۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۱۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84857495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنش تایوان، مخاطره‌ای برای شرکت‌های چند ملیتی فعال در چین

تهران – ایرنا – پس از آنکه پکن در ماه جاری مجموعه ای از رزمایش های بی سابقه را در اطراف تایوان انجام داد، شرکت های چند ملیتی به فکر طراحی برنامه های اضطراری در صورت رویارویی نظامی چین و آمریکا افتادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه فایننشال تایمز، حتی قبل از تشدید تنش بر سر تایوان در ماه جاری، شرکت های چند ملیتی فعال در چین با افزایش خطر و فشار از سوی واشنگتن و  متحدانش برای دور شدن از بازار چین رو به رو شدند.

برخی شرکت های آمریکایی در میان شرکت هایی هستند که قصد دارند فعالیت خود را از چین منتقل کنند.

به گفته اریک ژنگ عضو اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای، برای بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی، بحران تایوان به تاثیرات مادی تیرگی روابط آمریکا و چین مانند تعرفه های تجاری افزوده است.

یک مدیر تجاری دیگر آمریکا که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که برنامه ریزی اضطراری منعکس کننده موضع ضد چین نیست، اما پاسخی محتاطانه به واقعیت ها و پیامدهای بالقوه فاجعه بار مربوط به افزایش خطر درگیری نظامی است.

این گزارش در ادامه حاکی است که تصمیم شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای انجام رزمایش های نظامی در پاسخ به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، وضعیت موجود در تنگه تایوان را به طرز چشمگیری تغییر داده است.

این مساله همچنین در پس زمینه انتقاد غرب از چین به خاطر خودداری از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و اقدامات پکن در هنگ کنگ و استان سین کیانگ دنبال می شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که گفته در صورت حمله چین به تایوان از این جزیره دفاع می کند، قبلا متحدان را برای مقابله با تحرکات منطقه ای پکن بسیج کرده است.

با این همه، اریک ژنگ گفت که بسیاری از شرکت های بزرگ آمریکایی از جمله دیزنی و شرکت تسلای ایلان ماسک تعهدات طولانی مدتی برای فعالیت در چین داده اند و به شدت به دسترسی به ۱.۴ میلیارد مصرف کننده خود وابسته اند.

رویارویی جدید در مورد مساله تایوان همچنین فشار سیاسی بر شرکت هایی را که به صادرات به چین متکی هستند، افزوده است.

به گفته دیوید ماهون مشاور و مدیر سرمایه گذاری غربی در پکن، برای برخی شرکت ها از جمله شرکت نیوزیلندی فونترا، تنوع بخشیدن به بازار مهم شان، کار آسانی نخواهد بود.

نظر به اینکه بازار چین بازاری پرسود است، وی افزود: این شرکت ها به تنوع بخشی توصیه شده اند. پرسش این است که کجا بروند؟ جایی برای رفتن نیست.

در همین حال، تحلیل گران هشدار دادند که پکن و واشنگتن خود را در حال واکنش به تهدید و تهاجم از سوی دیگری می بینند.

اندرو گیلهولم رئیس تجزیه و تحلیل چین در شرکت مشورتی «کنترل خطرات» گفت، بحران های گذشته بر سر تایوان عمدتا ناشی از رویدادهای تایپه بود و خطر کمتر رویارویی را در برداشت، زیرا آمریکا قبلا مزیت نظامی قوی تری داشت.

وی افزود: چین به سیاست های آمریکا نگاه می کند که آن را اقداماتی واکنشی و بازدارنده نمی داند، بلکه آن را اقدامات تحریک آمیز می بیند که باید با آن با اقدام بازدارندگی مقابله کند.

از سویی، ژنگ کارشناس اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای تاکید کرد که تنش ها تنها زمانی کاهش می یابد که شی و بایدن بتوانند شخصا دیدار کنند، امری که انتظار می رود انجام شود.

وی افزود: نکته اصلی این است که رهبران چین و آمریکا باید اختلافاتشان را برطرف کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha