استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین برای خدمات رسانی به  زوار اربعین آماده است 

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار قصرشیرین گفت : تمام دغدغه استان  کرمانشاه برگزاری  یک اربعین باشکوه است و در این رابطه همه‌ی  ظرفیت های استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین در راستای خدمات رسانی به زواری که در ایام اربعین از مرز خسروی عازم کربلا می شوند، آماده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حیدری روز یکشنبه در نشستی با حضور فرمانده مرزبانی کشور و جمعی از مسئولان انتظامی و مرزبانی استان کرمانشاه و قصرشیرین در محل پایانه بین المللی مرز خسروی،  افزود: تمامی هماهنگی ها در بخش های مختلف انجام شده و کمیته های مختلف فعالانه و شبانه روزی پای کار هستند و  همه در کنار هم برای خدمت به زائرین اربعین آماده هستیم، زیرا لباس ما لباس خادمی زوار اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی با بیان اینکه، نیروهای نظامی در استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین همکاری چشم گیری را در کمیته امنیتی داشته اند، اظهار داشت: بار اصلی کمیته امنیتی اربعین بر دوش مرزبانی است و در مدخل های خروجی و نقطه صفر مرزی که همواره محل حضور شمار زیادی از زائران است، وظیفه مرزبانی بیشتر است.
 نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: لایحه حفاظتی و حراستی مرزها در ایام اربعین با حضور و تراکم زوار و بررسی موارد امنیتی در این نقاط، ماموریت مرزبانی را مضاعف می کند.

                                      استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین برای خدمات رسانی به  زوار اربعین آماده است 
وی ادامه داد: مرزبانان به عنوان رابط و کلانتران مرزی در واقع همانند یک دیپلمات در ارتباط سیاسی با طرف عراقی نقش مهمی دارند و در این مدت هماهنگی هایی با طرف عراقی انجام شده و هرچه این هماهنگی ها با طرف مقابل بیشتر باشد، خدمات بهتری ارائه می شود.

رییس ستاد مدیریت و سامان دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین اضافه کرد: مرزبانی در کنار سایر نیروهای نظامی از جمله ارتش، سپاه، انتظامی و مجموعه ای از نیروهای نظامی و انتظامی تلاش دارند تا خدمات مطلوبی ارایه دهند بطوریکه آرامش و آسایش در قاموس نیروهای نظامی تعریف نشده و  همواره آن ها تلاش شبانه روزی برای برقراری امنیت و ارائه خدمات به مردم دارند و ماموریت بزرگ اربعین، رسالت و مسوولیت آن ها را خطیرتر می کند.

حیدری گفت: مساله مهم دیگر در ایام اربعین هماهنگی بین نیروهای نظامی و غیر نظامی است، زیرا ما مواکب و تردد نیروهایی را داریم که به زوار در این ایام خدمت رسانی می کنند که باید با نیروهای نظامی و انتظامی هماهنگ باشند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: بخش حمل و نقل، موتور محرکه اربعین و بسیار مهم است از این رو باید ناوگان حمل ونقل را تقویت کنیم بخصوص از قصرشیرین تا خسروی باید بیشتر تقویت شود.

حیدری اضافه کرد: ۵۵ هکتار زمین در قالب پارکینگ برای توقف خودروها در شهرستان مرزی قصرشیرین آماده شده که با برج های نوری تقویت می شوند و چندین پارکینگ هم در داخل شهر برای موارد ترافیکی لحاظ شده است.

حیدری ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان روزهای آینده رییس ستاد اربعین در حوزه بهداشت حضور پیدا می کنند و موارد را با آن ها مطرح می کنیم.

وی افزود: با ایران خودرو و امداد خودرو هماهنگ شده تا آنها امکانات خود را در قصرشیرین مستقر کنند و به طور کلی تمام کارهایی که نیاز بود انجام دهیم، تدریجا درحال شکل گیری است که بخشی از آن ها به اتمام رسیده و بخشی دیگر در حال انجام است و امیدواریم با همدلی، تعامل و با عشق به اهل بیت(ع) بتوانیم خدمات خوبی به زوار ارائه دهیم.

همچنین بازبودن  مساجد و حسینیه ها در ایام اربعین، تامین سرویس بهداشتی، آماده بودن اماکن اقامتی، هتل ها، رستوران ها با ظرفیت بیش از یک هزار تخت،  تردد زوار از ۲بخش مسیر کمربندی و همچنین داخل شهر از دیگر مواردی بود که سرپرست فرمانداری قصرشیرین به آنها اشاره کرد.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha