۲۸ سند برای امضا در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند آماده شد

تهران - ایرنا - شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای ۲۸ سند را تکمیل کرده که تصویب آنها در اجلاس سران در شهریور امسال در سمرقند پیش بینی شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا،  سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان اعلام کرد که در دیدار شوکت میرضیایف رئیس جمهوری این کشور با وزیران خارجه سازمان شانگهای اعلام شد که نشست سران از ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر (۲۴ - ۲۵ شهریور) در سمرقند برگزار و ۲۸ سند برای تصویب پیش بینی شده است.

از جمله این اسناد برنامه تجارت درون منطقه ای، همکاری های صنعتی و به هم پیوستگی حمل و نقل، پروژه‌ها و رویدادهای مشترک در زمینه‌های اقتصاد سبز، نوآوری‌ها، فناوری‌های دیجیتال، لجستیک، کشاورزی، پزشکی و سایر حوزه‌ها اعلام شده است.

رئیس جمهوری ازبکستان در این نشست خاطرنشان کرد که سازمان همکاری شانگهای یکی از قدرتمندترین نهادها از نظر ظرفیت سیاسی، اقتصادی، علمی و فکری است و کشورهای این سازمان حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی و نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

به گفته میرضیایف، امروز جهان دستخوش دگرگونی اساسی با عواقب دشوار و غیرقابل پیش بینی است و کمبود اعتماد و درک متقابل به طور فزاینده ای در سطح جهانی وجود دارد.

 وی افزود: «همکاری های سنتی و زنجیره های لجستیکی در حال مختل شدن است، شرایط در زمینه امنیت غذایی و انرژی تشدید می شود، تورم به سرعت در حال رشد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان رو به وخامت است و در این شرایط سخت، تقاضا برای تامین انرژی روبه افزایش است»

رئیس جمهور ازبکستان گفت: هماهنگی و همکاری نزدیک چندجانبه برای پاسخگویی مناسب به چالش های امنیتی مدرن و توسعه پایدار در حال رشد است.

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه تاجیکستان نیز «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در این نشست خاطرنشان کرد: تکمیل کار بر روی توسعه رویکردهای مشترک سازمان منطقه ای برای تشکیل فهرست واحد از سازمان های تروریستی، افراطی و تجزیه طلب ضروری است.

به گفته وی، تاجیکستان قصد دارد سهم خود را در تلاش های جمعی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تامین امنیت منطقه افزایش دهد.

رئیس وزارت امور خارجه تاجیکستان در سخنانی به تفصیل به موضوعات تامین امنیت در منطقه وسیع سازمان همکاری شانگهای پرداخت و بر قصد کشورش برای افزایش سهم خود در تلاش های جمعی در این زمینه تاکید کرد.  

در این زمینه، مهرالدین خاطرنشان کرد که لازم است کار بر روی توسعه رویکردهای مشترک سازمان منطقه ای برای تشکیل فهرست واحدی از سازمان های تروریستی، افراطی و تجزیه طلب که فعالیت آنها در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ممنوع است، تکمیل شود.

وزیر امورخارجه تاجیکستان در جریان سخنرانی خود بر اهمیت حمایت از ابتکارات با هدف غنی‌سازی دستور کار اجتماعی-اقتصادی این سازمان تاکید کرد و پیشنهاد امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان برای تدوین و اتخاذ استراتژی توسعه اقتصادی منطقه سازمان همکاری شانگهای تا سال ۲۰۳۰ را یادآور شد.

نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در تاشکند برگزار شد.  

پیشتر ولادیمیر نوروف وزیر امور خارجه ازبکستان اعلام کرده بود که ایران در اجلاس بعدی سران در سمرقند که در روزهای ۱۵ و ۱۶ سپتامبر برگزار می شود، به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای (SCO) در خواهد آمد.

وی گفت: امسال در چارچوب ریاست ازبکستان، ایران به عنوان عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای پذیرفته خواهد شد.

 در نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در سپتامبر سال گذشته از عضویت رسمی تهران حمایت شد و روند پذیرش رسمی ایران که از سال ۲۰۱۲ وضعیت ناظر را در این سازمان داشت آغاز شد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. اعضای اصلی آن هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است.  

این سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.  

در نشست این سازمان که در روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.  

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج به عنوان شریک گفت وگو با این سازمان محسوب می شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha