۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۱۵
کد خبرنگار: 2164
کد خبر: 84842532
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: آستارا با همت دولت سیزدهم در مسیر توسعه است

آستارا- ایرنا- فرماندار آستارا گفت: این شهرستان با پیگیری‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر و برنامه‌های در دست اقدام از سوی دولت سیزدهم در کانون توجه و مسیر توسعه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عنایت رضایی‌پور روز سه‌شنبه در دیدار سرپرست جدید نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شهرستان آستارا اظهار کرد: آستارا به عنوان آخرین نقطه غربی استان گیلان، شهرستانی است که با وجود برخورداری از گمرک، بندر و راه‌آهن ظرفیت خوبی برای توسعه دارد و بحث توسعه منطقه آزاد انزلی هم می‌تواند این منطقه را پوشش دهد و ترانزیت کالا را به کشورهای همسایه تسهیل کند.

وی افزود: ویژگی بارز آستارا که آن را با سایر نقاط مرزی و مناطق آزاد تجاری مانند قشم متمایز می‌کند، این است که در آن نقاط به واسطه وجود اجناس خارجی بازار پر جنب و جوشی وجود دارد که البته موجب خروج ارز از کشور می‌شود اما این شهرستان به واسطه ارتباط تجاری با کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی‌آی‌اس) کالاهای مختلفی را صادر می‌کند و برای کشور ارزآوری دارد.

فرماندار آستارا بیان کرد: در حال حاضر کالای خاصی از طریق گمرک آستارا از همسایه‌های شمالی وارد کشور نمی‌شود، در حالی که روزانه بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون انواع کالا از جمله محصولات جالیزی و سایر تولیدات داخلی به همسایه‌های شمالی از جمله روسیه صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های استراتژیک جغرافیایی و تجاری مغفول آستارا به تازگی مورد توجه قرار گرفته و شناسایی شده است، اضافه کرد: آستارا حلقه اتصال کریدور شمال و جنوب در این منطقه از آسیا است و با راه‌اندازی کریدور ریلی ایران و آذربایجان، دسترسی به بازار کشورهایی مانند هند و چین نیز از مسیر بوشهر و چابهار تسهیل خواهد شد.

رضایی‌پور یادآور شد: مسئولان در چند وقت اخیر آستارا را مورد توجه قرار داده‌اند و حتی مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیرشان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به آستارا و تکمیل پروژه راه‌آهن آن اشاره داشتند که این امر موجب شد تا نگاه مسئولان ارشد به این شهرستان جلب شود.

وی با اشاره به امضای قراردادی در چند ماه گذشته مبنی بر تردد کامیون‌های ترانزیتی با کشور جمهوری آذربایجان از مسیر گمرک آستارا از سوی وزیر کشور در باکو، ادامه داد: گروهی از کشور چین و روسیه نیز برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان ابراز تمایل کرده‌اند که پروژه‌های چهاربانده آستارا- اردبیل و آستارا- رشت به آنها پیشنهاد شده است.

فرماندار آستارا همچنین گفت: افزایش اسکله‌ها و کشتی‌های رو رو جزو محوری‌ترین برنامه‌ها است که در چند سال آینده تحقق پیدا می‌کند و این شهرستان را به جایگاه واقعی خودش می‌رساند که البته در مسیر  نیازمند همت داخلی، همدلی و همراهی هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت رفع پیچ و خم‌های اداری افزود: با توجه به وضعیت کنونی منطقه، بهترین شرایط تجاری برای آستارا فراهم است و اگر تعللی صورت گیرد، فرصت از دست می‌رود و کریدورهای دیگری برای مبادلات تجاری با روسیه در نظر گرفته خواهد شد.

رضایی‌پور بیان کرد: در همین راستا انتظار می‌رود فعالان رسانه‌ای و به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی این مسائل و سایر برنامه‌های محوری دولت سیزدهم را از زوایای مختلف مورد توجه قرار دهند و تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند.

محمد ملاحمزه‌زاده که به عنوان سرپرست نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستارا منصوب شده، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مترجمی خبر انگلیسی از دانشکده خبر تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه آزاد اردبیل است و مسئولیت نمایندگی ایرنا در شهرستان‌های قشم و کاشان را در کارنامه خود دارد.

ایرنا که به عنوان خبرگزاری رسمی کشور از سال ۱۳۱۳ در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند، تا سال ۱۳۶۰ «خبرگزاری پارس» نام داشت اما پس از آن، با مصوبه مجلس شورای اسلامی به «خبرگزاری جمهوری اسلامی» تغییر نام داد.

این خبرگزاری که بر اساس حروف اختصاری نام خود به زبان انگلیسی (Islamic Republic News Agency)، با عنوان «ایرنا (IRNA)» نیز شهرت دارد، اکنون در ۳۱ مرکز استان و ۲۴ شهرستان کشور دارای نمایندگی مصوب سازمان اداری و استخدامی کشور است و در ۴۲۸ شهرستان دیگر با استفاده از خبرنگاران آزاد، نسبت به پوشش رویدادهای خبری اقدام می‌کند.

نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی از دهه ۷۰ مسئولیت پوشش رویدادهای خبری شهرستان‌های آستارا و تالش را با مرکزیت آستارا برعهده دارد.

شهرستان آستارا با جمعیت افزون بر ۹۱ هزار نفر، در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha