۲ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۲۵
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84830161
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حل مشکل کمبود آب آشامیدنی گرگان با اقدام جهادی
ایجاد خط انتقال آب آشامیدنی از مخزن گرمابدشت به شهر گرگان

گرگان - ایرنا - کمبود آب آشامیدنی، معضل قدیمی ساکنان شهر ۴۵۰ هزار نفری گرگان است که در همواره در تابستان منجر به قطعی مکرر و سهمیه‌بندی مایه حیات می‌شود اما توجه ویژه دولت سیزدهم در زمان سفر استانی پارسال به گلستان و تصویب اعتبار مناسب برای حل این مشکل، گرگانی‌‎ها را به پایان روزهای سخت بدون آب امیدوار کرد.

مطالعه و برنامه ریزی طرح آبرسانی به گرگان از چند سال قبل آغاز شد اما به دلیل کمبود اعتبار به سرانجام نرسید و زخم قطعی بلند مدت آب آشامیدنی در روزهای گرم سال همواره تازه ماند.

سفر استانی هیات دولت بهترین فرصت برای بیان مجدد مشکلات این بخش و تلاش برای راه حل آن بود که با نگاه ویژه دولت سیزدهیم، اعتبار کافی برای حل این مشکل تصویب شد و در زمانی کوتاه، اجرای طرح های مرتبط با آن آغاز گردید.

اولویت قراردادن اجرای طرح‌های اضطرار آبرسانی و گذر از فصل تابستان با حفر، تجهیز و بهره برداری از چند حلقه چاه، ساخت مخزن ۲۲ هزار متر مکعبی در گرمابدشت و اتصال آن با ایجاد پنج کیلومتر (در آستانه تکمیل و بهره‌برداری) به خط انتقال ۱۸۵ کیلومتری ، از جمله اقدامات در حال اجرا برای حل مشکل آب آشامیدنی گرگان است.

مدیر طرح های آبرسانی شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: این شرکت برای تامین آب آشامیدنی شهر گرگان سه برنامه اضطراری، کوتاه و بلندمدت تا سال ۱۴۱۰ در دستور کار قرار داده و اکنون اولویت اجرای طرح های اضطرار برای  رفع دغدغه ساکنان این شهر است.

سیدمحمدرضا حسینی افزود: پیگیری و اجرای طرح اضطرار شرکت آب منطقه ای استان برای تامین آب آشامیدنی شهر گرگان از سال ۱۳۹۵ برای حفر، تجهیز و بهره برداری ۷۶ حلقه آغاز شده که تا پایان سال قبل ۶۶ حلقه آن حفر و ۶۲ حلقه تجهیز و وارد مدار مصرف شد.

وی خاطرنشان کرد: حفاری ۷۳ حلقه چاه به اتمام رسیده و از ۶۸ حلقه چاه بهره برداری می شود و  تا میانه مردادماه تعداد بهره برداری به ۷۵ حلقه افزایش خواهد یافت.

به گفته وی حفر یک حلقه چاه، تجهیز و وارد مدار شدن آن زمان بَر بوده ولی تلاش شرکت برای اجرای آن ادامه دارد.

حسینی اضافه کرد: میزان آب دهی هر حلقه چاه حفر شده برای شهر گرگان بین ۱ ۵ تا ۲۵ لیتر بر ثانیه است.

وی از تکمیل مخزن ۲۲ هزار متر مکعبی در گرمابدشت خبر داد و افزود: با بهره برداری از این طرح که به زودی عملیاتی می شود، مخازن قابل بهره برداری افزایش خواهد یافت.

وی همچنین تزریق ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار سفر استانی دولت سیزدهم برای تامین آب آشامیدنی شهر گرگان را اقدام کار ساز و شتاب آفرین در اجرای طرح های اضطرار برشمرد و گفت: برای سال ۱۴۰۱ هم از محل مصوبه سفر دولت به استان ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار در تامین آب آشامیدنی این شهر در نظر گرفته شده است.

لزوم سرمایه گذاری برای مهار آب های سطحی

مدیر طرح های آبرسانی شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با توجه به این که تامین آب آشامیدنی از منابع زیر زمینی برای شهر گرگان کفایت نمی کند، سرمایه گذاری در جمع آوری آب های سطحی با ایجاد سد در قالب برنامه میان مدت ضروری است.

حسینی افزود: طرح ساخت سد شصت کلاته در غرب گرگان بر است همین نگاه کارشناسی در حال انجام بوده و ردیف اعتباری آن دریافت شده است.

تامین بخشی از نیاز آب شرب شهر گرگان و شهرهای کردکوی، بندرگز و گمیشان تا سال ۱۴۲۰ و تامین آب حوزه صنعت، کنترل سیل و بهبود کشاورزی گلستان از جمله اهداف ساخت سد شصت‌کلاته است.

سد شصت کلاته (میرداماد) قابلیت ذخیره حداکثر ۱۲.۸ میلیون مترمکعب آب را دارد که ۷.۵ میلیون متر مکعب آن سالانه برای مصارف شرب اختصاص خواهد یافت که این مقدار معادل ۲۰ درصد نیاز آبی گرگان است.

حسینی شیرین سازی آب دریای خزر و انتقال آن به شهر گرگان را دیگر طرح پیشنهادی شرکت برشمرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت این شهر و بالا رفتن مصرف آب آشامیدنی، شتاب در عملیاتی شدن آن باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.
به گفته وی تامین آب آشامیدنی شهر گرگان از محل منابع آب های سطحی از جمله شیرین سازی آب دریای خزر و انتقال آن برای سال ۱۴۲۵ در قالب برنامه بلندمدت پیش بینی شده است.

تخصیص اعتبارات سفر استانی راهگشای تامین آب گرگان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت : تخصیص اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در اجرای طرح های زیرساختی حوزه آب این استان به ویژه تامین آب آشامیدنی برای شهر گرگان راهگشا است.

سید محسن حسینی افزود: در سفر رییس جمهور به گلستان، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های حوزه این شرکت برای یک دوره سه ساله مصوب شد و همزمان با انجام این سفر چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به شرکت ابلاغ گردید.

وی ادامه داد: از این اعتبار ابلاغ شده ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرا و شتاب دادن به طرح های آبرسانی از جمله سد نرماب مینودشت، میرداماد ( شصت کلاته )گرگان، چایلی مراوه تپه و تکمیل شبکه زرین گل در علی آباد است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌ استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و همچنین حمایت وزارت نیرو، وضعیت اعتباری طرح‌های آبرسانی استان در مقایسه با سال گذشته رشد بسیار خوبی پیدا کرده است.

حل مشکل کمبود آب آشامیدنی گرگان با اقدام جهادی دولت

پایان مطالعه جانمایی احداث آب شیرین‌کن گرگان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: مطالعه جانمایی محل احداث آب شیرین کن انجام شده و تلاش می کنیم پس از تایید مطالعات، برای حضور بخش خصوصی فراخوان داده شود.

حسینی بیان کرد: فرایند انجام این طرح آبرسانی به شهر گرگان توسط بخش خصوصی دیده شده و دولت آب را خریداری می کند.

وی اظهار امیدواری کرد که این طرح تا سه سال آینده اجرا شود.

به گفته وی شیرین سازی آب دریای خزر با حجم ۴۰ میلیون متر مکعب از برنامه های دراز مدت تامین آب آشامیدنی استان به ویژه شهر گرگان تا سال ۱۴۲۵ است.

وی در حوزه تامین آب آشامیدنی شهر گرگان افزود: با بهره برداری از پنج حلقه چاه در نیمه دوم سال قبل و سه ماه نخست امسال ساخت مخزن ۲۲ هزار متر مکعبی، ساخت یک ایستگاه پمپاژ و پنج کیلومتر خط انتقال، ۱۲۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت انتقال آب به شهر گرگان افزوده شده و به زودی پنج حلقه دیگر با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار می شود. 

براساس گزارش مسوولان شرکت آب و فاضلاب گلستان، گرگان در ساعات اوج مصرف مشترکان به هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد که در برخی روزهای تابستان کمبود آب به ۷۰۰ لیتر بر ثانیه می رسید.

اسفند ماه پارسال از سوی مسوولان حوزه آب استان اعلام شده بود، آب آشامیدنی شهر گرگان از طریق ۸۰ حلقه چاه تامین می‌شود که در بهترین شرایط، آب تولیدی آن هزار و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است.

گرگان جزو ۲  شهر ایران است که تامین آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان آن‌ از چاه است و با توجه به از بین رفتن عمق چاه‌ها و کاهش میزان بارندگی و خشکسالی طی چند سال اخیر، تامین مشکلات آب آشامیدنی برای ساکنان این شهرها دشوار شده و برای گذر از آن باید ضمن فرهنگ سازی مصرف این مایه حیاتی در میان آحاد جامعه، در حوزه جمع آوری آب های سطحی و شیرین سازی آب دریای خزر در قالب برنامه کوتاه مدت و بلندمدت هم تعجیل لازم صورت گیرد تا زمان به راحتی از دست داده نشود .

همچنین با نگاه ویژه ای که دولت سیزدهم به حوزه تامین آب آشامیدنی شهر گرگان دارد، می طلبد مسوولان ارشد گلستان با استفاده از این فرصت فراهم شده برای رفع این خواسته به حق ساکنان این شهر تلاش های خود را دوچندان کنند.

۴۵۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آب آشامیدنی شهرهای گلستان اضافه می‌شود

رفع مشکل کم‌آبی گرگان با ردیف اعتبار سد شصت‌کلاته در بودجه ۱۴۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha