همزمان با تشکیل دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ ارتباط فراگیر با مردم از طریق حضور مدیران اجرایی در بین مردم و بازدیدهای میدانی در دستور کار قرار گرفت و رئیس جمهور از همان روزهای نخست فعالیت دولت مردمی در این زمینه پیشقدم شد.
این رویکرد و خط مشی در دستور کار نمایندگان عالی دولت در استانها از جمله خراسان جنوبی نیز قرار گرفت و فضای تازهای از تعامل دولت - ملت رقم خورد.
استاندار خراسان جنوبی پس از انتصاب به این سمت در سال گذشته دیدارهای چهره به چهره با مردم را در اولویت قرار داد و سفرهای شهرستانی را در سه قالب سرزده، موردی و رسمی آغاز کرد، سفرهایی که تاکنون با مطالبات و درخواستهای شفاهی و کتبی از سوی مردم همراه بوده و در همان سفرها به مدیران مربوطه ابلاغ شده است.
حضور مدیران بین مردم و باز بودن در اتاق مدیران به روی مردم علاوه بر اینکه الگوی خدمتی با ارزش در نظام جمهوری اسلامی به شمار میرود، باعث آرامشبخشی و امیدآفرینی برای مردم و جامعه میشود که بدانند مسوولان در پی رفع مشکلات و پاسخ به مطالبات آنان هستند.
برخی مطالبات هم در محلهای برگزاری نماز جمعه و جماعت توسط مردم مطرح شده و موارد دیگری از طریق سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) با شماره تلفن ۱۱۱ منعکس شده است.
بازخورد این رفتار مدیریتی را میتوان در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی دریافت کرد، زمانی که مردم از ارتباط بدون واسطه با استاندار و مدیران استانی میگویند و البته قولهایی که داده شده است.
دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری با توجه به اهمیت مطالبات مردمی، مسوولیت پیگیری این درخواستها و مصوبات را برعهده دارد و در اقدامی دیگر دستوراتی که در سفرهای شهرستانی به ادارات ابلاغ میشود در ملاقاتهای مردمی استاندار مورد بررسی قرار میگیرد.
از جمله در ملاقات مردمی استاندار خراسان جنوبی که هفته گذشته در نمازخانه استانداری برگزار شد و بیش از چهار ساعت به طول انجامید، شماری از مردم بدون واسطه مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.
با توجه به محرومیت و خشکسالی چندین ساله در خراسان جنوبی مساله تامین آب شرب، احیای قنوات، اشتغال، تامین مسکن، تسهیلات بانکی و مسائل معیشتی از مهمترین درخواستهای مردمی است و در سلسله جلسات ملاقات مردمی علاوه بر استاندار مدیران کل دستگاههای اجرایی نیز حضور دارند تا موضوعاتی که نیاز به هماهنگی خاص دارد در همان محل تعیین تکلیف شود.
آنچه مسلم است برخی مشکلات و مطالبات مردم با اقدامات معمول اداری به نتیجه نمیرسد و نیاز به اقدامات جهادی و ابتکاری دارد، هرچند تاکید بر این است که کار جهادی باید مبتنی بر دانش و کار کارشناسی شده باشد در غیر این صورت موثر نخواهد بود.
امروز مردم تشنه خدمت هستند؛ خدمتی که گره از مانع یا مشکلی بگشاید و مرهمی بر محرومیتها شود.
دیدارهای چهره به چهره ممکن است به سرعت مشکلگشا نباشد اما همین که مردم بی واسطه بتوانند حرف دل خود را به مسوولان بگویند ضمن شناخت بیشتر مدیران از حوزههای کاری خود، رضایتمندی جامعه هدف را به دنبال خواهد داشت.
بر همین اساس و طبق تاکید استاندار خراسان جنوبی مدیران استان موظف به دیدار با مردم هستند و مردم نیز میتوانند بعد از انجام ملاقات مردمی، از طریق دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری پیگیر درخواستهای خود تا رسیدن به نتیجه باشند.
خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی
نظر شما