۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۱
کد خبر: 84821266
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هرج‌ومرج در واپسین روزهای دولت جانسون

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۱
کد خبر: 84821266
هرج‌ومرج در واپسین روزهای دولت جانسون

لندن – ایرنا – دغدغه نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در خصوص سرنوشت کرسی نخست وزیری، واپسین روزهای دولت بوریس جانسون را به هرج‌ومرج کشانده و این وضع فشارها برای کناره‌گیری او از مقام نخست وزیری و تعیین سرپرست برای دولت تا تعیین نخست وزیر جدید را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، تانگام دبونر معاون امور پارلمانی رهبر حزب رقیب دولت بوریس جانسون می‌گوید که انتخابات در حزب حاکم باعث بروز یک وضعیت کاملا آشفته در دولت شده و ادامه این شرایط به سود کشور نیست. او امروز در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای گفت که وزیر بهداشت با وجود بحران در خدمات اورژانس در بحبوحه موج پنجم شیوع کرونا، در جلسه کمیته پارلمانی بهداشت حاضر نشد. این درحالیست که به گفته او پریتی پاتل وزیر کشور انگلیس نیز دیروز در کمیته مربوطه غیبت کرد.

وی با بیان اینکه این دو وزیر در فهرست نامزدهای رهبری حزب محافظه کار نیستند پرسید: پس آن‌ها کجا بودند. «این یک دولت مطلقاً آشفته است و کشور شایسته اوضاع بهتری است.»

بوریس جانسون دیروز در نشست پرسش‌وپاسخ از نخست وزیر، از عملکرد دولت خود دفاع و ادعا کرد در حالی قدرت را ترک می‌کند که سرش بالا است.

او پنجشنبه گذشته در پی موج گسترده استعفای اعضای کابینه، از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد. بر همین اساس انتخابات برای تعیین وی از دیروز آغاز شده و در نخستین دور رای‌گیری ناظم زهاوی وزیر دارایی انگلیس و جرمی هانت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت از دور رقابت‌ها حذف شدند.

طبق رویه حزب محافظه‌کار، انتخابات در دو مرحله انجام می‌شود. نخست نامزدها برای کسب تائید نمایندگان حزب رقابت می کنند. بر همین اساس چندین دور رای گیری انجام می‌شود تا زمانی که تنها دو نفر باقی بمانند. سپس نام آنها برابر ۱۸۰ هزار عضو عمومی حزب محافظه‌کار قرار می گیرد تا رهبر جدید را انتخاب کنند. پیش‌بینی می‌شود که نخست وزیر جدید ۱۴ شهریور معرفی شود.

حزب کارگر روز سه‌شنبه گذشته طرح عدم اعتماد به نخست وزیر را پیشنهاد کرد تا به این ترتیب بوریس جانسون پیش از انتخاب نخست وزیر جدید از دولت اخراج شود. اما از آنجا که جدول زمان‌بندی فعالیت پارلمان از سوی دولت تعیین می‌شود، با طرح یادشده مخالفت و ادعا شد که رای‌گیری در این رابطه با توجه به استعفای نخست وزیر اتلاف وقت پارلمان محسوب می‌شود.

دولت بر همین اساس طرح پیشنهادی حزب کارگر را اصلاح کرد تا نمایندگان درباره عدم اعتماد به دولت رای دهند. به این ترتیب بدیهی است که نمایندگان حزب حاکم به برکناری دولت که منجر به برگزاری انتخابات عمومی می‌شود رای موافق نخواهند داد.

طرح یادشده قرار است دوشنبه هفته آینده به رای گذاشته شود. معاون پارلمانی رهبر حزب کارگر در این باره گفت: ما به دولت اعتماد نداریم و از نمایندگان حزب محافظه‌کار که هفته پیش اعلام کردند به جانسون اعتماد ندارند می‌خواهیم به یاد داشته باشند که او همچنان مسئول دولت است. وی هشدار داد که جانسون می‌تواند تابستان را با هرج‌ومرج روبرو کند.

شنیده‌ها حاکیست که بوریس جانسون راهی ژاپن است تا به شینزو آبه نخست وزیر فقید ژاپن که اخیرا ترور شد ادای احترام کند. برخی منابع نزدیک به دفتر نخست وزیر انگلیس هم از احتمال سفر مجدد جانسون به اوکراین خبر می‌دهند.

این درحالیست که با افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و تورم بی سابقه در انگلیس، کارکنان بیشتر بخش‌های عمومی در این کشور قصد دارند تا در اعتراض به شرایط کاری و دستمزدهای خود دست از کار کشیده و تابستان پیش‌رو را به هرج‌ومرج بکشانند.

اوایل تیرماه نیز اعتصاب سراسری کارکنان شبکه ریلی انگلیس که بزرگترین حرکت اعتراضی در ۳ دهه اخیر بشمار می‌رفت نظام حمل و نقل در این کشور را زمین‌گیر کرد و موجب شد تا مسافران در سراسر انگلیس با سفرهایی طولانی‌تر از حد معمول و افزایش ترافیک جاده‌ای مواجه شوند.

بالغ بر ۴۰ هزار نفر از کارکنان شبکه ریلی انگلیس در این حرکت اعتراضی شرکت کرده و ۱۳ اپراتور قطار مختل شدند. بسیاری از ایستگاه‌هایی که معمولاً مملو از مسافر است، برهوت بودند و میلیون‌ها مسافر قطار سرگردان شدند.

از کارکنان اداره پست و وکلای دادگستری گرفته تا افراد شاغل در خطوط هواپیمایی و فرودگاه‌ها نیز اعتصاب را تنها راه انتقال پیام اعتراض خود به مسئولینی  می‌دانند که این روزها دغدغه چندانی برای مدیریت اوضاع کشور ندارند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha