۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۳:۳۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84841555
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا روسیه را  به استفاده از نیروگاه اوکراین بعنوان سپر هسته ای متهم کرد

نیویورک – ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روسیه را متهم کرد که از نیروگاه اتمی اوکراین بعنوان"سپر هسته ای" استفاده می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در حاشیه کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک ادعا کرد، اقدامات روسیه در اطراف بزرگترین نیروگاه اتمی اوکراین را "اوج بی مسئولیتی" است و مسکو را متهم کرد که در حملات به نیروهای اوکراینی، از این نیروگاه  به عنوان "سپر هسته ای" استفاده می کند.

بلینکن در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد که واشنگتن عمیقا نگران استفاده مسکو از این نیروگاه به عنوان پایگاه نظامی است و از اطراف آن به نیروهای اوکراینی حمله می کند.

این مقام ارشد دولت بایدن ادامه داد: البته که اوکراینی ها نمی‌توانند پاسخ دهند تا مبادا حادثه وحشتناکی در نیروگاه هسته ای رخ دهد.

بلینکن مدعی شد که اقدامات روسیه فراتر از استفاده از "سپر انسانی" است و این اقدام را "سپر هسته ای" توصیف کرد.

این اظهارات بلینکن در حالی است که  سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن عصر دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که بسته جدید تسلیحاتی آمریکا به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار شامل مهمات بیشتر برای سیستم های راکتی پیشرفته خود کِششی موسوم به هیمارس و همچنین مهمات برای توپخانه خواهد بود.

جان کربی ادامه داد: این رقم کل کمک های نظامی به اوکراین از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور را به بیش از ۸ میلیارد دلار افزایش می دهد.

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که کشورش چهار سامانه موشکی (HIMARS)  را از آمریکا دریافت کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha