بازی‌سازان داخلی برای صادرات بازی رایانه‌ای ورود کنند

بیرجند - ایرنا - عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بنیاد از بازی‌سازان داخلی و بومی حمایت می‌کند و با توجه به ظرفیت بسیار خوب در این حوزه، بازی‌سازان داخل کشور می‌توانند در زمینه سفارش بازی نیز ورود کنند.

به گزراش خبرنگار ایرنا محمدصادق افراسیابی روز چهارشنبه در نشست کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی که با حضور جمعی از فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اگر برای بازی‌های رایانه‌ای استراتژی داشته باشیم و دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش در کنار بنیاد قرار داشته باشند می‌توان از ظرفیت بازی‌های آموزشی و تمدن‌ساز به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

وی گفت: اگر سیاست‌های آموزشی به سمت تولید بازی برود، این نوع بازی‌ها روند آموزش را عمیق‌تر می‌کند و بازی‌های تمدن‌ساز نیز باعث آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با مسائل تاریخی کشور همچون تاریخ ایران و انقلاب اسلامی می‌شود.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: اگر مسائل تاریخی را با بازی معرفی کنیم، همذات‌پنداری صورت می‌گیرد و کودکان، نوجوانان و جوانان بهتر تاریخ را درک می‌کنند زیرا یکی از ضعف‌ها این است که جوان امروز تاریخ کشور را به‌خوبی نمی‌شناسد و ظرفیت بازی در حوزه تمدن‌سازی می‌تواند به فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کند.

وی به بازی‌های پرورش‌دهنده خلاقیت اشاره کرد و گفت: از ظرفیت بازی‌ در حوزه حل مساله و آموزش مهارت‌های زندگی می‌توان استفاده کرد زیرا یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد ضعف در مهارت‌های زندگی است و از این ظرفیت برای استحکام بنیان خانواده می‌توان استفاده کرد.

افراسیابی تاکید کرد: باید به دنبال کار و تحول عمیق در حوزه بازی باشیم و بازی که الان سرگرمی صرف یا تهدید است به فرصت تبدیل شود، این تحول نیز از تمرکز در حوزه افزایش "سواد بازی" بین معلمان و مادران آغاز شود.

وی گفت: باید بر افزایش سواد بازی در جامعه تمرکز کنیم تا با ارایه بازی‌های مفید و آموزشی تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه مردم ایران سالانه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بازی هزینه می‌کنند افزود: در دوران کرونا به دلیل آموزش غیرحضوری و اینکه امکانات و فناوری بیشتری برای کودکان و نوجوانان فراهم شد، آمار استفاده از بازی‌ها نیز افزایش یافت.

وی با اشاره به موضوع رده‌بندی سنی برای انتخاب بازی گفت: نگاه ما علاوه بر رده‌بندی سنی بازی، توصیه بازی مفید برای کودکان و نوجوانان است که این موضوع در سامانه «چه بازی» دنبال می‌شود.

افراسیابی گفت: در حال حاضر فقط ۲۵ درصد مردم به رده‌بندی سنی توجه دارند و ما به دنبال افزایش توجه به این مقوله هستیم که بسیار حساس است.

وی از سیاست‌های جدید این بنیاد درخصوص سرویس‌های استریم (پخش زنده بازی گیمرها) خبر داد و افزود: با توجه به آسیب‌های رصد شده، در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای سرویس های داخلی هستیم تا با استفاده از هوش مصنوعی از پخش موارد نامناسب برای کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند.

عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه از بازی‌سازان داخلی تاکید و عنوان کرد: از ظرفیت این افراد می‌توان برای صادرات بازی به کشورهای اسلامی بهره گرفت و به درآمدزایی رسید.

وی گفت: شرکت‌هایی در ایران فعالیت می‌کنند که نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارند و بازی را تا حدودی بومی‌سازی می‌کنند یا شرکت هایی که برای کشورهای خارجی بازی تولید می‌کنند ما باید تلاش کنیم بازی‌سازان بومی در استان بمانند و شرکت‌های بزرگ پایتخت نیز به استان‌ها وصل شوند.

افراسیابی در همین زمینه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخواست کرد در اسرع وقت نسبت به شناسایی بازی‌سازان این استان و معرفی آنها به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام کند.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سلامت بازی را در راستای جهاد تبیین بسیار مهم دانست و گفت: اگر مردم بدانند یک بازی مخرب چقدر می‌تواند مساله ایجاد کند خواسته مردم از حاکمیت حذف این بازی‌ها خواهد بود.

وی گفت: برای تحقق این امر، نیاز است با جهاد تبیین پیش برویم و آگاه‌سازی مردم به گونه‌ای باشد که خودشان، خواهان حذف بازی‌های آسیب‌زا از فروشگاه‌ها شوند.

افراسیابی تصریح کرد: برخی بازی‌ها فرد را به سمت اپلیکیشن‌های مضر سوق می‌دهد و تبلیغات بین بازی‌ها باید ساماندهی شود.

وی افزود: امروز خانواده‌ها باید بدانند تبلیغات درون بازی‌ها فضای سالمی نیست و سازمان سراج نیز با راه‌اندازی سایت «توپ مارکت» فضایی را برای ارائه بازی‌های بدون آسیب و بدون تبلیغات نامناسب ویژه کودکان راه‌اندازی کرده است که دغدغه والدین را در این خصوص برطرف می‌کند.

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تولیدکنندگان بازی خواست برای رده‌بندی بازی‌هایی که از طریق فروشگاه‌های مجازی ارائه می‌شود، اقدام کنند.

وی گفت: از محل تعامل بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی، در تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یک پست برای کارشناس بازی‌های دیجیتال تعریف شده است و با فعال شدن کارشناس این حوزه، به دنبال رشد بازی‌های بومی در استان‌ها و فراهم شدن فضایی برای رفع دغدغه خانواده‌ها هستیم.

افراسیابی درباره سامانه همگرا اظهار داشت: هر فردی که بخواهد بازی ارائه دهد، نیاز است در سامانه همگرا ثبت‌نام کند تا پس از بررسی‌های لازم از حمایت‌های بنیاد بهره‌مند شود.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رشد ۳۰ درصدی تولید بازی‌های بومی نیز اشاره کرد و افزود: اختصاص سرورها، اعطای وام قرض‌الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به بازی‌سازها، کاهش پینگ تایم (کاهش زمان تاخیر اینترنت) و ارایه اینترنت با کیفیت به گیمرها بخصوص برای بازی‌های بومی در دستور کار قرار گرفته است.

افراسیابی با اشاره به سامانه «چه بازی» در حوزه رده‌بندی و سامانه «فهم بازی» در حوزه سواد بازی بیان کرد: پروژه ایستگاه سواد بازی برای آموزش خانواده‌ها و مربیان با حضور شرکت‌های بازی‌ساز از دیگر برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رئیس ستاد ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای و معاون پژوهش این بنیاد علاوه بر شرکت در این کارگروه، از چند بازیگاه و مرکز فرهنگی در بیرجند نیز بازدید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha