رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه: زیرساخت‌های گمرکی مناسب باید در مرز سومار ایجاد شود

کرمانشاه - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به تجارت یک میلیارد دلاری مرز سومار در سال گذشته گفت: این مرز ظرفیت و پتانسیل این را دارد که مهمترین مرز بین عراق و ایران در تجارت شود و فقط باید ۲ طرف همت کنیم زیرساخت ها گمرکی مناسب را در آن فراهم نماییم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « کیوان کاشفی» روز چهارشنبه در نشست هیات بازرگانی استان دیاله عراق و استان کرمانشاه که در سرسرای اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، مرز سومار را از نظر موقعیتی یکی از استراتژیک ترین مرزهای غرب کشور به خاطر نزدیکی به بازار کشور عراق دانست و افزود: از ۱۲ سال پیش به دنبال فعال سازی این مرز بوده ام و به حمد خداوند الان این مرز فعال است.

وی همچنین با اشاره به فاصله ۱۳۷ کیلومتری مرز سومار به بغداد پایتخت کشور عراق از تجار و بازرگانان عراقی و ایرانی خواست به شکوفایی و رونق این مرز بسیار مهم و راهبردی برای تجارت و مبادله کالا کمک کنند. 

کاشفی در ادامه به نبود برخی از زیرساخت ها در مرز سومار اشاره کرد و گفت: ما در کرمانشاه با جدیت پیگیر حل مشکلات مرز سومار با مسئولان و دستگاه های ذی ربط هستیم و از تجار و بازرگان عراقی نیز انتظار داریم کمبود امکانات طرف گمرک خودشان را با رایزنی با مقامات پیگیری کنند که با توجه به اهمیت این مرز به سود ۲ طرف است.

اکثر تجار عراقی به تجارت در مرز سومار رغبت دارند اما امکانات نیست  

نماینده هیات تجار عراقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مرز سومار نزدیک ترین مرز به  بغداد است گفت: اکثر تجار و بازرگانان عراقی به خاطر نزدیکی مسیر که در تجارت بسیار مهم است مشتاق و راغب هستند از مرز سومار تردد کنند، اما عدم زیرساخت ها لازم گمرکی و وجود تراکمی از مشکلات عدیده در این مرز تازه تاسیس باعث شده، فعلا از مرزهای دیگر تبادل کالا داشته باشند.

«علی حسین» در ادامه مهم ترین مشکلات مرز سومار از طرف ایران را تاخیر پنج روزه بارگیری کامیون ها، معطلی زیاد برای اظهار نامه گمرکی برای عبور کامیون ها که گاها تا ۲ روز طول می کشد، قطع و وصل شدن هر از گاه اینترنت و یا سیستم بانکی، عدم هماهنگی ساعت کاری گمرک ایران با عراق،  قاچاق سوخت، نبود کارگر در جایگاه سوخت که باعث ترافیک و صف طولانی کامیون داران می شود، اعلام کرد و خواستار پیگیری برای حل آنها از طرف ایران شد.

وی معطلی بار در مرز سومار نسبت به مرزهای دیگر را به خاطر نبود کارگر و سیستم اداری کند که باعث افزایش هزینه های مبادله کالا از مرز سومار می شود را از دیگر مشکلات گمرک سومار عنوان کرد.

این تاجر عراقی همچنین خواستار اصلاح تعرفه ها در این گمرک و تسهیل موانع در مرز شد.

به گفته دیلمی مسئول گمرک مرز سومار اکنون روزانه حدود ۳۰۰ کامیون از این مرز عبور می کنند و بیشتر بار آنها کاشی، سرامیک و آهن است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و ۴ بازارچه مرزی فعال است.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha