آقای توکلی! زمانی می‌گفتید چرا مصوبات ابلاغ نمی‌شود، حالا می‌گویید چرا ابلاغ شد

تهران- ایرنا- عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامه تند رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت خطاب به رییس جمهور درخصوص ابلاغ مصوبه کنکور گفت: نامه توکلی متنی سیاسی برای وارد کردن دولت به حاشیه بود؛ زمانی به احمدی‌نژاد ایراد می‌گرفت که چرا مصوبات را ابلاغ نمی‌کند و حالا می‌گوید چرا ابلاغ شد!

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روز گذشته شنبه نهم مردادماه احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای تند خطاب به دکتر ابراهیم رییسی رئیس جمهور که در رسانه ها انعکاس گسترده ای داشته است، نسبت به ابلاغ مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرده و آن را خلاف عدالت و مطلوب اقشار خاصی از جامعه و بستر مفسده های دیگر دانسته است.

نامه ای که در آن توکلی اجرای این مصوبه را باعث نهادینه شدن شکاف طبقاتی توسط نظام آموزشی، بی اهمیت شدن زبان و ادبیات فارسی، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجه، تناقض با سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش، چندین برابر شدن منافع موسسات کنکوری و آموزشی که به مافیای کنکور معروف شدند، چندین برابر شدن منافع مدارس غیرانتفاعی که به مافیای معدل معروف شدند، فعال شدن شبکه های فروش سوالات و پاسخ سوالات در امتحانات نهایی که منجر به التهاباتی در جامعه می‌شود، بلاتکلیفی صدها هزار داوطلب که دیپلمه سالهای قبل هستند یا قصد تغییر رشته دارند و چندین برابر شدن استرس و اضطراب داوطلبان و خانواده ها عنوان کرده است.

این نامه نباید به لحاظ منافع ملی با این ادبیات نوشته می‌شد

محمدحسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در واکنش به نامه احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به رییس جمهور گفت: متن نامه خیلی خوب نبود. آقای توکلی زمانی احمدی نژاد را متهم می کرد به اینکه چرا مصوبات مجلس را ابلاغ نمی کند و می گفت که دیکتاتوری است و احمدی نژاد را با الفاظ زشتی متهم می کرد اما الان برعکس آن رفتار عمل می کند و می گوید چرا رییس جمهور مصوبه را ابلاغ کرده است.

وی افزود: در حالی که انتقاد ما از رییس جمهور این بود که چرا دیر مصوبه را ابلاغ کرده است. شاید خود آقای رییسی هم مخالف بوده، ولی وقتی فرآیند طی شده است ایشان به عنوان رییس جمهور و کسی که حقوق اساسی کشور را می فهمد، مصوبه را ابلاغ کرده است.

ساعی تاکید کرد: من دنبال حاشیه برای کشور نیستم و خیلی هم زبان تندی دارم و هم استدلال های قوی دارم و درباره نامه ایشان می توانم طوری صحبت کنم که تخریب شود ولی دنبال حاشیه نیستم و نمی خواهم در این فضا ورود کنم. ولی این نامه هم به لحاظ حقوقی و هم ادبی و هم به لحاظ منافع ملی نباید با این ادبیات نوشته می شد.

ساعی با بیان اینکه، خود آقای توکلی عضو مجلسی بوده است که مصوبه حذف کنکور را در کارنامه خود دارد، افزود: کاری که در شورا اتفاق افتاده کاری نبوده که خارج از مصوبات مجلس شورای اسلامی باشد.

وی تاکید کرد: ۲۵ سال کار کارشناسی از سوی دستگاه های مختلف از جمله دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است و متن نامه وی، متنی سیاسی است برای اینکه دولت را وارد حواشی سیاسی کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این شورا از سطح کارشناسانه قوی و بالایی برخوردار است و شیوه های به نتیجه رسیدن مباحث در این شورا با بسیاری از مراکز دیگر متفاوت است و به هیچ وجه خط و خطوط و برداشت های سیاسی در تصویب مصوبات این شورا تاثیر نداشته و لحاظ نمی شود.

وی همچنین اظهار کرد: حدس می زنم این نامه را خود آقای توکلی ننوشته و ممکن است از سوی همکارانش در حوزه آموزش دیده بان شفافیت نگاشته شده باشد.

چرا در زمانی که آقای توکلی نماینده بود به مصوبه کنکوری مجلس اعتراض نکرد

ساعی استدلال های مطرح شده در این نامه از سوی احمد توکلی را غیرمنطقی دانست و گفت: به تمام استدلال‌های مطرح شده پیش از این بارها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ داده شد است؛ ضمن اینکه مگر شورا به خودی خود می آید و مصوبه ای را به تصویب می رساند. ایشان باید به مصوبه های قبلی مجلس مراجعه کند. مجلس شورای اسلامی در زمانی که آقای توکلی نماینده بوده آیا مصوبه حذف کنکور داشته است یا خیر؟ آیا آقای توکلی آن زمان که نماینده بود، علیه ستمگری مورد ادعایش قیام کرد؟

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با تاکید بر اینکه، در خصوص همه جزییات مصوبه سنجش و پذیرش کنکور بحث و اقدامات کارشناسانه زیادی صورت گرفته است، افزود: در طول بررسی این مصوبه در شورا تمام استدلال های موافق و مخالف شنیده شده و همه موارد به بحث گذاشته شده است. اما متن نامه آقای توکلی نه تنها یک متن تخصصی برای ورود به حوزه گفتگوی عمومی نیست بلکه یک متن سیاسی برای وارد کردن دولت سیزدهم به حاشیه است لذا باز هم تاکید می کنم تمام این مصوبه بر اساس کار کارشناسی و تجربیات چندین سال گذشته شکل گرفته است.

وی بار دیگر تاکید کرد: نه تنها شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این مصوبه کار کارشناسی انجام داده بلکه در مجلس، دولت و مرکز پژوهش ها بر روی آن کار تخصصی صورت گرفته است و در واقع حدود ۲۵ سال است بحث این که با کنکور چه باید کرد در کشور مطرح بوده و متن ها و پیشنهادات متعددی در این باره رسانه ای شده است، لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با جمع بندی همه این مباحث و البته استفاده از نظرات کارشناسانه این مصوبه را تهیه کرده و اتفاق عجیب و غریبی در این زمینه نیفتاده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این که گفته می شود زیرساخت ها برای این کار وجود ندارد به خصوص در بعضی از استان‌ها برای برگزاری امتحانات نهایی گفت: ما در این زمینه بحث زیاد کردیم و آموزش و پرورش در این زمینه طرح آورد و مدل جدیدی برای برگزاری امتحانات آوردند که در این زمینه قرار شد با تامین هزینه های مربوطه بستر لازم برای امتحانات سالم نهایی تهیه شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در خصوص اعلام ظرفیت پزشکی که نیازمند اقدامات برخی دستگاه ها به صورت زنجیره ای است نیز این بحث ها مطرح بود که با دعوت شورا از همه دستگاه هایی که به نوعی با این مصوبه مرتبط بودند، مسائل و مشکلات مطروحه مرتفع شد.

وی تاکید کرد: مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای به دور از هرگونه تصمیمات سیاسی و احساسی بوده و وظایف همه دستگاه های مربوطه به شکل روشن مشخص شده است و هر کدام به صورت زنجیره ای باید یک سری اقدامات را انجام دهند تا بستر لازم برای اجرای کامل آن فراهم شود.

ساعی رقابت منطقی و عادلانه، برگزاری سالانه دو بار کنکور در سال و اینکه سرنوشت ۱۲ سال زحمت یک دانش آموز تنها در یک آزمون چهار ساعته مشخص نمی شود و البته اطمینان بخشی دقیق از میزان دانش و معلومات یک دانش آموز برای ورود به دانشگاه را از مزایای مصوبه جدید کنکور دانست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha