استاندار کردستان:هورامان یکی از ارکان‌های توسعه استان کردستان خواهد بود

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: هورامان در آینده یکی از ارکان‌های توسعه استان کردستان خواهد بود که در راستای تحقق این مهم از تمامی ظرفیت‌های علمی و مدیریتی بهره خواهیم گرفت.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا چهارشنبه‌شب در مراسم جشن یک سالگی ثبت جهانی هورامان که در عمارت خسروآباد سنندج برگزار شد، اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان نه فقط یک اتفاق کم نظیر برای کشور ما بود بلکه موهبتی کم نظیر خدادادی برای شناسایی به جهانیان بود.

وی ادامه داد: هورامان فرصتی است تا میراث معنوی و ناملموس این دیار که با غیرت و شهامت مردمان کردستان پیوند خورده است همراه با چشم اندازهای بی نظیر آن به جهان عرضه شود.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه باید از این ظرفیت برای توسعه کردستان استفاده کنیم، افزود: باید از هورامان حفاظت کنیم تا نسل‌های آتی هم بتوانند از این نعمت الهی بهره بگیرند.

وی یادآور شد: گردشگری محور توسعه استان کردستان است و سعی خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های این سرزمین بیش از گذشته بهره بگیریم.

روز پنجم مردادماه ۱۴۰۰ پرونده منظر فرهنگی هورامان در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و با تصویب اعضای کمیته، این منطقه به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

بیش از ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha