۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۵۹
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84840552
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جدیدترین تحولات تنش کوزوو-صربستان؛ توقف اجرای طرح "پلاک واحد" کوزوو و مداخله ناتو

تهران – ایرنا – همزمان با بروز تنش میان نیروهای امنیتی و اقلیت صرب‌تبار در شمال کوزوو، بار دیگر اجرای مصوبه الزام صرب‌ها به نصب پلاک خودرو صادر شده از جانب کوزوو به تاخیر افتاد. در این میان ناتو نیز به دنبال مداخله در تنش جدید میان کوزوو و صربستان است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز نوشت که یک سال پیش نیز دولت کوزوو تلاش کرده بود تا پلاک خودروهای این منطقه را یکدست کند که در اجرای آن ناکام ماند. آلبین کورتی (Albin Kurti) نخست وزیر پیشتر اعلام کرده بود که از ۱ اوت (۱۰ مرداد) ۶۰ روز به صرب ها فرصت می دهد تا پلاک های کوزوو را تهیه کنند.

معترضان کامیون های مملو از سنگ و دیگر ماشین آلات سنگین را در جاده های منتهی به دو گذرگاه مرزی شمال کوزوو پارک کردند و پلیس این ناحیه جدایی طلب صربستان ناچار به تعطیلی این دو گذرگاه شد.

نیروهای ناتو مستقر در کوزوو (کی فور) در بیانیه ای اعلام کرد که اوضاع کلی امنیتی در بخش های شمالی کوزوو تنش آلود است و "آمادگی دارد تا در صورت به خطر افتادن ثبات و براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت مداخله کند. "

به گفته پلیس کوزوو، معترضان خشمگین چند آلبانیایی در حال عبور از جاده های مسدود شده را مضروب کرده و به تعدادی از خودورها حمله کردند. در جریان تنش های دیشب به سوی نیروهای پلیس شلیک شد که "خوشبختانه کسی مجروح نشد. "

جدیدترین تحولات تنش کوزوو-صربستان؛ توقف اجرای طرح "پلاک واحد" کوزوو و مداخله ناتو

در شهرک صرب نشین میتروویکای شمالی نیز به مدت سه ساعت صدای آژیر حمله هوایی شنیده شد. پارسال و پس از آنکه صربهای بومی برخی از جاده ها را به خاطر مقررات پلاک واحد مسدود کردند، نیروهای ویژه پریشتینا اعزام شده و صربستان نیز جنگنده های خود را در نزدیک مناطق مرزی به پرواز درآورد.

پس از تنش های دیشب و مشورت با سفیران اتحادیه اروپا و آمریکا، دولت کوزوو تصمیم گرفت تا اجرای برنامه پلاک واحد را یک ماه به تاخیر انداخته و به ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور) موکول کند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با استقبال از این تصمیم ابراز امیدواری کرد که صرب ها فوراً به راه بندان خاتمه داده و مسائل جاری از طریق گفت و گو حل و فصل شود.

الکساندر ووسیچ رئیس جمهوری صربستان در یک نطق تلویزیونی و در واکنش به ناآرامی های کوزوو گفت: ما خواهان صلحیم اما تسلیم نمی شویم و صربستان پیروز خواهد شد. اگر بخواهند آزار و اذیت صربها را آغاز و آنها را به قتل برسانند، صربستان پیروز خواهد شد.

در همین حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزایش تنش ها در کوزوو را ناشی از "مقررات تبعیض آمیز" دانست.

۱۴ سال پس از اعلام استقلال منطقه مسلمان نشین کوزوو از صربستان، اکنون حدود ۵۰ هزار صرب در شمال این کشور زندگی کرده و پلاک خودرو و اسناد صادره از جانب صربستان را استفاده کرده و نهادهای زیر نظر دولت پریشتینا را به رسمیت نمی شناسند. با وجود آنکه بیش از ۱۰۰ کشور کوزوو را به رسمیت شناخته اند، روسیه و صربستان از چنین امری سر باز می زنند.

پریشتینا همچنین تصمیم گرفته تا از ۱ اوت تمامی شهروندان صربستان را که به کوزوو مسافرت می کنند ملزم سازد تا در مبادی ورودی مدارک بیشتری برای احذ مجوز ورود ارائه دهند.

مقام های صربستان نیز مقررات مشابهی را برای اهالی کوزوو اعمال می کند.

کوزوو و صربستان از سال ۲۰۱۳ متعهد شده اند که در گفت‌وگوهای تحت حمایت اتحادیه اروپا مسائل باقیمانده را حل‌وفصل کنند. با این حال پیشرفت چندانی به دست نیامده، تنش ها همچنان بالاست و ۳ هزار و ۷۷۰ نیروی کی فور مسئول حفظ صلح شکننده در این منطقه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha