تحقق مطالبه‌های دیرینه مردم مراغه در حوزه راهداری

مراغه- ایرنا- اجرای طرح‌های حوزه راهداری مراغه طی بیش از دو دهه گذشته در قالب مطالبه‌های مردم و مسئولان محلی مطرح شده اما بنا به هر دلیلی بی‌پاسخ مانده است؛ طرح‌هایی که گره‌های ترافیکی متعددی را رفع می‌کند و اختصاص بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در روز جاری را می‌توان نقطه عطفی در تحقق آنها به شمار آورد.

به گزارش ایرنا امروز، پنجشنبه «رضا اکبری» معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با دعوت «علی علیزاده» نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر به این شهرستان‌ها سفر کرد و با تخصیص اعتبار مورد نیاز پس از بازدیدهای میدانی، تحقق مطالبه‌های دیرینه مردم در حوزه راهداری را نوید داد. 

«علیزاده» نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در جلسه جمع‌بندی این سفر که در فرمانداری مراغه برگزار شد، وضعیت راه‌های روستایی این شهرستان به عنوان قدیمی‌ترین و دومین شهرستان آذربایجان‌شرقی بعد از تبریز را مطرح و بیان کرد: وضعیت راه‌های روستایی در عجب‌شیر مطلوب‌تر از مراغه است تا جایی که آخرین روستای غیرآسفالت آن امسال آسفالت می‌شود اما در مراغه بالای ۸۰ روستای غیرآسفالته و ۱۸۹ کیلومتر راه غیراحداثی داریم. 

«داود اسدیان» نماینده عالی دولت در شهرستان و فرماندار مراغه نیز با بیان اینکه تعریض پل‌های تازه‌کند، کهجوق و داش‌آتان و زیرگذر شهر خداجو در طول چند دهه سال گذشته بر روی هم تلنبار شده و به عنوان مطالبه‌های مردم منطقه بی‌پاسخ مانده است، بیان کرد: اجرای این طرح‌ها در دولت مردمی با همت نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهرستانی و استانی در دستور کار قرار گرفته است. 

وی یکی از راهکارهای تقویت سرمایه‌های اجتماعی را تحقق مطالبه‌های مردم عنوان، و ابراز امیدواری کرد که ماحصل این سفر مایه خیر و برکت و امیدواری برای مردم باشد. 

وی همچنین با تاکید بر اینکه برخی از روستاهایی که در تقسیمات کشوری‌ از حوضه استحفاظی هشترود به مراغه انتقال یافته است، از محرومیت رنج می‌برند، بیان کرد: مراغه قطب تولید سیب و از مراکز گردشگری کشور به شمار می‌رود و اگر گره‌های ترافیکی آن رفع شود، روند توسعه آن با سرعت بیشتری طی می‌شود. 

به گفته فرماندار مراغه زیرگذر شهر خداجو حضور چهار استاندار را تجربه کرده ولی همچنان نیمه‌کاره است و امیدواریم در این سفر به مرحله اجرا گذاشته شود.

«اروجعلی علیزاده» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه از معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور درخواست کرد تا نگاه ویژه به تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تقاطع «تازه‌کند» داشته باشد؛ تقاطعی که مسیر ریلی آن به عنوان سریع‌ترین طرح عمرانی مراغه روز گذشته و پس از ۳۶ ساعت تلاش شبانه‌روزی بارگذاری شد و تردد خودروهای مسیر مراغه - هشترود از زیر آن به بهسازی و آسفالت نیاز دارد. 

وی همچنین تعریض تقاطع مسیر داش‌آتان، تکمیل زیرگذر شهر خداجو، تعریض تقاطع غیرهمسطح روستای کهجوق و آسفالت ۱۵ کیلومتر از محور مراغه هشترود بین نظرکهریزی تا کلبه‌کندی را خواستار شد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی به وضعیت نامناسب راه‌های برخی از روستاهای مراغه نیز اشاره و بیان کرد: برخی از روستاهای مراغه راه احداثی ندارد و اهالی برخی دیگر از طریق میاندوآب و بناب به مراغه تردد می‌کنند.

«اکبری» معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز «علیزاده» را از نمایندگان همراه دولت خطاب کرد و افزود: امروز سعی داریم تا به مطالبه‌های دیرینه اهالی در حوزه راه پاسخ مثبت دهیم و با وجود اینکه ۷۰۰ پروژه نظیر این موارد در سطح کشور وجود دارد، منابع مالی طرح‌های حوزه راهداری مراغه را در اولویت تامین خواهیم کرد تا در سال جاری بهره‌برداری شود.

وی بیان کرد: در مجموع حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پاسخ به مطالبه‌های دیرینه مردم مراغه نیاز است که اگر مطالبه‌های پیمانکار هم صفر شود، باید ۷۰ میلیارد تومان به مراغه اختصاص دهیم. 

«اکبری» با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری کامل از تقاطع غیرهمسطح «تازه‌کند» ظرف یک هفته پرداخت خواهد شد، بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تعریض تقاطع روستای داش‌آتان را نیز تامین خواهیم کرد.

وی همچنین وعده داد که برای تعریض پل روستای کهجوق نیز یک میلیارد تومان اعتبار ابلاغ کند تا باکس‌های آن نیز در اسرع وقت نصب شود و در مرحله بعدی برای زیرسازی و آسفالت این طرح هم اعتبار مناسب اختصاص دهد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اضافه کرد: برای زیرگذر شهر خداجو نیز ابتدا چهار میلیارد تومان اختصاص می‌دهیم تا عرشه پل ساخته شود.

وی تامین اعتبار مورد نیاز برای آسفالت مراغه - هشترود را نیز وعده داد و افزود: از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز می‌خواهیم تا بخشی از منابع استانی را به سمت مراغه سوق دهد. 

وی همچنین بهره‌گیری از اعتبارات سفر استانی را نیز مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: اختصاص اعتبار مناسب از محل منابع ملی قرارگاه امام حسن(ع) نیز باید از سوی نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر پیگیری شود. 

دست و دل بازی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با هدف تحقق مطالبه‌های دیرینه مردم مراغه به همین موارد ختم نشد و در ادامه نیز تامین اعتبار مناسب برای آسفالت مسیر میدان بسیج تا میدان مجلس مراغه که حکم کمربندی برای شهر دارد را وعده داد. 

 «اکبری» بیان کرد: کل قیر مورد نیاز برای این مسیر ۱۷ کیلومتری با عرض ۲۸ متر به میزان سه هزار و ۲۰۰ تن را تامین می‌کنیم اما آن را در اختیار سازمان همیاری قرار می‌دهیم و این سازمان به عنوان پیمانکار و طرف قرارداد با شهرداری، آن برای آسفالت مسیر استفاده می‌کند. 

«علیزاده» نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در این جلسه وجود ۴۴ روستای شهرستان که راه احداثی ندارد را یاردآوری کرد که با پاسخ مثبت «اکبری» مواجه شد. 

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: امسال آسفالت ۴۰ کیلومتر از این مسیرها را شروع می‌کنیم و بخشی از آنها را نیز به بهره‌برداری می‌رسانیم.

اما پیگیری‌های «علیزاده» نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باز هم تمامی نداشت و در نهایت به وضعیت نامناسب ماشین‌آلات راهداری اشاره و تامین اعتبار مناسب برای آن را درخواست کرد که «اکبری» پاسخ داد: پنج میلیارد تومان اعتبار برای تعمیر ماشن‌آلات راهداری استان پرداخت می‌کنیم که ۲ میلیارد تومان آن به مراغه اختصاص خواهد یافت. 

به گزارش ایرنا حضور پربرکت معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بار دیگر بارقه امید را در دل بسیاری از روستاییان مسیر مراغه - هشترود روشن می‌کند و بر همین اساس این روز را می‌توان نقطه عطفی در توسعه راه‌های روستایی این شهرستان به شمار آورد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha