۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۷
کد خبر: 84823150
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هیترو لندن، از فرودگاه بلامنازع اروپا تا کابوس گذرگاه‌های هوایی در انگلیس

لندن – ایرنا –هیترو لندن که کمتر از یک دهه پیش به‌عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا شناخته می‌شد، این روزها با لغو گسترده پروازها، اخلال در سیستم توزیع بار و سرگردانی روزانه هزاران مسافر به کابوس گذرگاه‌های هوایی در انگلیس تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، این فرودگاه که در غرب لندن واقع شده و دارای پنج پایانه مسافری و دو باند پروازی است، تا پیش از شیوع کرونا سالانه حدود ۸۰ میلیون مسافر از این فرودگاه جابه‌جا و بعنوان گذرگاه بلامنازع هوایی اروپا شناخته می‌شد.

اما وضع محدودیت‌های کرونایی و کاهش شدید سفرهای هوایی سبب شد تا خسارت مالی سنگینی به فرودگاه وارد شود و جایگاه آن را پس از آمستردام، پاریس، فرانکفورت به دهمین گذرگاه هوایی اروپا نازل کند. حتی فرودگاه‌های استانبول، مادرید و آتن هم از جایگاه بهتری به نسبت هیترو برخوردار هستند.

طبق یک برآورد صورت گرفته، همه‌گیری کرونا ۲.۸ میلیارد پوند به هیترو زیان وارد کرده است. این فرودگاه برای جبران بخشی از این خسارت به افزایش عوارض بلیت مسافران متوسل و خواستار رفع محدودیت‌های کرونایی شد. اما این روزها که موجی از مسافران برای سفرهای تابستانی سرازیر فرودگاه‌ شده‌ و فرصت مناسبی برای جبران زیان‌ دو سال اخیر است، صف‌های طولانی، لغو دقیقه آخری پروازها و معضل گم شدن بارها خبرساز شده است.

مقامات هیترو این وضعیت را به تعدیل نیرو در دوران همه‌گیری کرونا نسبت داده و ادعا می‌کنند که رشد مسافران در عرض چهار ماه معادل ۴۰ سال گذشته بوده است. آن‌ها برهمین اساس از شرکت‌های هواپیمایی خواسته‌اند که شمار بیشتری از پروازهای خود را در ایام تابستان لغو کرده تا از بروز بیشتر هرج و مرج در فرودگاه جلوگیری شود. برخی از خطوط هوایی مانند بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزا و ایزی‌جت هزاران پرواز خود را در ماه‌های ژوئیه و آگوست لغو کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که این میزان برای جلوگیری از بروز اختلال کافی نبوده است.

هفته پیش مقامات هیترو در اقدامی بحث‌برانگیز، برای ارائه خدمات به مسافران سقف روزانه تعیین کردند. طبق تصمیم گرفته شده سقف خدمات به مسافران تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲ (برابر با ۲۰ شهریور ۱۴۰۲) به ۱۰۰ هزار نفر در روز محدود شده است. این درحالیست که پیش از شیوع کرونا روزانه ۲۰۰ هزار مسافر از این فرودگاه جابه‌جا می‌شد و این بدین معناست که ظرفیت فرودگاه نصف شده است.  با این حال مدیرعامل هیترو از خطوط هواپیمایی خواسته که نه تنها فروش بلیت‌های تابستانی را متوقف که شمار مسافران در هر پرواز را نیز کاهش دهد.

چندی پیش مدیران شرکت هواپیمایی امارات با سیاست‌های فرودگاه مخالفت کردند و نزاع دو طرف در سطح رسانه‌ها علنی شد. اما دیروز دو طرف با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که درخصوص اصلاح وضع موجود که توزان تقاضا و ظرفیت فرودگاه را برقرار کند به توافقاتی دست یافته‌اند.

شنیده‌ها حاکیست از ۲۵ ژوئیه، زمانی که پیش‌بینی می‌شود اوج سفرهای تابستانی آغاز شود، پروازها با حداکثر ۷۰ درصد ظرفیت هواپیما انجام می‌شود. در همین پیوند شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز برای جابه‌جایی رایگان بلیت مسافران اعلام آمادگی کرده است.

عموم کارشناسان معتقدند که آشفتگی وضع صنعت هوایی تا پایان امسال، هنگامی که فرودگاه‌ها و خطوط هواپیمایی بتوانند کمبود نیروهای خود را جبران کنند ادامه خواهد داشت.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha