۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84841824
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ اوکراین و درس‌هایی برای راهبردهای نظامی واشنگتن

تهران-ایرنا- تارنمای آمریکایی «دیفنس نیوز» گزارش داد: کارشناسان معتفدند ماه‌ها جنگ اوکراین درس‌های جدیدی در حوزه‌های زمینی، دریایی و هوایی ارائه داده و می‌تواند راهبردهای آینده ارتش آمریکا را دستخوش تغییراتی کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه افزود: هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا بسته امنیتی دیگری به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار را برای اوکراین اعلام کرد که شامل سامانه های موشکی توپخانه ای با تحرک بالا و سامانه های هواپیماهای بدون سرنشین «فونیکس گوست/ Phoenix Ghost» می شد.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این کمک های نظامی مجموعه سامانه های موشکی هیمارس اوکراین را به ۱۶ سامانه افزایش می دهد و ۵۸۰ سامانه «فونیکس گوست» دیگر را به خط مقدم درگیری ها در اوکراین ارسال می کند.  

نبرد زمینی

«دیوید جانسون»، سرهنگ بازنشسته ارتش  آمریکا، طی سخنانی در اندیشکده بنیاد هریتیج، جنگ زمینی را یک جنگ فرسایشی توصیف کرد و گفت، جنگ فرسایشی روسیه برخلاف میل غرب برای کمک به اوکراین است.

جانسون گفت: تصور پوتین آن است که با این جنگ بر اراده غرب پیشی خواهد گرفت و اراده غرب در کمک به اوکراین را به ویژه با توجه به در راه بودن زمستان خواهد شکست.

این سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا گفت: این نوع جنگ چیزی است که ارتش مدرن آمریکا آن را تجربه نکرده است. آمریکا باید برای این نوع «شوک سیستمی» آماده شود زیرا با تهدیدهای فزاینده ای مواجه است.

سرمایه گذاری بر آسیب پذیری دریای سیاه

این رسانه ادعا کرده است به رغم کاهش نیروهای دریایی، اوکراین موفق شده از آسیب پذیری  روسیه، از جمله ضعف کشتی هایش در برابر موشک های دقیق و بیرون راندن مسکو از دریای سیاه، استفاده کند.

«برایان کلارک» از اعضای ارشد موسسه هادسون، در این زمینه گفت موشک‌های دقیق شلیک شده از خشکی، برخی از مشهودترین ضربه‌ها به  روسیه را در درگیری وارد کرده‌اند که از جمله غرق شدن رزمناو «موسکوا» در ناوگان دریای سیاه روسیه است.

کلارک گفت: «اوکراین واقعاً نتوانسته است کار زیادی در دریا انجام دهد، اما توانسته از سلاح های ضد کشتی خود استفاده کنند. این کشور توانسته این سلاح ها را از ساحل پرتاب و نیروی دریایی روسیه را مهار کند.

استراتژی دریایی روسیه نیز به دلیل ژئوپلیتیک تنگه بسفر، آبراه منتهی به دریای سیاه، متوقف شده است. ترکیه که کنترل این تنگه را در دست دارد، در ماه مارس آن را به روی همه کشتی‌های جنگی بست و خروج هر کشتی جنگی آسیب دیده در محاصره را غیرممکن کرد.

این امر باعث شد روسیه محاصره خود را علیه بقیه جهان اعمال کند. در هفته‌های اخیر، مسکو در حال مذاکراتی بوده که  به اوکراین - یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات - اجازه می‌دهد محصولات خود را به خارج از شهر بندری اودسا منتقل کند.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل، نزدیک به ۵۰ میلیون نفر به دلیل اختلال در عرضه جهانی غذا ناشی از محاصره روسیه در معرض خطر قحطی هستند.

کلارک گفت: «بزرگترین چالشی که امروز در سرتاسر جهان با آن مواجه هستیم، کمبود مواد غذایی است که ناشی از محاصره اودسا توسط روسیه است. از بسیاری جهات، نبرد دریایی یکی از مهمترین جنگ ها برای بقیه جهان است.»

عمکرد ضعیف در هوا

دیفنس نیوز نوشت: در حالی که بسیاری روسیه را دارای دومین نیروی هوایی قدرتمند در جهان می دانند، ناتوانی این کشور در دستیابی به برتری هوایی در طول درگیری، پیش بینی قدرت هوایی مسکو را مورد تردید قرار داده است.

«ربکا گرانت»، رئیس موسسه تحقیقاتی مستقل IRIS، همچنین اشاره کرده که مسکو عملکرد ضعیفی درکارزارهای نظامی مشترک داشته و از جمله به عمکرد نیروهای ارتش این کشور در خارج از فرودگاه کی یف اشاره کرده که در نهایت به پایان محاصره کی یف منجر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha