چراغ سبز دولت جانسون به ساخت نیروگاه هسته‌ای در جنوب‌شرق انگلیس

لندن – ایرنا – دولت انگلیس در ادامه تلاش‌ها برای کاهش وابستگی خود به منابع انرژی روسیه، مجوز احداث نیروگاه هسته‌ای جدیدی در این کشور را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، «کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس روز چهارشنبه با اعلام خبر گفت که بر اساس مجوز دولت، نیروگاه موسوم به «سایزول سی» در منطقه سافولک واقع در جنوب شرق کشور ساخته خواهد شد.

طبق برآوردهای به‌عمل آمده احداث این نیروگاه ۲۰ میلیارد پوند هزینه بر می‌دارد که بخش عمده آن را غول برق فرانسوی EDF و ۲۰ درصد دیگر را دولت انگلیس تامین می‌کند.

انتظار می رود این نیروگاه ۳.۲ گیگاوات برق تولید کند که برای تامین انرژی ۶ میلیون خانوار کافی باشد. دولت انگلیس امیدوار است که با کمک این نیروگاه انعطاف پذیری کشور را در حوزه انرژی تقویت و یک قدم به اهداف زیست محیطی و حذف انتشارگازهای کربنی نزدیک شود.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس سند محرمانه‌ای که چندی پیش به رسانه‌ها در انگلیس درز کرد، دولت پیش‌بینی کرده که در صورت قطع گاز روسیه به اروپا، احتمال دارد که توزیع برق در فصل زمستان با اخلال مواجه شود. در این سند آمده که دولت ناگزیر خواهد شد تا توزیع برق را برای ۶ میلیون خانوار در این کشور سهمیه بندی کند.

چندی پیش وزیر بازرگانی انگلیس در نامه‌ای به مدیران نیروگاه های برق با سوخت زغال سنگ نوشت که جدول زمان‌بندی تعطیلی نیروگاه را به تاخیر بیندازند. دولت همچنین قصد دارد تا فعالیت «هینکلی پوینت بی»، نیروگاه هسته ای قدیمی در منطقه سامرست را ۱۸ ماه تمدید کند. این نیروگاه هسته ای ۵۰ ساله که قرار بود تابستان امسال از رده خارج شود، می تواند در کوتاه مدت یک گیگاوات برق اضافی برای بریتانیا تامین کند.

نشریه تایمز چاپ لندن گزارش داد که در سند دولت انگلیس پیش‌بینی شده که اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گاز مناطق بیشتری در اروپا را قطع کند، کمبود آن در زمستان غیرقابل اجتناب خواهد بود و دولت باید دست به سهمه‌بندی منابع انرژی بزند. در این سند پیش بینی شده که اخلال در توزیع انرژی می‌تواند بیش از یک ماه ادامه داشته باشد و احتمالاً باعث افزایش بیشتر قیمت‌های انرژی و کاهش تولید ناخالص داخلی انگلیس می‌شود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بهای انرژی در اکتبر امسال ۶۵ درصد افزایش یابد و این مساله باعث وحشت مردم شده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha