نظیر سلام فرمانده، همه شاهد بودند که تمام افرادی که به امام زمان ارادت دارند از هر ملیت، مسلمان، شیعه و ... این کار کم‌نظیر فرهنگی را دنبال کرده و با انتقال مردمی و چهره‌به چهره و سینه به سینه، آن را همراهی کردند.

خراسانی‌زاده اظهار داشت: در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع از حرم حضرت زینب(س)، کجای دنیا سراغ دارد که تعداد زیادی از جوانان ایرانی و افغانستانی دوشادوش هم در جایی که به ظاهر خاک کشورشان نبود ولی به عنوان خاک سرزمین بزرگ  اسلامی و اعتقاد و باورها وارد میدان شده و جان خود را فدای راه حق کنند و امروز نیز مردم در مقابل فردی که بعد از مالباختگی سیاسی، برای دیده شدن به مدافعان حرم جسارت کرد، موضع گیری محکمی کرده و سخنان او را محکوم کنند.

وی گفت: در ایام کرونا و در شرایطی که در اروپا کامیون‌ها را متوقف کرده و بار آن‌ها را می‌دزدیدند، مردم ایران اسلامی در میانه کرونا و در جریان بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله در شرایطی که سلامتی خود را در معرض خطر می‌دیدند، وارد میدان شده و به داد هموطنان خود رسیدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: در جریان سیل اخیر استان تهران همه شاهد بودند که همه مردم از استاندار تهران تا تمامی گروه‌های جهادی نوبت به نوبت در یک روستا حضور پیدا کرده و گل و لای را از خانه مردم خارج کردند، اقدامی که در هیچ جای جهان نظیر آن را نمی‌توان مشاهده کرد و حتی کارگرانی که بابت کار خود پول دریافت می‌کنند، از انجام آن سر باز می‌زنند.

وی تأکید کرد: این رویکردهای فرهنگی در ایران اسلامی کاملا جدی است و صرفا نمی‌توان آن را در قالب حاکمیت محدود کرد بلکه این حلقه‌های میانی و مجموعه‌های فرهنگی هستند که زمینه‌سازی چنین مسائلی شده‌اند.

خراسانی زاده گفت: مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و ادارات تابعه به عنوان مرجع قانونی فرهنگ، هنر و رسانه باید در حوزه پشتیبانی و تسهیل‌گری وارد شده و از این گروه‌ها حمایت کند.

وی با تأکید بر این که در حوزه فرهنگ و هنر مرزهای سیاسی و جغرافیای معنای خود را از دست می‌دهد گفت: مرزهای سیاسی و جغرافیایی در حوزه هنر معنایی ندارد و همه همشهری، هم استانی و هموطن ایران بزرگ با فرهنگی ملی می‌باشند، در مرزهای کشور نیز تفاوت فرهنگی بین مردم ایران، افغانستان، بحرین، تاجیکستان و ... وجود ندارد.

وی گفت: در شهرستان پاکدشت که از تعداد زیادی مهاجرین افغانستانی برخوردار است، اگر به حوزه فرهنگ و هنر که در آن هم‌زبانی وجود دارد توجه بیشتری صورت گیرد، بسیاری از مسائل و مشکلال حل می‌شود چرا که پدیده‌های اجتماعی و سیاسی زائیده فرهنگ هستند.

وی تأکید کرد: در حوزه فرهنگ زمانی می‌توان از پیشرفت برخوردار شد که از فرهنگ رایج دارای اشکال و مختلط با فرهنگ غرب و یا ترجمه‌ای دور شده و به سمت فرهنگ ناب اسلامی حرکت کرد و اگر این فاصله به حداقل رسد، قطعا در این حوزه با موفقیت‌های چشمگیری همراه خواهیم شد.

انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام راحل، انقلابی فرهنگی بود که با توجه به نیاز مردم در حوزه فرهنگ و دین شکل گرفت

 محسن اردستانی  اظهار داشت: انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام راحل، انقلابی فرهنگی بود که با توجه به نیاز مردم در حوزه فرهنگ و دین شکل گرفت و حکومت طاغوت را سرنگون ساخت.
وی افزود: امروز اولویت اقدامات ما باید بر مسائل فرهنگی استوار باشد چرا که اگر در طول ۴۰ سال گذشته، به درستی به حوزه فرهنگ توجه می‌شد، مسائل و معضلاتی همچون اختلاس، ارتشاء، بیکاری و فقر در جامعه اسلامی به وجود نمی‌آمد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی مردم ایران بر اساس فرهنگ شکل گرفت اظهار داشت: تمام دشمنی‌های صورت گرفته علیه مردم ایران به سرکردگی استکبار جهانی، به خاطر فرهنگی بودن ماهیت انقلاب و اثرگذاری آن بر تمامی آزادیخواهان جهان است، انقلابی که باعث بیداری ملت‌ها شد و از چپاول اموال آنان توسط کشورهای مستکبر جلوگیری کرد.

اردستانی تصریح کرد: در همسایگی ایران اسلامی و در کشور پاکستان نیز نظام جمهوری اسلامی حاکم است و با وجود داشتن سلاح هستی، باز هم از بیشتری کمک‌های کشورهای غربی برخوردارند پس این نشان می‌دهد که استکبار به دلیل حوزه اعتقادی و فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی است که با آن به دشمنی و کینه‌توزی پرداخته است.

فرماندار پاکدشت تأکید کرد: این که امام راحل می‌فرمایند هر جا صدای مظلومی به آسمان بلند باشد، ما خود را موظف به حمایت از آنان می‌دانیم، از فرهنگ والا و غنی مردم ایران اسلامی نشأت گرفته است، فرهنگی که درجای جای جهان اثربخشی خود را به خوبی به اثبات رسانده است.

وی افزود: امروز در کنار توجه به مسائل اقتصادی، مسئولان باید به حوزه فرهنگ نیز توجه ویژه داشته باشند چرا که در سایه فرهنگ می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه از جمله فساد، ارتشاء و اختلاس را برطرف کرد.

اردستانی گفت: پاکدشت به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های ویژه در حوزه صنعت، تولید و کشاورزی همواره پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین از سراسر کشور است، موضوعی که باعث ایجاد فرهنگ‌های متنوع در شهرستان شده که خود برخی از آسیب‌های حوزه اجتماعی را نیز به همراه دارد.
نماینده دولت در پاکدشت تأکید کرد: اگر مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی از این تنوع فرهنگی و ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده کنند، بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت بربسته و شاهد ارتقاء سطح فرهنگ جامعه مولد پاکدشت خواهیم بود.


وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در راستای سیاست‌های دولت، جهادی وارد میدان شده و با کمک مردم و جامعه هنرمندان، بسیاری از مشکلات و کمبودها را برطرف کنند.

در این مراسم، مرتضی علوی به عنوان رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاکدشت معرفی شده و از زحمات حمید محسن‌وند تقدیر شد.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha