۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴
کد خبرنگار: 5194
کد خبر: 84818204
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اخذ اسناد مالکیت برای بیش از ۲۰۰ هکتار از بستر رودخانه های غرب استان تهران

شهریار-ایرنا-مدیر امور منابع آب شهرستان های شهریار، ملارد و شهر قدس گفت: به منظور تثبیت مالکیت، جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، سه فقره سند مالکیت شش دانگ تک برگی برای مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار از بستر رودخانه های حریم غرب استان تهران اخذ شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شرکت آب منطقه ای استان تهران، محمدرضا گیتی پژوه روز دوشنبه اظهار داشت: با پیگیری های ویژه به عمل آمده توسط همکاران این امور، سه فقره سند مالکیت برای مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار از بستر حریم رودخانه کرج در جهت تثبیت مالکیت، اخذ شد.

گیتی پژوه افزود: بر اساس تفاهم نامه میان وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جلسات استانی و شهرستانی برگزار شده با دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال و همچنین پیگیری های مستمر انجام شده توسط امورآب شهریار، مقرر شد در چارچوب ضوابط و مقررات جاری در خصوص اخذ سند مالکیت برای بستر رودخانه های واقع در این شهرستان در حوزه عملکرد این امور اقدام شود.

وی خاطر نشان کرد: با اخذ سند مالکیت برای اراضی بستر مجاری آب های سطحی و با تثبیت مالکیت دولت به تولیت وزارت نیرو (شرکت آب منطقه ای تهران)، امکان هر گونه سوء استفاده احتمالی برای تصرفات بستر و حریم منتفی خواهد شد.

 سند مالکیت برای ۹۵هکتار از بستر رودخانه جمع آبرود دماوند

مدیر امور منابع آب شهرستان دماوند گفت: یک فقره سند مالکیت برای مساحتی بالغ بر ۹۵هکتار از بستر رودخانه جمع آبرود، به منظور تثبیت مالکیت و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده صادر شد.

مصطفی عباسی افزود:بر اساس تفاهم نامه فی ما بین وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جلسات استانی و شهرستانی برگزار شده با دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال، مقرر شد در چارچوب ضوابط و مقررات جاری در خصوص اخذ سند مالکیت برای مابقی بستر رودخانه های واقع در این شهرستان، اقدامات لازم انجام شود.

اخذ اسناد مالکیت برای ۲۰۰ هکتار از بستر رودخانه جاجرود

جلوگیری از خروج سالانه بیش از ۴۹ هزار مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی در پردیس

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس گفت: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی، طی یک روز کاری با انسداد چهار حلقه چاه غیر مجاز از خروج ۴۹ هزار و ۲۷۵ متر مکعب آب در سال از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

وحید مرادی نسب افزود:تعداد  چهار حلقه چاه غیرمجاز در عملکرد این امور، در مجموع با دبی ۲.۵ لیتر بر ثانیه و عمق ۱۸۰متر،  پر و مسدود شد.

وی گفت: برداشت‌های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.

برداشت بی رویه و بی حساب و کتاب از سفره های آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین در استان تهران است، این پدیده خطرناک اگرچه می تواند در اثر سایر پدیده های طبیعی زمین شناسی مانند زمین لرزه، انحلال سنگ های گچی، نمکی یا آهکی، آب شدن یخ ها و حرکت های آرام پوسته و خروج گدازه از پوسته جامد زمین یا فعالیت های انسانی مانند معدنکاری، برداشت سیالات زیرزمینی مانند آب های زیرزمینی، نفت یا گاز ایجاد شود، اما به گفته کارشناسان، کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی، مهمترین دلیل فرونشست زمین بویژه در ایران به شمار می رود.  

بررسی ها نشان می دهد امروزه بیش از ۱۵۰ کشور جهان از جمله ایران با این پدیده زمین روبرو هستند.

در سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود و از برداشت غیرمجاز ۱۰ میلیون و  ۷۰۰ هزار  مترمکعب آب در سال از در سطح استان تهران جلوگیری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha