دولت اوکراین نظارت بر تسلیحات دریافتی از غرب را به پارلمان سپرد

تهران- ایرنا- رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین از پارلمان این کشور خواست تا کمیته‌ای را برای نظارت بر تسلیحات دریافتی از متحدان غربی تشکیل و به نگرانی‌ اتحادیه اروپا در مورد قاچاق سلاح پاسخ دهد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، درخواست دولت اوکراین از مجلس در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا به تازگی در مورد خروج پنهانی سلاح از اوکراین برای تجهیز باندهای جنایت‌کار در اروپا ابراز نگرانی کرده بود.

آندری ارماک رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پیامی تلگرامی نوشت: مجلس به‌عنوان نهاد قانونگذار باید در مساله کنترل و نظارت بر کمک متحدان در زمینه دفاعی مشارکت داشته باشد. هدف ما این است که تا حد امکان در مورد مسائل نظامی شفاف باشیم.

با اینحال وی اطمینان داد که همه تسلیحات تامین شده از سوی غربی‌ها «ثبت و به جبهه ارسال شده است».

رئیس دفتر ریاست جمهوری افزود: (این) کمیته پیگیری آماده سازی و بررسی سوالات مربوط به کنترل استفاده از تسلیحات دریافتی از شرکای ما را انجام خواهد داد.

در هفته گذشته اتحادیه اروپا اعلام کرد که مرکزی در مولداوی به‌منظور مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و به‌ویژه قاچاق اسلحه از اوکراین، ایجاد شده است.

کی‌یف می‌گوید نظارت نزدیکی بر تسلیحات دریافتی از غرب دارد و این مساله یکی از «اولویت‌های» دولت است. کی‌یف همچنین روسیه را به تبلیغاتی در مورد قاچاق یلاح از اوکراین متهم می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند. 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha