نگاه آمریکا همچنان به خاورمیانه است

تهران- ایرنا- مهدی ذاکریان به سفر اخیر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به عربستان اشاره کرده و می‌گوید: این سفر خط بطلانی بر تحلیل‌هایی است که معتقد هستند خاورمیانه برای آمریکا اهمیت خودش را از دست داده چراکه موضوعاتی که در گذشته برای امریکا اهمیت داشت بار دیگر مورد توجه آنها قرار گرفته است.

نشست «جده و پیامدهای سفر بایدن به عربستان برای ایران و منطقه» توسط گروه مطالعات عربستان و گروه مطالعات ایران انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرد. «مهدی ذاکریان» دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر مسئول فصلنامه مطالعات بین‌المللی به عنوان یکی از سخنرانان در این نشست به ایراد سخنانی پرداخت که در ادامه متن آن را می‌خوانیم:

خاورمیانه همچنان برای آمریکا اهمیت دارد

ذاکریان به اتفاقات منطقه غرب آسیا اشاره می‌کند و می‌گوید که این اتفاقات متناقض با ارزیابی‌ها و تحلیل‌های پژوهشگران و اساتید متخصص خاورمیانه بوده است. تحلیل‌ها این بود که خاورمیانه برای آمریکا اهمیت خودش را از دست داده است، توجه آمریکا بیشتر متوجه چین شده و آنها علاقه‌مند هستند که مسائل را در آن منطقه متمرکز کنند و اقداماتی هم که انجام شده بوده می‌توانست نشان دهد که خاورمیانه اهمیت چندانی ندارد اما سفر بایدن به عربستان به نوعی خط بطلانی بر همه این تحلیل‌ها بود چراکه موضوعاتی که در گذشته برای آمریکا اهمیت داشت بار دیگر مورد توجه آنها قرار گرفته است.

مدیر مسئول فصلنامه مطالعات بین‌المللی در ادامه به جنگ میان روسیه و اوکراین اشاره می‌کند و معتقد است که این نزاع نقش خاورمیانه را بار دیگر مورد توجه قرار داد که می‌تواند در موازنه میان روسیه و اوکراین تاثیرگذار باشد.

ذاکریان: جنگ میان روسیه و اوکراین، خاورمیانه را بار دیگر مورد توجه قرار داد که می‌تواند در موازنه میان این دو کشور تاثیرگذار باشد

می‌خواهند ایران را به عنوان دشمنی ساختگی نشان دهند

دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی به موقعیت و وضعیت ایران در منطقه اشاره می‌کند و عنوان می‌دارد که در اظهارنظرهایی که در سفر بایدن چه از طرف رئیس جمهوری آمریکا و چه دیگر سران صورت گرفت این برداشت را نشان می‌داد که ایران به عنوان بازیگر مورد توجه قرار می‌گیرد اما بازیگری ایران نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند ایران را به عنوان دشمن ساختگی نشان دهند تا به این وسیله بتوانند تمرکزها را در منطقه برای ایجاد یک نظم مناسب مورد نظر خودشان به وجود بیاورند. متاسفانه در ایران هم برخی از اظهارنظرها به آنها کمک می‌کند تا بتوانند آن دشمن ساختگی را به وجود آورند.

وی در ادامه می‌افزاید: پس مساله خاورمیانه اهمیت خودش را حفظ کرده و این اهمیت اثرگذار است و از ایران به عنوان دشمنی ساختگی قلمداد می‌کنند که عامل وحدت‌بخش اسرائیل و اعراب شده و غرب و آمریکا هم تولید تسلیحاتی انجام می‌دهند و به کشورهای منطقه می‌فروشند.

کشورهای غربی و آمریکا چشم خود را در مورد حقوق بشر در اسرائیل و عربستان بسته‌اند

ذاکریان به بحث حقوق بشر در منطقه خاورمیانه اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در روابط بین‌الملل یکی مفهوم حمایت و ترویج و دوم آداب حقوق بشر داریم . آن چیزی که کشورهای غربی و آمریکا درباره منطقه خاورمیانه در خصوص اسرائیل و عربستان چشم پوشی می‌کنند، موضوع حمایت و ترویج حقوق بشر است و در کشورهایی همچون امارات، عربستان، اردن، قطر و بحرین حساسیت نشان نمی‌دهند.

اما آن چیزی که برای آنها مورد توجه بوده آداب حقوق بشر است و کشورهای غربی و آمریکا به آن حساس شده‌اند و برای پیشبرد اهداف خودشان، خواهان این هستند که کشورهای منطقه آن را رعایت کنند؛ یعنی همان چیزی که محمد بن سلمان در عربستان در حال انجام دادن است. پس محمد بن سلمان فقط آداب حقوق بشر را رعایت کرده و اصلاحات سمبلیک انجام می‌دهد و آن را به نمایش می‌گذارند تا بتواند این کشورها را از خودشان راضی نگه دارند.

دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در پایان می‌افزاید: باوجود اینکه ایران در موضوع حمایت و ترویج حقوق بشر از بقیه کشورها منطقه جلوتر است اما برخی افراد آگاه نیستند که به موضوع آداب حقوق بشر می‌بایست توجه کرد تا نتوانند از آن بهره‌برداری سیاسی کنند و آن تصویری که مورد نظر خودشان است از ایران ارائه کنند.  

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha