عضو پیشین فراکسیون روابط خارجی پارلمان: آمریکا بزرگترین مانع تامین برق عراق است

بغداد-ایرنا- عضو پیشین فراکسیون روابط خارجی پارلمان عراق می گوید: آمریکا درباره تامین برق عراق با کمک کشورهای خلیج فارس صداقتی ندارد زیرا خود همواره طرح های تولید برق و سرمایه گذاری ها در توسعه زیرساختی عراق را وتو کرده است.

«سمیره الموسوی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهداف سیاسی آمریکا از نشست جده گفت: هدف آمریکا از ارتباط شبکه برقی عراق با عربستان و کشورهای عربی، حل مشکل عراق نیست بلکه اهداف سیاسی و نمایشی در پشت پرده این اقدام است.
وی افزود: ملت عراق می دانند که در این اقدامات نه نتیجه ای هست و نه صداقتی و اساسا به بایدن ارتباطی ندارد که بخواهد بین عراق و سایر کشورها ارتباط شبکه برق را برقرار کند.
الموسوی توضیح داد: همه شهروندان عراق از هر مذهب و گرایشی می دانند که چه تاریخی از مانع تراشی آمریکایی ها درباره توسعه برق عراق وجود دارد. همه ما می دانیم که شرکت زیمنس آلمان بارها تلاش کرد در عراق تولید برق و نیروگاه های جدید را فعال کند اما آمریکایی ها آن را وتو کردند. 
این اظهار سمیره الموسوی در اظهارات مقام های پیشین عراقی نیز کاملا آشکار است.
سال گذشته، انتشار یک ویدئو از «احمد چلبی» رهبر فقید کنگره ملی عراق در شبکه های اجتماعی نشان داد که آمریکا از همان آغاز شکل گیری نخستین دولت منتخب این کشور بعد از سقوط رژیم صدام، متهم اول بحران برق است.
الچلبی مشاور پیشین نخست وزیر عراق در امور اقتصادی در این ویدئو که تاریخچه ضبط آن به قبل از ۲۰۱۵ برمی گردد، تصریح دارد که عامل اصلی مشکل برق عراق، آمریکا است و واشنگتن  به دلیل مسائل سیاسی نمی خواهد معضل برق عراق حل شود.
چلبی در این خصوص خاطره ای را یاد می کند که در ۲۰۰۶ به همراه نخست وزیر وقت (نوری المالکی) با «جرج کیسی» فرمانده آمریکایی نیروهای چند ملیتی در عراق، دیدار کرده و از او خواستند که مشکل برق عراق را حل کند اما فرمانده آمریکایی با قاطعیت به المالکی و چلبی پاسخ می دهد که معضل برق در عراق حل نمی شود و اصرار نکنید!
در همین ویدئو «وائل عبداللطیف» نماینده سابق پارلمان و وزیر سابق عراقی می گوید که به آقای «حیدر العبادی» نخست وزیر وقت (۲۰۱۴ – ۲۰۱۸) گفتیم که شرکت «زیمنس» آلمان تعهد داده ظرف دو سال مشکل برق عراق را به طور کامل حل کند، اما العبادی گفت که نمی تواند درخواست عقد قرار داد را امضا کند، چون آمریکایی ها اجازه نمی دهند.

جدا از همه اینها، سفیر آلمان در عراق در ژولای ۲۰۲۰(دو سال قبل) در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد با ناخرسندی تمام اعلام کرد که آمریکا در مسیر ورود شرکت زیمنس به داخل عراق مانع تراشی می کند.
«اوله دییل» تاکید کرد که دولت آمریکا بر سر راه فعالیت شرکت زیمنس آلمان برای پایان دادن به بحران برق در عراق مانع تراشی می کند.
در دوره «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق نیز وقتی به رغم مخالفت آمریکایی ها در ۲۰۱۹ عراق با زیمنس قرار داد ۱۴ میلیارد دلاری امضا کرد، «دونالد ترامپ» رییس جمهور وقت آمریکا راسا در این قضیه دخالت و عقد قرارداد با زیمنس را منوط به قرار داد مشابه با ژنرال الکتریک آمریکا کرد.
سمیره الموسوی تاکید کرد: مساله برق عراق، سیاسی شده و مانند ابزار از آن در مسائل سیاسی استفاده می شود. هر زمان عرصه سیاست بر عده ای تنگ می شود به ابزار برق سیاسی روی می آورند و هیچ گاه هم نتایج مثبتی برای مردم عراق به دنبال نداشته است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha