دولت در تلاش برای تقویت سطح اعتماد اجتماعی است/جامعه بدون سرمایه اجتماعی کارآمدی ندارد

تهران - ایرنا - رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: دولت در تلاش برای تقویت و ارتقاء سطح اعتماد اجتماعی است چرا که بدون آن، سایر نیازها نیز دیده نمی شود و عدالت اجتماعی آسیب می بیند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد عباسی روز شنبه در گردهمایی روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی که در وزارت کشور برگزار شد، افزود: دولت مردمی آیت الله رئیسی از وقتی که به میدان آمد از تشکل های اجتماعی و مشارکت های اجتماعی حمایت می‌کند و رفتارهای خوبی در این زمینه شکل گرفته و همه بخش‌ها در این زمینه تقویت شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تشکل های مردمی و مشارکت‌های اجتماعی ظرفیت بسیار خوبی است که باید قدردان این ظرفیت بود، تاکید کرد: هم دولت و هم مجلس و هم جامعه درصدد تقویت و حمایت از تشکل های مردمی و مشارکت‌های اجتماعی هستند.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ هزار تشکل مردمی در کشور به ثبت رسیده است و قدم‌های بزرگی هم توسط این تشکل ها برداشته شده که ظرفیت بسیار بزرگی است.

وی تاکید کرد: افرادی در جامعه هستند که علاوه بر خود و خانواده به نیازهای جامعه نیز می‌اندیشند این افراد خردمند هستند که باید به آنها احترام گذاشت و برگزاری این همایش و گردهمایی به این منظور شکل گرفته است و من در اینجا اعلام می کنم  آیت الله رئیسی رئیس جمهور هم بسیار علاقه‌مند بودند که در این گردهمایی شرکت کنند.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: جریان تعاملی اجتماعی جزو ویژگی تشکل‌های مردمی و مشارکت های اجتماعی است که اتحاد اجتماعی را ایجاد می‌کند و به دنبال آن هم اعتماد اجتماعی ایجاد می شود؛ هرچند برخی از افراد کارهایی را در گذشته انجام داده اند که بی اعتمادی ایجاد شود اما این دولت در تلاش تقویت و ارتقاء سطح اعتماد اجتماعی است چرا که زمانی که اعتماد اجتماعی نباشد سایر نیازها نیز دیده نمی شود و عدالت اجتماعی آسیب می بیند.

معاون اجتماعی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه جنگ علیه ایران بسیج مردمی را شکل داد که استکبار جهانی را شکست داد، تصریح کرد: انسجام خوبی در حال حاضر بین دولت، مجلس و تشکل های مردمی وجود دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: باید از وجود تجارب گسترده تشکل‌های مردمی استفاده کنیم؛ حدود ۸۰ هزار تشکل مردمی ثبت شده وجود دارد یعنی گروهی با همدلی در کنار هم قرار گرفته اند تا به مردم کمک کنند و این افراد نه تنها به خود و خانواده‌شان بلکه به همه مردم می اندیشند و باید این موضوع را ارج نهیم. 

عباسی با بیان اینکه مسئولیت پذیری یکی از خصایص تشکل‌های مردمی است، گفت: جریان تعامل اجتماعی از ویژگی‌های مردمی این تشکل‌ها است؛ تعامل از موضوعاتی است که می‌تواند مشارکت و اعتماد اجتماعی را تقویت کند و اعتماد از سرمایه های اجتماعی است.

جامعه بدون سرمایه اجتماعی کارآمدی ندارد

معاون اجتماعی وزیر کشور، سرمایه اجتماعی را مهمترین سرمایه در کنار سایر سرمایه های انسانی و اقتصادی برشمرد و گفت: جامعه زمانی زنده است که سرمایه اجتماعی بالایی داشته تا بتواند از سرمایه اقتصادی بهینه استفاده کند. 

عباسی تصریح کرد: جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی ندارد، نمی‌تواند اثربخشی و کارآمدی لازم را ایجاد کند و اتصال اجتماعی ایجاد نمی شود، در نتیجه سایر نیازمندی‌ها مشخص نمی‌شود و سیاست‌هایی را بکار می گیرند که عدالت فدا خواهد شد. 

وی ادامه داد: وقتی عدالت اجتماعی نباشد، گروه زیادی هستند که در تصمیم گیری ها مداخله نمی کنند و در مسائل اقتصادی سهیم‌ نخواهند بود؛ بنابراین اصل رویکرد دولت این است که بتواند عدالت اجتماعی را با حضور گسترده اجتماعات مردمی و همراهی آنها گسترش دهد. 

وقتی عدالت اجتماعی نباشد، گروه زیادی هستند که در تصمیم گیری ها مداخله نمی کنند و در مسائل اقتصادی سهیم‌ نخواهند بود؛ بنابراین اصل رویکرد دولت این است که بتواند عدالت اجتماعی را با حضور گسترده اجتماعات مردمی و همراهی آنها گسترش دهد

وی ادامه داد: ما در حال رفتن به سمت یک جامعه زنده پویا متحد ولایت‌مدار انقلابی و مردمی هستیم؛ کشورهایی که این سرمایه اجتماعی را ندارند حتی نمی توانند در مقابل ظلم بایستند.‌ 

معاون وزیر کشور همچنین درباره پیش نویس قانون تشکل‌های مردمی گفت: همه خوبی ها دشمن دارد، هر جا شیرینی هست مگس هم دارد؛ ملت ما هم دشمنان بسیاری دارند. 

عباسی تصریح کرد: هر رفتار اجتماعی نیاز به قواعد دارد این بدیهی ترین موضوع است اما اینکه چه قانونی بد است و چه قانونی خوب باید به این توجه کنیم که خوشبختانه کشور ما مردم‌سالار است و نمایندگانی را انتخاب کرده اند و مسئولیت تقنین قانون را برعهده دارند. 

وی ادامه داد: پیش نویس قانون تشکل‌های مردمی نیز در مجلس در جلسات مختلف با حضور کارشناسان در حال بررسی است؛ این کار مردمی است و اقدامی برای منفعت اقتصادی محسوب نمی شود بلکه عده ای به دنبال خدمت هستند و نباید کار را برای آنان سخت کرد اما نیاز به قانون دارد و این قانون باید کار را تسهیل کند. معتقدم نتیجه این قانون به تقویت انسجام اجتماعی و تسهیل امور می انجامد.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha