ظرفیت اسمی زندانهای خراسان رضوی با ظرفیت کنونی آنها تناسب ندارد

مشهد- ایرنا- معاون نظارت و هماهنگی امور دادسراها و ضابطین دادسرای مشهد گفت: ظرفیت اسمی زندانها با ظرفیت کنونی در بسیاری از شهرستانهای استان تناسب ندارد البته بیشتر حوزه های قضایی در کاهش جمعیت کیفری زندان موفق عمل کرده‌اند.

حسین مسرور نعیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حوزه زندانها چالشهای زیادی وجود دارد و تعداد جمعیت کیفری فعلی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی اضافه کرد: دستگاه قضا به خصوص طی ۶ سال اخیر خیلی خوب کار کرده و جمعیت کیفری زندان تا حد ممکن کاهش یافته اما قسمتی از کار نظیر کاهش عناوین مجرمانه از حیطه دستگاه قضایی خارج است.

معاون نظارت و هماهنگی امور دادسراها و ضابطین دادسرای مشهد گفت: بخشی از کار و مشکلات، مربوط به حوزه ساختاری است و در آیین نامه اجرایی سازمان زندانها در حوزه قانونگذاری دخل و تصرفی باید صورت گیرد.

مسرور افزود: برطرف کردن این مشکلات به سرعت امکان‌پذیر نیست و نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت است و باید فضای استاندارد برای هر زندانی تعریف و رعایت شود چون رسالت اصلی زندان بازپروری مجرم است و در خیلی از زندانها اقدامات قابل تقدیر در حوزه های مختلف نظیر بازپروری و اشتغال زندانیان انجام می‌شود.

وی ادامه داد:معاونت نظارت و هماهنگی امور دادسراها و ضابطین دادسرای مشهد از دی ماه پارسال تا پایان اسفندماه تمام ۳۶ حوزه قضائیه خراسان رضوی و مشهد را به صورت کامل رصد کرد و طبق دستورالعمل نحوه بازرسی حوزه های قضایی دادسراها، عملکرد قضایی و رفتاری همکاران قضایی رصد و به مشکلات رسیدگی شد.

معاون نظارت و هماهنگی امور دادسراها و ضابطین مشهد گفت: عملکرد همه زندانها، تحت نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها، رفتار زندان‌بانان، محیط فیزیکی، واحدهای مددکاری و روانشناسی و ارتباط موثر قضات با مددجویان نیز پایش شد و علت افزایش جمعیت کیفری زندان از جمله مواردی بود که به صورت ویژه بررسی شد.

مسرور افزود: در حوزه ضابطان عام نیز بررسیهای لازم بر نحوه عملکرد ضابطان بررسی می‌شود و این تکلیفی است که ماده ۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری برعهده دادستان‌ها گذاشته شده تا هر ۲ ماه یک بار واحدهای انتظامی را رصد و پایش کنند.

وی اضافه کرد: در پی بازرسی‌های صورت گرفته، بانک اطلاعاتی کاملی از حوزه های قضایی در اختیار دادستان مشهد قرار گرفت و برای حوزه‌های مشکل‌دار تدابیر لازم اندیشیده می‌شود.

طبق اعلام مسوولان قضایی خراسان رضوی در سال گذشته، این استان با جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر حدود ۱۷ هزار زندانی دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha