موقوفه های غیرمنفعتی گچساران به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار می شود

گچساران - ایرنا - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: برخی ازموقوفه های غیرمنفعتی این شهرستان برای درآمدزایی به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار می شود.

به گزارش ایرنا،ابراهیم قاسمی روز سه شنبه در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه وقف گچساران با اشاره به اینکه برخی از موقوفه های این شهرستان بدون استفاده باقی مانده اند، تاکید کرد: هم اکنون سه قطعه زمین (موقوفه) در گچساران به مساحت ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر مربع با موقعیت خوب آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

وی بیان  کرد: درآمد این مکان ها پس از انجام مراحل ساخت وساز بین سرمایه گذار و اوقاف تقسیم می شود که سهم اوقاف از درآمد این موقوفه ها برای تحقق نیت واقفان هزینه می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۲۱ موقوفه منفعتی در این شهرستان ثبت شده است.

قاسمی اظهار داشت: این موقوفه ها شامل ۹۷ رقبه تجاری و منفعتی هستند که درآمد آنان براساس نیات واقفان هزینه می شود.

شهرستان گچساران در مجموع ۱۲۴ موقوفه دارد که اهدای زمین برای احداث حسینیه و مسجد بیشترین سهم را در این سنت حسنه دارد.

وی تاکید کرد: موقوفه اهدایی اعظم غلامزاده دیل بانوی واقف گچسارانی که سرپناهی امن برای دختران بی سرپرست و بد سرپرست کهگیلویه و بویراحمدی و استان های مجاور شده است، یکی از اثربخش ترین موقوفه های منفعتی این شهرستان است.

وی بیان کرد:در این مرکز که با نام ساختمان ریحانه زیر نظر موسسه خانه فرشتگان شهید درخشانپور فعالیت می کند، افزون بر خدمات اقامتی، خوراک و خدمات آموزشی با حضور ۶ مربی انجام می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: موقوفه ریحانه در ۲طبقه، سه واحد و ۲۰۰ متر مربع پذیرای دختران بی سرپرست و بدسرپرست کهگیلویه و بویراحمد و استان های مجاور است.

قاسمی تاکید کرد: نخستین موقوفه گچساران سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی زنده یاد حاج درویش کائیدان وقف شد.

وی گفت: زنده یاد حاج بابا بشارت پدر سه شهید نیز یکی از نخستین واقفان گچساران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است که پنج رقبه تجاری در خیابان شهید بشارت شهر دوگنبدان وقف کرده است.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه گچساران اظهار داشت: مسجد شهیدان شهر دوگنبدان با ۳۲ موقوفه تجاری، مسجد صاحب الزمان (عج) ۱۶ رقبه و امام صادق (ع) ۱۳ رقبه تجاری از بزرگترین موقوفه های درآمدزای گچساران هستند.

وی تاکید کرد: موقوفه های منفعتی گچساران نیز برای اموری مانند کمک به نیازمندان، دانش آموزان بی بضاعت، آبادانی مساجد و امامزادگان اهدا شده اند.

شهرستان گچساران رتبه نخست سنت پسندیده وقف در کهگیلویه و بویراحمد را در اختیار دارد به طوری که حدود نیمی از وقف های منفعتی استان از سوی مردم این شهرستان اهدا شده است.

قاسمی همچنین از صدور سند مالکیت تک برگ برای ۶۰ مکان مذهبی شامل بقاع متبرکه، مسجد و حسینیه در این شهرستان خبر داد.

وی تصریح کرد: بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع)، موقوفه زراعی به نام سید الشهدا (ع) در روستای آرو، زمین اهدایی ۳۰۰ متر مربعی برای ساخت حسینیه از جمله مکان های مقدس گچساران هستند که سند آنان اخذ شده است.

وی بیان کرد: سند دار کردن مکان های مذهبی‌ با هدف صیانت حقوقی از آنان انجام می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: رفع معارض، حفظ بیت المال، تحقق نیات واقفان از مزایای سنددار شدن مکان های مقدس است.

قاسمی تاکید کرد: اداره اوقاف و امور خیریه گچساران برای شناسایی، احیا، ساماندهی موقوفه ها و اماکن مذهبی از شهروندانی که هرگونه اسناد وقفی شامل، وقف‌نامه، حبس‌نامه، وصیت‌نامه و هِبه‌نامه‌ای در اختیار دارند که دال بر وقفیت ملک یا املاکی دارد، دعوت می کند تا با تحویل اسناد مذکور به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، در اجر معنوی این کار و صیانت از سنت نبوی وقف شریک شوند. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha