۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 3107
کد خبر: 84844069
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷ هزار دانش آموز خراسان‌شمالی در سوگواره «احلی من العسل» شرکت کردند

بجنورد- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: هفت هزار دانش آموز استان امروز پنجشنبه با ندای «لبیک یا حسین» در همایش «احلی‌من‌العسل» شرکت کردند تا با آرمان بلند امام حسین(ع) و یاران باوفایش اعلام وفاداری کنند.

مهدی عقیقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این آیین همزمان در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی خراسان شمالی برگزار شد، اظهار داشت: این سوگواره در بجنورد مرکز استان با مشارکت یکهزار و ۲۰۰ دانش آموز در امامزاده سید عباس(ع) برگزار شد.

وی تصریح کرد: «سوگواره احلی من العسل» امروز پنجشنبه در تمامی شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان برگزار شد و دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول، دوم و پایه ۶ ابتدایی در فراخوانی به این آیین مذهبی دعوت شدند.

وی تصریح کرد: این مراسم به مدت ۱۲ سال است که به صورت ملی در روز ششم ماه محرم و روز بزرگداشت حضرت قاسم بن الحسن(ع) توسط دانش‌آموزان و نوجوانان مسلمان با تبعیت از مقام والای حضرت قاسم بن الحسن و حضرت عبدالله بن الحسن(ع) برگزار می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امسال نیز این مراسم با مشارکت جمعی از فرهنگیان، هیات رزمندگان اسلام، بسیج محلات و سازمان اوقاف و خیریه برگزار شد تا نوجوانان، ولایتمداری را تجربه کرده و با آرمان‌های بزرگ امام حسین (ع) تجدید میثاق کنند.

عقیقی هدف از این مراسم را آشنایی دانش آموزان به فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) و احیای امربه معروف و نهی از منکر عنوان کرد.

عبارت احلی من العسل یا شیرین‌تر از عسل، به حضرت قاسم فرزند امام حسن (ع) منسوب است که در شب عاشورا وقتی عمویش امام حسین (ع) پرسید: مرگ نزد تو چگونه است؟ او پاسخ داد: «برای من شیرین‌تر از عسل است.»  

در سال‌های اخیر ششم محرم سوگواره‌ای با حضور دانش‌آموزان برگزار می‌شود که به تاسی از نوجوانان عاشورایی و گرامیداشت یاد و نام حضرت قاسم بن الحسن(ع) «احلی من العسل» نامگذاری شده است.

۱۸۷ هزار و ۷۵ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha