هراس غرب از تعمیق روابط تجاری آنکارا-مسکو و هشدار به ترکیه

تهران-ایرنا- غرب که با تحریم روسیه به دنبال اعمال فشار بر اقتصاد این کشور است، با ابراز نگرانی از افزایش روابط تجاری میان آنکارا و مسکو به ترکیه هشدار داد که در صورت کمک به روسیه برای فرار از تحریم‌ها، ممکن است با اقدامات تلافی جویانه روبه‌رو شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه فایننشال‌تایمز، صادرات ترکیه به روسیه پس از خلا ایجاد شده بر اثر خروج دسته‌جمعی شرکت‌های غربی، در سه ماه گذشته نسبت به بازه‌های زمانی مشابه در سال پیشین، ۴۶ درصد رشد داشته‌ است.

بر این اساس،‌ سهم روسیه از صادرات کل ترکیه در یک سال گذشته ۱.۵ برابر شده است. ( از ۲.۶ درصد به ۳.۹ افزایش پیدا کرده است) و این درحالی هست که این مقادیر همچنان در مقابل حجم وسیع واردات ترکیه از روسیه ناچیز به نظر می‌آید.

این گزارش می‌افزاید: روند صعودی فعالیت‌های تجاری میان این دو منطقه، می‌تواند به هراس غربی‌ها و نگرانی از تعمیق روابط اقتصادی میان آنکارا و مسکو منجر شود.

دیدار چهار ساعته رهبران دو کشور در بندر سوچی دریای سیاه در هفته‌های گذشته پیرامون موضوعاتی چون تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، اجرای پروژه‌های راهبردی مشترک در حوزه انرژی، صادرات غلات اوکراین و همچنین تحولات سوریه و قره باغ، هشدارهایی را برای ترکیه از طرف غربی‌ها به دنبال داشت. 

در این راستا، کشورهای غربی به رییس جمهوری ترکیه هشدار دانند در صورتی که این کشور به ابزار فرار از تحریم‌ها برای روسیه تبدیل شود، این احتمال وجود دارد که با «اقدامات تلافی‌جویانه» روبه‌رو شود.

با این حال، هرگونه اقدام علیه ترکیه که به عنوان یک عضو تاثیرگذار ناتو که تاکنون بیش از چهار میلیون پناهنده سوری را پذیرفته است، دشوار خواهد بود.

این روزنامه در ادامه نوشته است که غربی‌ها بر این واقعیت که رابطه میان اردوغان و پوتین یک ابزار مهم برای آن‌ها است، اذعان دارند؛ همانگونه صادرات غلات از اوکراین در میان درگیری‌های کی‌یف و مسکو با میانجیگری ترکیه از سر گرفته شد.

به گفته یک مقام اروپایی که با توجه به حساسیت این مساله نامش فاش نشد، اتحادیه اروپا به ترکیه نیاز دارد و از قابلیت‌های آن آگاه است. «اروپایی‌ها نمی‌توانند به او (اردوغان) بگویند که باید از قوانین آن‌ها پیروی کند.»

ترکیه به عنوان عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که پهپادهای جنگی‌اش را برای جنگ به روسیه در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، از امضای بخشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه امتناع کرده و در مقابل راهبردی «متعادل» را در موضع‌گیری درباره جنگ کی‌یف و مسکو انتخاب کرده است.

بنا بر این گزارش، دو تن از ماموران اتحادیه اروپا پیرامون این موضوع اظهار داشتند: نگرانی اعضای این اتحادیه درباره افزایش روابط تجاری میان آنکارا و مسکو و همچنین ظرفیت ترکیه برای تبدیل شدن به جایگزین تجاری اروپا برای روسیه، روز به روز بیشتر شده است.

پیتر استانو سخنگوی خدمات دیپلماتیک اتحادیه اروپا با اشاره به افزایش روابط تجاری میان مسکو و آنکارا، اظهار داشت: هنگامی که اروپا در صدد کاهش روابط با مسکو است، این که کشوری خلاف این رویه رفتار کند، مناسب شرایط نیست.

در این راستا برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ترکیه خواسته‌اند درباره روابط این کشور با مسکو اطلاعاتی را ارائه کند.

یک سخنگوی وزارت بازرگانی ترکیه در این باره توضیح داد که هیچ‌گونه تغیر قابل توجهی در حجم تجارت با روسیه رخ نداده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha