۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 84838321
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 84838321
محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

همدان- ایرنا- دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان همزمان با آغاز ماه محرم همانند سایر مناطق کشور سیاهپوش شد و مردم مومن و خداجوی استان با نصب پرچم های سیاه بر سر درب منازل، ادارات و مغازه ها عشق و ارادت خود را نسبت به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش ابراز کردند.

به گزارش ایرنا، مردم نقاط مختلف استان همدان با آغاز ماه محرم طبق یک سنت و رسوم دیرینه خود را برای برگزاری آیین های ویژه شهادت سرور و سالار شهیدان کربلا امام حسین (ع) و یاران با وفایش آماده می کنند.

عزاداران حسینی در استان همدان با برپایی هیات های سینه زنی و زنجیر زنی و عزاداری در مساجد، حسینیه ها، کوچه و خیابان اشک ماتم می ریزند و عزاداری می کنند.

سوگواری جان های شیفته و مشتاق بر واقعه تاسوعا و عاشورای حسینی در هر منطقه ای با شکل و روشی خاص و مختلف برگزار می شود اما خروجی آن نهایت عشق و ارادت به ابا عبدالله الحسین (ع) است.

حسینیه ها و منازل مردم در مناطق شهری و روستایی استان همدان این روزها با نصب پرچم های سیاه، شمایل اهل بیت(ع)، آیات قرآن و اشعار برخی مدیحه سرایان رنگ و بوی عاشورایی به خود گرفته است و علاوه بر برگزاری آیین های عزاداری و سخنرانی، عطر دل انگیز زیارت عاشورا در فضا پیچیده تا همه بر مظلومیت خاندان پاک حسین بن علی (ع) آه و ناله سر دهند.

قدمت برگزاری آیین های سوگواری برای اباعبدالله الحسین (ع) در استان همدان به بیش از هزار سال باز می گردد و در این میان بانوان همدانی در گوشه گوشه شهرها و روستاهای استان همزمان با ماه محرم همپای مردان در آیین های عزاداری و مرثیه خوانی امام حسین (ع) شرکت می کنند.

محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

در حالیکه مردان زنجیر زنان و سینه زنان در این ایام سوگواری می کنند زنان دارالمومنین همدان با برپایی سنت هایی همچون آیین روضه، قرائت قرآن و زیارت عاشورا، پخت و توزیع انواع نذری و انداختن سفره های نذری در منازل همراه با مداحی های خاص به استقبال سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی می روند.

در سفره های نذری زنان همدانی که برای برآورده شدن حاجات، شفای بیماران و بازشدن گره و یادآوری مظلومیت بازماندگان کربلا به نیت هر یک از ائمه اطهار (ع) پهن شده و  از عزاداران حسینی با انواع نان، سبزی، ماست، پنیر، خرما، آجیل مشکل گشا و ترحلوا پذیرایی می شود.

همچنین مصادف با شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) زنان همدانی نان و ماست نذری خود را پس از برآورده شدن حاجات در بین مردم و عزاداران توزیع می کنند.

محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

اما عزاداری های مردم خداجوی استان همدان پس از تاسوعا و عاشورای حسینی در سومین روز از شهادت سید و سالار شهیدان به اوج خود می رسد و در این روز آیین های خاصی در کهن دیار همدان به نمایش گذاشته می شود.

شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) برای برگزاری باشکوه آیین های سومین روز شهادت امام حسین (ع) از اول ماه محرم در حسینیه قدیمی و کهن امامزاده یحیی (ع) تدارک می بینند.

اوج عزاداری همدانی ها در سومین رو شهادت امام حسین (ع) 

مردم مومن همدان در غم مظلومیت و غربت زینب کبری (س) با همنوایی، نوحه سرایی و مرثیه خوانی به صورت دسته های عزاداری در حسینیه ها ، تکیه ها و خیابانهای شهر بر سر و سینه خود می زنند.

هیات های مذهبی همدان در سومین روز واقعه عاشورا آیین تعزیه خوانی و شبیه خوانی را به صورت دسته های در حال حرکت همراه با ساربان های شهرهای کویری ایران با حدود ۱۵ شتر، کاروان اسرای کربلا را در میان حزن و اندوه ارادتمندان اباعبدالله الحسین (ع) به نمایش می گذارند.هیات های مذهبی همدان در سومین روز واقعه عاشورا آیین تعزیه خوانی و شبیه خوانی را به صورت دسته های در حال حرکت همراه با ساربان های شهرهای کویری ایران با حدود ۱۵ شتر، کاروان اسرای کربلا را در میان حزن و اندوه ارادتمندان اباعبدالله الحسین (ع) به نمایش می گذارند.

در این روز کاروان طایفه بنی اسد به صورت مشترک با همکاری تمام هیات های مذهبی و حسینیه امامزاده یحیی در همدان تشکیل می شود.

طایفه بنی اسد نماد افرادی است که در سومین روز شهادت امام حسین (ع) به یاری اسرای دشت نینوا آمده و اقدام به کفن و دفن اجساد مطهر شهدای کربلا کردند.

محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

تشکیل دسته عزاداران از تکایا، مساجد و حسینیه های همدان و پیوستن آنها به هیات عظیم و پرشکوه امامزاده یحیی (ع) و به حرکت درآمدن در سطح شهر از دیگر آیین های سومین روز شهادت امام حسین (ع) در همدان است.

اجرای نمایش آئینی «پرده آخر عاشورا» در نهاوند

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند از اجرای نمایش آئینی مذهبی «پرده آخر عاشورا» همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) در هشت نقطه از شهر نهاوند خبر داد.

محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

«امیر بحیرایی» با بیان اینکه نمایش آئینی و مذهبی «پرده آخر عاشورا» نوشته محمد ساکی است که با هنر آئینی نقالی و پرده‌خوانی روایت می‌شود، افزود: کارگردان این نمایش محمد اسماعیلی است و محمد ساکی، بابک دلفانی، محمد اسماعیلی و یزدان حامدی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

وی با بیان اینکه این نمایش تلفیقی از هنر ماندگار و اصیل نقالی و تئاتر است؛ ادامه داد: این نمایش روز شنبه مصادف با اول محرم ساعت ۱۹ در محل میدان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دوم محرم در پیاده راه سعدی، سوم محرم در بام نهاوند، چهارم محرم میدان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و پنجم محرم در چهارباغ اجرا می‌شود. 

وی گفت: این برنامه در روز ششم محرم نیز در گلزار شهدای باغ بهشت، هفت محرم در میدان قیصریه، هشتم محرم در پیاده راه سعدی و دوازدهم محرم در میدان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اجرای عمومی خواهد داشت.

برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۷۰ بقعه استان

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز  از اجرای برنامه ایام محرم و صفر با عنوان( سوگواره بصیرت عاشورایی)در ۷۰ بقعه استان خبر داد و گفت: این برنامه ها با هدف تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی اجرا می شود.

محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

«حجت‌الاسلام علی حسینی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای امینانه نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(ع)و اطعام عزاداران، فضاسازی محیطی بقاع و نصب پرچم و بنر، برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی دهه اول محرم در بقاع متبرکه استان، اعزام ۴۰ نفر از مبلغین بومی و اعزامی برای تبلیغ از جمله برنامه های این اداره کل در ماه محرم است.

 اجرای امینانه نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(ع)و اطعام عزاداران ، فضاسازی محیطی بقاع و نصب پرچم و بنر، برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی دهه اول محرم در بقاع متبرکه استان، اعزام ۴۰ نفر از مبلغین بومی و اعزامی برای تبلیغ از جمله برنامه های این اداره کل در ماه محرم است.به گفته وی، همچنین در این ایام خیمه معرفت در بقاع شاخص برپا می شود و طرح شمیم حسینی با هدف حمایت و مساعدت از هیات مذهبی و اطعام و پذیرایی از عزاداران حسینی از دیگر برنامه های ماه محرم در استان همدان است.

برگزاری مجالس ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سه هزار نقطه استان همدان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز از برگزاری آیین‌های ماه محرم و مجالس سوگواری سالار شهیدان با اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در سه هزار مکان شهری و روستایی این استان خبر داد.

حجت الاسلام «محمدهادی نظیری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برهمین اساس آیین های ماه محرم در فضای باز بدون محدودیت و در فضاهای بسته نیز براساس نوع رنگ بندی منطقه و دستورالعمل های ابلاغی برگزار می شود.

محرم آمد؛ دارالمومنین همدان سیاهپوش شد

وی با بیان اینکه در شهرهای با وضعیت قرمز از ۳۰ درصد فضاهای سرپوشیده برای حضور افراد در برگزاری مجالس عزاداری استفاده می شود، اظهار داشت: این میزان در مناطق با وضعیت نارنجی ۴۰ درصد و در مناطق با شرایط زرد کرونایی نیز ۷۰ درصد تعیین و ابلاغ شده است.

نظیری تصریح کرد: در مناطق دارای وضعیت آبی نیز هیچگونه محدودیتی برای برگزاری تجمع و آیین های ماه محرم در فضاهای سرپوشیده نیز وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اعزام ۳۰۰ روحانی مبلّغ همزمان با ماه محرم به شهرهای مختلف استان همدان، افزود: تبیین اهداف و آرمان های قیام امام حسین(ع)، توجه به مباحث اصلی در مجالس عزاداری و تشریح مبانی اصیل دینی و اسلامی از جمله ماموریت های اصلی مبلغین اعزامی است.

استان همدان دارای یک هزار و ۵۰۰ مسجد در سطح مناطق شهری و روستایی است و سه هزار هیات مذهبی نیز در این استان فعالیت دارند که ۲ هزار و ۲۰۰ هیات از این تعداد در سامانه بیرق تبلیغات اسلامی ثبت شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha