۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸
کد خبر: 84818185
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

توسعه گردشگری استان سمنان نیازمند چه نسخه‌هایی است؟

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸
کد خبر: 84818185
الناز ملکی
توسعه گردشگری استان سمنان نیازمند چه نسخه‌هایی است؟

سمنان- ایرنا- استان سمنان با برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی  منحصر به فرد و متنوع می تواند نقشی مهم در توسعه صنعت گردشگری  کشور داشته باشد و اکنون موفقیت استان در این صنعت نیازمند هماهنگی، همراهی و تخصیص اعتبار برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری است.

به گزارش ایرنا، گردشگری صنعتی است با داشتن جذابیت های متنوع که نقشی مهم در ارزآوری برای کشور، اشتغالزایی و جهش تولید دارد و با وجود تاثیرپذیری زیاد از اتفاقات، ارزش این صنعت کاسته نمی‌شود و با اندک تامل و قیاس بین درآمد نفتی کشور و صنعت گردشگری می توان به جرات گفت که گردشگری سود خالصی است که نصیب کشور می شود و مانند نفت پایان پذیر نیست. 

در استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی، می‌توان به جنگل، کویر و کوهستان دسترسی داشت و نکته مهم این است که گردشگر با طی کمترین مسافت می‌تواند از تمام این زیبایی‌ها دیدن کند و بدون شک هر گرشگر اهل ذوقی نمی‌تواند از تماشای استانی با این ظرفیت ویژه چشم‌پوشی کند، مسوولان استان سمنان با درایت و هوشمندی گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان سمنان از سال‌های گذشته تعیین کردند، اما برای تحقق این راهبرد باید سرعت عملیاتی شدن طرح‌ها افزایش یابد.

معرفی استان سمنان و ظرفیت‌های استان نقشی مهم در جذب گردشگر دارد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و به گفته کارشناسان در زمان حاضر برای معرفی استان اقدام‌های خوبی انجام شده ولی کافی نیست و یکی از راهبردهای موثر در معرفی ظرفیت‌های استان سمنان برای جذب گردشگر، استفاده از ظرفیت تورهای گردشگری و برگزاری جلسات متعدد با گردانندگان تور گردشگری در نقاط مختلف کشور است.

به طور مثال گاهی راهنمایان تور گردشگری چنان تصویر زیبا با افکت‌های مختلف از یک آثار طبیعی یا تاریخی در فضای مجازی منتشر می‌کنند که افراد را به سفر ترغیب می‌کند و فردی که برایش ۵۰۰ متر پیاده‌ راه رفتن طاقت فرسا است  حاضر است سه تا چهار ساعت پیاده‌ راه برود تا جاذبه گردشگری را از نزدیک با چشم خود ببیند و این انگیزه نشان از تاثیر راهنمایان گردشگری و تورهای گردشگری است و انتظار می‌رود مسوولان در کنار تقویت زیرساخت‌ها این مساله را مدنظر داشته باشند.

تولید محتوا به روش‌های مختلف مانند گزارش نویسی توصیفی با قلم شیوا و روان در وصف هر یک از میراث فرهنگی، ساخت فیلم‌های کوتاه با کمک هنرمندان ماهر و کاربلد و تهیه تصاویر با جلوه‌های حرفه‌ای از هریک از آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی و تهیه پوستر از ظرفیت‌های زیبای استان و نصب تصاویر جاذبه‌های استان در نقاط مختلف کشور و در  مسیر ورودی به شهرهای استان نقشی مهم در جذب گردشگر دارد که این موضوع در استان سمنان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه گردشگری استان سمنان نیازمند چه نسخه‌هایی است؟

نصب تابلوهای هدایت مسافر نقشی مهم در جذب گردشگر دارد که متاسفانه این راهبرد مهم نیز در شهرهای استان سمنان کمتر مورد توجه قرار گرفته و انتظار می‌رود، این مساله به منظور رونق گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

آماده‌سازی جامعه و فرهنگ‌سازی در بین  اقشار مختلف جامعه مانند مسوولان، کسبه بازار و شهروندان برای رونق گردشگری نکته مهمی است که نباید از نظرها پنهان بماند.

به گفته متخصصان امر برخی از کشورهایی که اکنون در گردشگری و جذب گردشگر صاحب نام هستند، به این باور رسیده‌اند که گردشگری صنعتی درآمدزا است و برای جذب گردشگر جاذبه ساخته‌اند و استان سمنان با وجود جاذبه‌های متنوع  می‌تواند با کمی همراهی بخش‌های مختلف در تامین زیرساخت و معرفی جاذبه‌ها قطب گردشگری تبدیل شود.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که تاکنون ۸۶۸ اثر تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس ثبت ملی شده که این میزان میراث‌فرهنگی ثبتی نشان از تمدن عمیق این خطه دارد.

براساس اسناد و مدارک موجود استان سمنان مهد عرفای شناخته شده و بزرگی چون شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی و شیخ محمود مزدقانی است که تمرکز بر معرفی این جاذبه‌ها خود جذب کننده گردشگر است.

استان سمنان دارای ۱۱ بافت تاریخی است که این تعداد بافت تاریخی قابل توجه و نشان از پیشینه، تاریخ و اصالت استان دارد و چنین ظرفیتی برای جذب گردشگر در کمتر نقاط کشور دیده می‌شود و استفاه از این فرصت تنها نیازمند همراهی و هماهنگی بخش‌های مختلف است.

استان سمنان نزدیک به ۱۰۰ اثر معنوی دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما یک نمایشگاه دایمی برای نشان دادن و حفظ آداب و رسوم چندین هزار ساله این استان وجود ندارد که اگر باشد گذشته و هویت استان نسل به نسل منتقل می شود و به فراموشی سپرده نمی شود و هم نقطه عطفی برای جذب گردشگر، اشتغالزایی و رونق اقتصادی است.
به گفته کارشناسان ایجاد نمایشگاه دایمی فروش صنایع دستی با جانمایی مناسب در شهر که نمایانگر هنر و پیشه مردم کویر است موجب جذب توریسم می شود.

آیین گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، آئین ۴۰۰ ساله امامدر (شیردوشان) دیباج دامغان، تهیه آب دعا در شاهرود، آیین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله میراث معنوی، جنگل‌های هیرکانی در اقیانوسی از ابر، درختان چنار چندصدساله، غار پنیر، آبشارهای بلند و چشمه‌های آبگرم، از جمله میراث طبیعی ارزشمند استان سمنان در کنار بناها و محوطه‌های تاریخی چند صدساله، تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان است که اگر این ظرفیت به کار گرفته شود بدون شک شاهد رونق اقتصادی چشم‌گیر در استان سمنان خواهیم بود.

منطقه نمونه گردشگری آبگرم در شهرستان سرخه به اعتقاد کارشناسان در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفریحی و درمانی استان سمنان تبدیل شود، این منطقه در سال ۸۶ به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان سمنان تصوب شد و اکنون انتظار می‌رود با تکمیل زیرساخت این منطقه به یک جاذبه گردشگری سلامت در شرق کشور تبدیل شود.

تاسیسات نفت خوریان واقع در کویر خوریان در جنوب سمنان به عنوان میراث صنعت نفتی کشور که به ثبت ملی هم رسیده از دیگر جذابیت‌های کمتر شناخته شده استان سمنان به شمار می‌رود که می‌تواند سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه بکشاند.

 استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است و همچنین در همسایگی با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران  دارای برگ برنده در توسعه گردشگری است.

جاده‌های استان سمنان به دلیل قرارگیری در مسیر  زائران امام رضا(ع) سالانه میزبان  ۲۰ میلیون مسافر عبوری است که اگر هر مسافر با هزینه‎‌کرد حداقل ۲ هزار تومان در این استان سمنان  خدمات دریافت کند، استان باید دسته‌کم ۴۰ میلیارد تومان از بخش گردشگری درآمد کسب کند، اما متاسفانه به گفته کارشناسان امر در عمل چنین گردش مالی از بخش گردشگری عاید استان سمنان نمی‌شود. 

به عبارتی دیگر گردشگر  می‌تواند با طی مسیر در حدود ۲۲۰ کیلومتر از پایتخت کشور، ۵۸۶ کلیومتر از اصفهان، ۲۸۲ کیلومتر از قم، ۳۳۸ کیلومتر از گلستان، ۲۰۰ کیلومتر از مازندران و ۶۷۴ کیلومتر از خراسان رضوی خود را به سمنان مهد تاریخ و عرفان برساند، اما با وجود مزیت موقعیت جغرافیایی گردشگری، استان سمنان در آخر عایدی درخوری ندارد.

توسعه گردشگری استان سمنان نیازمند چه نسخه‌هایی است؟

استان سمنان با برخورداری از۲ هزار و ۱۶ کلیومتر راه  در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از ۲ فرودگاه در شهرستان‌های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه‌آهن فعال که روزانه بیش از ۹۰ رام قطار  از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسوولان برای جذب گردشگر ایجاد شده، اما توجه به تامین زیرساخت‌های اقامتی، سرگرمی، خدماتی،  رفاهی و زیباسازی سیمای شهری در کنار توجه به راه‌ها برای جذب گردشگر ضرورت دارد.

اکنون در استان سمنان با تلاش مسوولان مدت ماندگاری مسافر در استان از چهار ساعت به متوسط ۲۴ ساعت افزایش یافته و نوروز ۱۴۰۱ با آغاز مسافرت‌ها و گردشگری در دوره پساکرونا ظرفیت زیرساخت‌های اقامتی استان با سه هزار و ۸۰۰ تخت پذیرایی در برخی روزها تکمیل ظرفیت اعلام می‌شد و این تکمیل ظرفیت در شرایطی است که گردشگری در استان در نقطه مطلوب نیست و آمار نشان می‌دهد تقویت زیرساخت‌های اقامتی باید مورد توجه ویژه باشد.

طبق گزارش‌ها در استان سمنان ۱۵ هتل، یک هتل‌آپارتمان، یک متل، ۵ مهمان‌پذیر، ۱۰ اقامتگاه سنتی، ۷۲ خانه مسافر، ۳ مجتمع گردشگری و ۹۵ اقامتگاه بوم‌گردی با سه هزار و ۸۰۰ تخت پذیرای مسافران نوروز ۱۴۰۱ بود  و با احتساب سایر مراکز اقامتی زیر نظر آموزش‌وپرورش و سایر ادارات استان سمنان ظرفیت اقامت هفت هزار و ۴۰۰ نفرشب بود.

به گزارش ایرنا، اگر می‌خواهیم گردشگری به عنوان راهکار رفع مشکل بیکاری و رونق اقتصادی در استان سمنان توسعه یابد باید بخش‌های مختلف همراه و هماهنگ با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان باشند و این اداره کل نیز به عنوان متولی با جذب افراد متخصص و استفاده از نظرات کارشناسی و تعریف برنامه و وظیفه برای هر سازمان برای توسعه گردشگری استان گام بردارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha