تلاش می‌کنیم جشنواره تئاتر صاحب‌دلان به روند هنری تبدیل شود/ معنویت، گم‌شده دیروز و امروز بشریت

تهران- ایرنا- معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر تلاش کنیم به واسطه هنر تئاتر شهد این عنصر مهم تعالی‌بخش بشر را به دیگران بچشانیم کاری بزرگ کرده‌ایم.امیدواریم جشنواره تئاتر صاحب‌دلان از رویدادی هنری به روندی جریان‌ساز تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نشست رسانه‌ای دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر صاحب‌دلان صبح روز شنبه (۱۱ تیر ماه) با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این دوره جشنواره و جمعی از هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.

معنویت، گم‌شده امروز و دیروز بشریت

سالاری در ابتدای این نشست در سخنان کوتاهی با اشاره به این‌که معنویت گم‌شده امروز و دیروز بشریت است یادآور شد: اگر بتوانیم به واسطه هنر به‌ویژه هنر زنده و جریان‌ساز تئاتر این مهم را به مخاطبان بچشانیم کاری بزرگ کرده‌ایم و توانسته‌ایم نقش خود را در تربیت و تعالی‌بخش فرهنگی افراد جامعه و به تبع آن کل جامعه به‌خوبی ایفا کنیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: جشنواره صاحب‌دلان تلاش می‌کند از این اقیانوس معنویت ولو به‌قدر قطره‌ای کام تشنگان این مهم را از طریق هنر تئاتر تازه کند و امیدواریم که بتوانیم با پایان این رخداد این توفیق را به چشم ببینیم.

سالاری در پایان تاکید کرد: تلاش معاونت هنری آن است که این دوره جشنواره را به آبرومندانه ترین شکل ممکن برگزار کند. امیدواریم بتوانیم این حرکت فرهنگی را از یک رویداد به یک روند فرهنگی تبدیل کنیم، رویدادها می آیند و می روند و روندها می مانند. امیدوارم با همت و تلاش هنرمندان عزیز که دل درگرو این مفاهیم هنری دارند این اتفاق شایسته به خوبی رقم بخورد.

تلاش می‌کنیم جشنواره تئاتر صاحب‌دلان به روند هنری تبدیل شود/ معنویت گم‌شده دیروز و امروز بشریت

تقویت گروه‌های تئاتر استانی و تلاش آن‌ها برای پیدا کردن مخاطبان خود 

محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر رویداد نمایشی صاحبدلان در ادامه این نشست با بیان این‌که این رویداد در گام نخست با عنوان تئاتر حقیقت و سپس طی ۱۱ دوره بعدی با عنوان تئاتر صاحب‌دلان فعالیت خود را آغاز کرده و حال به گام دوازدهم خود رسیده است یادآور شد: رویداد نمایشی صاحب‌دلان تلاش می‌کند تا تمام گروه‌های تئاتری سراسر کشور را به اجرا نزدیک و ترغیب کند و این رویکرد متفاوتی است که این رخداد با دیگر جشنواره‌های تئاتری سراسر کشور دارد.

وی ادامه داد: تقویت گروه‌های تئاتر استانی و تلاش آن‌ها برای پیدا کردن مخاطبان خود یکی دیگر از اهداف کلان رویداد نمایشی صاحب‌دلان است.
بخش‌هایی که تا پیش از این آروزی برگزاری آن را داشتیم.

دبیر جشنواره دوازدهم تئاتر صاحب‌دلان خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار توانستیم بخش‌هایی چون نمایشنامه‌نویسی؛ اجرا خوانی؛ برگزاری نشست‌های پژوهشی و تولید آثار مشترک با دیگر کشورهای مسلمان که پیش‌ از این آرزوی اجرایی شدن آن را داشتیم برای نخستین بار جامه عمل بپوشانیم.

مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین تلاش داریم تا بتوانیم با تولید آثار فاخر با مضامین ارزنده و محوری در این رویداد بتوانیم طی بازه زمانی شش‌ماهه جریان تولید و اجرای مستمر آثار نمایشی را در سراسر کشور و نه‌تنها متمرکز بر پایتخت اجرایی کنیم.

اظهار تمایل ۲۵ گروه از گروه های مسلمان همسایه برای حضور در این رویداد

در ادامه این نشست محمود فرهنگ به پاسخ به چهار پرسش خبرنگار ایرنا مبنی‌بر میزان بودجه جشنواره؛ کشورهای مسلمان حاضر در این رخداد در راستای تولید آثار مشترک؛ سرانجام انتشار کتاب مجموعه نمایش‌های ایمانی جهان و کارنامه ۱۱ دوره پیشین رویداد نمایشی صاحبدلان پرداخت.

وی گفت: مسئله بودجه هر سال به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موانع در مسیر برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان بود که امسال خوشحالیم با همراهی معاونت امور هنری و مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی در دوره دوازدهم از نظر بودجه مشکلی نخواهیم داشت.

مدیر کانون تئاتردینی اداره کل هنرهای نمایشی همچنین تصریح کرد: تلاش داریم تا با دعوت از کشورهای مسلمان که تا به امروز ۲۵ گروه نمایشی از کشورهای همسایه و مسلمان برای تولید آثار مشترک و تولید مشارکتی ابراز تمایل کرده‌اند که بعد از ارزیابی کیفی و کمی به نحوه تولید کارهای مشترک این مسئله در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چاپ مجموعه پنج جلدی نمایش‌های ایمانی جهان بعد از ۱۰ سال پژوهش

دبیر دوازدهمین رویداد نمایشی صاحب‌دلان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر انتشار مجلدهای نمایش ایمانی جهان به قلم دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی که بیش‌از یک دهه از وعده انتشار آن از سوی این جشنواره گذشته است خاطرنشان کرد: تحقیق و پژوهش در حوزه نمایش‌های ایمانی جهان در قالب مجلد پنج‌جلدی و بیش‌از ۵۰۰۰ صفحه با قلم دکتر ناظرزاده کرمانی و ویراست‌های مختلف و متعدد سرانجام با حمایت‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دی ماه ۱۴۰۱ خورشیدی هم‌زمان با اختتامیه این رخداد منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش چهارم ایرنا مبنی‌بر وجه تفاوت و جریان سازی رویداد نمایشی صاحبدلان با دیگر جشنواره‌های اداره کل گفت: نخست آنکه محوریت اصلی این جشنواره تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی طی بازه زمانی گسترده شش ماه است که این اتفاق را عموماً در جشنواره‌ها شاهد نیستیم.

فرهنگ در پایان تصریح کرد: همچنین مؤلفه دیگر؛ تمرکز بر زنده کردن تئاتر استان‌ها و به پویایی و جریان انداختن هنرمندان در سراسر کشور و مرکز گریزی است که این دو مهم در سایه رویداد نمایشی صاحبدلان تاکنون محقق شده و خوشحالیم که می‌توانیم با استمرار این روند شاهد پویایی و زنده بودن هرچه بیشتر هنر نمایش در سراسر کشور باشیم.

در این نشست هنرمندان و مسئولانی چون مهدی کاموس مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تاج‌بخش فناییان یدالله وفاداری، احمد جولایی، هادی مرزبان، داوود فتحعلی‌بیگی، محمد دشت گلی، حسن رونده، فرهاد قائمیان، ندا ثابتی، مرشد محسن میرزاعلی و رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha