۶ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۳۶
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84835934
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان با اجرای برنامه‌های فرهنگی

سنندج- ایرنا- جشن اولین سالگرد ثبت جهانی منطقه هورامان در یونسکو، چهارشنبه‌شب با حضور تعداد زیادی از مردم شهر سنندج و مسوولان استانی، با اجرای برنامه‌های فرهنگی در عمارت خسروآباد شهر سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان حدود ساعت ۱۰ چهارشنبه‌شب آغاز شد و تا ساعاتی از بامداد پنجشنبه ادامه داشت که در بخش‌های مختلف آن موسیقی و فرهنگ مردم این منطقه به اجرا و نمایش درآمد و نورافشانی، پخش آهنگ‌های هورامی و تشویق‌های پیاپی حضار فضایی شاد و مفرح را ایجاد کرده بود.

مراسم با پخش تصاویری از منطقه هورامان آغاز شد که در پس زمینه آن هم موسیقی خاص این منطقه (سیاچمانه) به گوش می‌رسید.

در ادامه چند آهنگ هورامی به خوانندگی سیروان خالدی و ساز نی نریمان ادوایی برای حضار اجرا شد و کلثوم عثمانور یکی از شعرای زن هورامی زبان هم پشت تریبون حاضر شد و چند قطعه شعر را قرائت کرد.

برگزاری جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان با اجرای برنامه‌های فرهنگی

علاوه بر این، وسیم حسینی، شوکت مولودی و سعدی احمدی نیز از دیگر خوانندگان محلی هورامان به اجرای آهنگ‌ هورامی برای حضار پرداختند و در بخش‌هایی دیگر از این مراسم، هلپرکی سه جار (نوعی رقص محلی) اجرا شد که فضایی بانشاط و مفرح را ایجاد کرد.

یکی دیگر از قسمت‌های این جشن، رونمایی از لوح ثبت جهانی هورامان بود که توسط مسوولان حاضر در مراسم انجام شد.

برگزاری جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان با اجرای برنامه‌های فرهنگی

میراث ملموس و ناملموس هورامان متمایز از سایر نقاط جهان است

چند نفر از مسوولان استانی هم در این مراسم سخنرانی کردند که ابتدا مدیرکل میراث فرهنگی کردستان به عنوان میزبان این برنامه پشت تریبون حاضر شد و گفت: فرهنگ، تاریخ، موسیقی و عرفان هورامان بسیار غنی است و در مجموع میراث ملموس و ناملموس این منطقه منحصربفرد و متمایز از سایر نقاط جهان است.

یعقوب گویلیان با اشاره به اینکه مردم این منطقه چندین هزار سال فرهنگ و آداب و رسوم خود را حفظ کرده‌اند، افزود: ارتباط انسان با محیط زیست در هورامان می‌تواند به عنوان یک الگو به جهانیان معرفی شود.

برگزاری جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان با اجرای برنامه‌های فرهنگی

وی با بیان اینکه ثبت جهانی می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد؛ از تمامی ذینفعان و مردم منطفه هورامان خواست که بر روی توسعه پایدار گردشگری منطقه تمرکز کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان همچنین از استاندار و سایر مسوولان استانی خواست تا اقدامات لازم را برای ثبت روز پنجم مردادماه در تقویم کشورمان به نام روز هورامان انجام دهند تا در سال‌های آتی نیز جشن‌های مرتبط با جهانی شدن هورامان همچنان برگزار شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که از محل اعتبارات ماده ۲۳، برای سال‌های آینده ردیف اعتباری خاصی به هورامان و سایر بخش‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان اختصاص یابد تا بتوان زیرساخت‌های این منطقه را ارتقا داد.

بهره گیری از ظرفیت‌های علمی و مدیریتی برای توسعه کردستان

استاندار کردستان هم در ادامه گفت: هورامان در آینده یکی از ارکان‌های توسعه استان کردستان خواهد بود که در راستای تحقق این مهم از تمامی ظرفیت‌های علمی و مدیریتی بهره خواهیم گرفت.

برگزاری جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان با اجرای برنامه‌های فرهنگی

اسماعیل زارعی کوشا افزود: ثبت جهانی هورامان نه فقط یک اتفاق کم نظیر برای کشور ما بود بلکه یک موهبت کم نظیر خدادادی برای شناسایی به جهانیان بود.

وی ادامه داد: هورامان فرصت خوبی است تا میراث معنوی و ناملموس این دیار که با غیرت و شهامت مردمان کردستان پیوند خورده است همراه با چشم اندازهای بی نظیر آن به جهان عرضه شود.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه باید از این ظرفیت برای توسعه کردستان استفاده کنیم، افزود: گردشگری محور توسعه استان کردستان است که سعی خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های این سرزمین بیش از گذشته بهره بگیریم.

ثبت جهانی هورامان نتیجه یک همت جمعی بود

محسن فتحی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی کوتاه گفت: به ثبت رسیدن منطقه هورامان در یونسکو نتیجه یک همت جمعی بود که پس از پنج تا شش سال تلاش مداوم محقق شد.

برگزاری جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان با اجرای برنامه‌های فرهنگی

محسن فتحی با اشاره به اینکه لباس، زبان و موسیقی اصالت و ریشه ما را نشان می‌دهد، افزود: انتظار داریم که مسوولان استان در تمامی تصمیم گیری‌ها برای منطقه هورامان، مردم را دخیل کنند زیرا هیچ پیشرفت و توسعه‌ای بدون حضور مردم ممکن نخواهد شد.

همچنین در این مراسم به پاس تلاش‌های بی وقفه «پویا طالب نیا»، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان در به ثمر رسیدن ثبت جهانی هورامان در سالیان اخیر، توسط مسوولان حاضر در مراسم تجلیل به عمل آمد.

برگزاری جشن سالگرد ثبت جهانی هورامان با اجرای برنامه‌های فرهنگی

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

بیش از ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha