انتقاد از تاخیر ۱۰ ساله در ساخت بیمارستان شهرستان عنبرآباد

کرمان - ایرنا - امام جمعه عنبرآباد از تاخیر ۱۰ ساله در احداث بیمارستان این شهرستان گلایه کرد و خواستار احداث این بنا شد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام حمید بامری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری عنبرآباد با حضور استاندار کرمان اظهار داشت: یکی از نیازهای حیاتی شهرستان عنبرآباد با ۹۰ هزار نفر جمعیت که بیش از ۷۰ هزار نفر آنان ساکن روستاها هستند احداث پروژه بیمارستانی است که بیش از ۱۰ سال آغاز شده و پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد دارد.

وی ادامه داد: البته نماینده و فرماندار سابق و فعلی در راستای پیشرفت فیزیکی بیمارستان عنبرآباد تلاش های زیادی کرده اند و قصد نداریم در این زمینه سیاه نمایی کنیم اما تکمیل نشدن این طرح بعد از ۱۰ سال توجیه ندارد.

بامری بیان کرد: میزان پیشرفت فیزیکی پروژه بیمارستان عنبرآباد بیشتر شده که با تدابیر استاندار کرمان امیدواریم روند احداث این طرح سرعت پیدا کند.

وی گفت: گاهی اوقات ممکن است مسئولی از سر غیرعمد با تصور اشتباه بیان کند این شهرستان به دلیل نزدیکی و همجواری با مناطق دیگر نیازی به بیمارستان ندارد که این نگاه موجب اختلاف مردم می شود.

امام جمعه عنبرآباد گفت: همچنین بیش از ۱۰ سال است پروژه طرح توسعه کتابخانه عمومی شهر عنبرآباد آغاز شده که هنوز به پایان نرسیده است.

وی ادامه داد: ساختمان کتابخانه عنبرآباد یک ساختمان بشدت فرسوده و فاقد امکانات ضروری  است که از نظر قانونی کارشناسان برای ماندن در این ساختمان هشدار داده اند.

بامری به طراحی سالن ۱۲۰ متری در سال ۹۰ برای ساختمان کتابخانه عنبرآباد اشاره کرد و گفت: این طرح سال‌هاست به مرحله سقف و ستون رسیده اما همین بنا نیز در حال نابودی است.

وی در ادامه با ذکر حدیثی از حضرت علی (ع) خطاب به کارگزاران و مدیران جامعه اسلامی و مالک اشتر گفت: مالک فاصله خودت را با مردم زیاد نکن.
بامری بیان کرد: مولای متقیان می فرماید زمانی فاصله مدیر مردم زیاد شد این فاصله مدیر را در تنگنا قرار خواهد داد و نسبت به بسیاری از مشکلات مردم ناآگاه می ماند. 
امام جمعه عنبرآباد بیان کرد: مردمی بودن در روحیه مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی را در این دولت شاهد هستیم که موجب خرسندی است.
وی تاکید کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر مردمی بودن و مردمی ماندن مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی است.

بامری ادامه داد: همه باید تلاش کنیم با کسب و حفظ روحیه مردمی در خدمت به مردم فعالیت کنیم.

وی همچنین به نقصان مبلمان شهری عنبرآباد نیز اشاره و تصریح کرد: کوچه ها و معابر شهر عنبرآباد در وضعیت نامناسبی قرار دارد، هر چند مسئولان در این بخش نیز کار کرده اند اما در این حوزه مطالعه کافی و تدابیر لازم صورت نگرفته است.
حجت الاسلام بامری گفت: یکی از ظرفیت های بالقوه عنبرآباد که اگر به فعلیت برسد نه تنها این شهرستان بلکه منطقه را متحول می کند ظرفیت معادن این شهرستان است که امیدواریم این مهم نیز تسریع یابد و اشتغال و توسعه ایجاد کند.
وی به میزبانی هشت ساله شهدای گمنام در عنبرآباد نیز اشاره کرد و افزود: این مکان به مرکز فرهنگی و مذهبی و محل رجوع مردم تبدیل شده اما این مکان در شان شهدا نیست. 
بامری تصریح کرد: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در عنبرآباد، بیشتر سخت گذر و کوهستانی هستند و سالانه حدود ۲ مرتبه نیاز به تیغ زنی و بازگشایی دارند که امکانات شهرستان محدود است و  باید تامین این ابزار نیز دیده شود.
امام جمعه عنبرآباد به نبود خانه عالم در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: اگر به کمک ظرفیت ها بتوان سالانه یک تا دو خانه ایجاد کرد می توان آسیب های اجتماعی را نیز کاهش داد.
وی همچنین به چالش آب در برخی روستاهای عنبرآباد اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوب، هم افزایی و همکاری خوبی بین مجموعه های مختلف در این زمینه رخ داده اما باید تدابیری اندیشیده شود که تبدیل به بحران نشود و مشکل مدیریت شود.
خاموشی، کم‌آبی و بایر ماندن ۷۰۰۰ هکتار از اراضی
سرپرست فرمانداری عنبرآباد نیز با بیان اینکه ۲۰هکتار از زمین های کشاورزی عنبرآباد زراعی هستند گفت: کمبود آب چ، برق و خاموشی موتور پمپ ها امسال موجب بایر ماندن هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان شد.
یزدان افشاری پور افزود: هم اکنون کشت در ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: وجود درختان سردسیری ازجمله زردآلو و سایر میوه ها نشان می دهد که عنبرآباد موقعیت ممتازی در حوزه کشت و آب و هوا در محدوده جنوب کرمان دارد.

افشاری پور اظهار داشت: سبزی و صیفی‌جات به صورت خارج از فصل و نوبرانه که نیاز کشور است، در شهرستان عنبرآباد کشت می‌شود.

سرپرست فرمانداری عنبرآباد گفت: کشاورزان شهرستان عنبرآباد سالانه ۷۰۰ هزار تن انواع تولیدات محصولات کشاورزی دارند و وجود ۴۱۰ هکتار گلخانه محصولات صادراتی ازجمله فلفل و خیارسبز، توت فرنگی و بادمجان موقعیتی ممتاز در این شهرستان به‌وجود آورده است.

۷۰۰ چاه غیرمجاز در عنبرآباد

وی عنوان کرد: عنبرآباد البته دارای یکهزار و ۱۰۰ حلقه چاه پروانه دار و ۷۰۰ حلقه چاه بدون پروانه است.

افشاری پور افزود: نداشتن پروانه این چاه ها مشکلات و معضلات بسیاری برای کشاورزی منطقه ایجاد کرده است زیرا مجبوریم برای حفاظت از منابع آب بخشی از این چاه ها را مسدود کنیم.

وی عنوان کرد: تعداد ۴۴ واحد سردخانه با ظرفیت ۷۰ هزار تن در شهرستان عنبرآباد وجود دارد که ۲۳ مورد از این میزان در شهرک صنعتی مستقر است و باعث شکل گیری بزرگترین بازار خرما در این شهرستان شده است.

سرپرست فرمانداری عنبرآباد گفت: هم افزایی دستگاه‌های قضایی و اجرایی موجب برنامه ریزی برای ساماندهی محصول خرما شهرستان شده است.

وی با بیان اینکه معین های اقتصادی شهرستان‌ها نقشی مهم در توسعه فرهنگی مذهبی و اقتصادی ایفا می‌کنند گفت: عنبرآباد تا الان فقط یک معین اقتصادی اسمی داشته که هیچ گاه فعالیت مناسبی نداشته لذا امیدواریم معین اقتصادی قدرتمندتری برای این شهرستان انتخاب شود.

ایزدی یادآور شد: حوادث آتش سوزی روزهای گذشته موجب تخریب ۱۰۰ درصدی یک سردخانه شد، ضمن آنکه مراتع گسترده این شهرستان به تجهیزات آتش نشانی نیاز دارند.

وی ادامه داد: تجهیزات پایین آتش نشانی در عنبرآباد نیاز این شهرستان را تامین نمی‌کند لذا در حوادثی از فرمانداری جیرفت و کهنوج کمک می‌گیریم.

سرپرست فرمانداری عنبرآباد افزود: قانون امهال تسهیلات کشاورزی شامل سررسید سال ۱۴۰۰ به بعد می شود که امیدوارم این قانون مشمول پیش از این تاریخ نیز بشود.

وی بیان کرد: فعالیت بهره برداری معادن کِروِر شهرستان عنبرآباد با ذخیره اولیه ۷۰۰ هزار تن به کندی پیش می‌رود و راه دسترسی که قرار بود ۶ ماهه انجام شود با گذشت بیش از چهار ماه هنوز به یک سوم هم نرسیده است.

این مسئول ادامه داد: نیازمند تسریع در بهره برداری از این معدن هستیم تا منشا تحول در جنوب استان باشد.

افشاری پور گفت: منابع مالی دیگر معادن شهرستان عنبرآباد نیز در بانک های خارج از این منطقه سرمایه گذاری می‌شود که بازگشت این اعتبارات می تواند موجب ایجاد انگیزه و امکانات بیشتری در این شهرستان شود.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی شهرک صنعتی شماره ۲ عنبرآباد افزود: زمینی در سال ۸۴ پس از سفر مقام معظم رهبری در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت که قرار بود در آن منطقه مرکز دامپروری راه اندازی شود اما به علت کارشناسی اشتباه بلااستفاده مانده و نیاز به خلع‌ید دارد.

وی ابراز داشت: این زمین از بهترین موقعیت برای احداث شهرک صنعتی برخوردار است و با توجه به تکمیل ظرفیت شهرک صنعتی شماره یک، سرمایه گذاران بسیاری به زمین نیاز دارند.

افشاری پور خاطرنشان کرد: میزان ۳۲ کیلومتر راه روستایی شهرستان عنبرآباد زیرسازی شده و آماده آسفالت است که زیرسازی آن به علت آسفالت نشدن در حال ازبین رفتن است و امیدوارم راهداری آن را پیگیری کند تا مشکل مردم رفع شود.

وی تاکید کرد: عنبرآباد دارای ۲ راه دسترسی بسیار مهم است که از کلنگ‌زنی  یکی از آنها بیش از ۱۴ سال می‌گذرد اما متاسفانه در کیلومتر هفت باقی مانده و به سرانجام نرسیده است.

این مسئول افزود: راه دهستان امجد نیز در صورت بهره برداری می‌تواند دسترسی به این منطقه گردشگری را تسهیل کند و موجب مهاجرت معکوس به این دهستان شود.

سرپرست فرمانداری عنبرآباد گفت: نرگسان یکی از محروم ترین دهستان های کشور به شمار می‌رود که در حوزه راهسازی مشکل دارد.

وی افزود: شهرهای دوساری و مردهک و تعدادی از روستاهای عنبرآباد نیز در بخش آب شرب مجبور به جیره بندی در تابستان شدند که در این حوزه نیازمند حمایت هستیم و سپاه پاسداران در این زمینه تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

افشاری پور بیان کرد: نبود راههای دسترسی یکی از مسایل عشایری شهرستان عنبرآباد است که در صورت اختصاص یک دستگاه بولدوزر، می توان مشکلات آنان را رفع کرد.

وی با بیان اینکه سه شهر زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت داریم که هیچ گونه منبع درآمدی ندارند و حتی عقب مانده تر از بسیاری از روستاهای شهرستان عنبرآباد مانده‌اند افزود: مشکل قانونی برای واگذاری اعتبار مستقیم به آنان داریم که امیدوارم استانداری کرمان اعتباری به این حوزه اختصاص دهد.

عنبرآباد مهمترین بازار خرمای کرمان است 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عنبر آباد قطب کشاورزی و مهمترین بازار خرمای استان کرمان است.
ذبیح الله اعظمی افزود: درخواست داریم جشنواره خرما در این منطقه برگزار و خرمای عنبرآباد به بازهای بین المللی معرفی شود.

وی با قدردانی از گنجاندن بودجه تکمیل بیمارستان عنبرآباد در مصوبات سفر رییس جمهور به کرمان افزود: مرمت پل های گزآباد و توکل آباد نیاز به بودجه نیاز دارند و شهرک صنعتی عنبرآباد نیز برای ادامه مراحل ساخت باید اعتبار داشته باشد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناقص ماندن اجرای برخی طرح ها توسط شرکت جهاد نصر تصریح کرد: چندین مرتبه به این سرمایه گذار مهلت داده شده است و اگر به تعهدات خود عمل نکند، طرح ها را به سرمایه گذاران دیگر واگذار می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان عنبرآباد مدرسه ۲ نولته ، چادری، کانکسی و کپری داریم تاکید کرد: این مدارس از امکانات رفاهی و بهداشتی برخوردار نیستند که زیبنده  آموزش و پرورش نیست و تقاضای رسیدگی به این مهم را داریم.
اعظمی افزود: در منطقه عنبرآباد  بویژه در روستاهای این شهرستان تنش آبی داریم، هرچند قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و سپاه و دولت خوب کار می کنند.

وی گفت: راه های روستایی بویژه در منطقه سرجنگل وضعیت خوبی ندارند، چند طرح راه روستایی آماده  افتتاح است و تقاضا داریم به این حوزه با توجه به تاکیدات رییس جمهور به رسیدگی به مناطق محروم بیشتر توجه شود.
این نماینده مجلس از نیاز شهرستان عنبر آباد به ساخت هتل، ورزشگاه و تجهیز ناوگان فرسوده شهری خبر داد.

استاندار کرمان همچنین در سفر به عنبرآباد قبل از شرکت در شورای اداری این شهرستان از یک کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در  عنبرآباد بازدید کرد.

دکتر فداکار همچنین در دیدار با والدین شهید مهدی طیاری نیز گفت: خانه شهید مرکز فعالیت خادمان رضوی شهرستان و جلسات مذهبی و فرهنگی شهرستان است.  
سردار شهید مهدی طیاری فرمانده گردان خط شکن ۴۱۹ لشکر ۴۱ ثارالله کرمان متولد سوم فروردین ۱۳۳۸، در عنبرآباد بود که در خردادماه ۱۳۶۷ به علت اصابت ترکش به قلبش در شلمچه به شهادت رسید.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha