صاحبدلان چراغ «تئاتر دینی» را روشن نگه می‌دارد/ اجرای ۴ گروه از عراق و عمان در قزوین

تهران- ایرنا- دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با بیان این که صاحبدلان بر خلاف همه جشنواره‌ها فقط به تولید فکر می‌کند، گفت: ۴ گروه بین‌المللی از کشورهای عراق و عمان در این رویداد اجرا خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، آیین رونمایی از پوستر و نشست خبری بخش بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان (نمایش های دینی) با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی فائزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین، محمود فرهنگ، دبیر رویداد و عوامل اجرایی امروز دوشنبه ۲۲ خرداد در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.

فرهنگ در این نشست اظهار کرد: صاحبدلان بر خلاف همه جشنواره‌ها فقط به تولید فکر می کند و در طول یک سال کارش را انجام می‌دهد. ما فقط در بخش نمایشنامه‌خوانی رقابت داریم. در تئاتر صاحبدلان مهم‌ترین نکته این است که چراغ تئاتر دینی روشن بماند. هدف این است که نمایش‌ها اخلاق گرا و اسلامی باشند و از فرهنگ دینی نشات بگیرند. صاحبدلان بر خلاف همه جریان‌های دیگر حرکت می‌کند و رقابتی نیست. به گروه های شهرستانی اهمیت می‌دهد. می‌گوید تو آنجا باش و هر سال برای من تولید کن. ما تلاش کردیم ذهن مخاطب و هنرمند را درگیر کنیم.

صاحبدلان چراغ «تئاتر دینی» را روشن نگه می‌دارد/ اجرای ۴ گروه از عراق و عمان در قزوین

تعدادی از آثار ادبیات دینی را که جهانشمول هستند به فرانسه و انگلیسی ترجمه کردیموی با بیان این که ما یک نگاه جدی به کشورهای مسلمان داریم تاکید کرد: همیشه سعی شده این کشورها نادیده گرفته شوند با این توجیه که بضاعتی ندارند. نگاه ما بیشتر به سمت تئاتر اروپا بوده است. معتقدیم تبادل فرهنگی بین کشورهای مسلمان می‌تواند اتفاق بیفتد. در همین راستا ما تعدادی از آثار ادبیات دینی را که جهانشمول هستند به فرانسه و انگلیسی ترجمه کردیم.

دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با اشاره به برپایی این رویداد در قزوین توضیح داد: استان‌های ما احتیاج به زیرساخت‌هایی برای تئاتر دارند و صاحبدلان بهانه‌ای برای تقویت زیرساخت‌هاست. با برپایی این رویدادها این انگیزه برای گروه‌های تئاتری در استان به وجود می آید که تولید دینی داشته باشند. تلاش ما این است که سخت‌افزارهای اجرایی استان‌ها فراهم شود. استان بودجه اسکان، پذیرایی و برگزاری مراسم اختتامیه را عهده‌دار شد که اتفاق قابل توجهی است که یک استان بودجه‌ای را به تئاتر اختصاص دهد. شاید این برای اولین‌بار است که یک استان بخش بین‌المللی یک رویداد را میزبانی می‌کند.

چرایی تعداد کم آثار خارجی

یکی از گروه‌های خارجی می‌خواهد از مرز ایران با اتوبوس به قزوین بیاید که هزینه‌اش پایین شودفرهنگ درباره چرایی تعداد کم آثار خارجی در نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان بیان کرد: مسأله بودجه برای تئاتر کشور بسیار مهم است. این رویداد قرار بود در ۱۴۰۱ برگزار شود که ۱۶ نمایش خارجی برای اجرا در آن آماده بودند ولی با تغییر تاریخ برگزاری بسیاری قادر به حضور نشدند. رویداد صاحبدلان برای جستجوی آثاری که در تراز موضوع صاحبدلان باشند کار سختی پیش رو دارد. ما طی سال‌های گذشته بررسی کردیم بضاعت‌مان در حوزه تئاتر دینی چه اندازه است و بعد از برگزاری ۱۲ دوره رویداد به سراغ عرصه بین‌الملل رفتیم. از این رو تعداد کم آثار در این دوره اشکالی ندارد. آثاری باید انتخاب می‌شد که قابل دفاع باشد.

وی افزود: برای دعوت از گرووهای خارجی باید پول هنگفت بپردازیم. در حال حاضر گران شدن بلیط هواپیمای خارجی این امکان را از ما گرفته است. یکی از گروه‌های خارجی می‌خواهد از مرز ایران با اتوبوس به قزوین بیاید که هزینه‌اش پایین شود. تلاشم این بوده که صاحبدلان بار زیادی بر دوش تئاتر کشور نگذارد.‌

در دنیا نمایش‌های ضد دینی هم وجود دارد

یک نمایشنامه بسیار ارزشمند درباره امام زمان است که فعلا کسی توانایی اجرایش را نداشته استفرهنگ ادامه داد: ما آثار بسیار فاخری در حوزه نمایشنامه نویسی چاپ کرده ایم. یک نمایشنامه بسیار ارزشمند درباره امام زمان است که فعلا کسی توانایی اجرایش را نداشته است. در حوزه پژوهش دو جلد کتاب داشته ایم. یک پژوهش جدی توسط استاد ناظرزاده کرمانی درباره نمایش های ایمان گرای دینی جهان انجام شده است. ایشان بعد از حدود هشت سال شش هزار صفحه با عنوان نمایش های ایمان گرای جهان به ما تحویل داد که در آن ۷۰ کشور را بررسی کرده بود.

وی افزود: این کار آماده است و امیدواریم در قالب کتاب امسال رونمایی شود. این کتاب اثبات می کند که دین های الهی ۵۰۰ سال پیش برای ترویج دین شان از زبان نمایش استفاده می‌کردند. یک گونه‌ای در همه نمایش‌های جهان وجود دارد که گونه دینی است. نویسنده هشت نمایش فاخر را ترجمه کرده و اثبات می‌کند در دنیا نمایش‌های ضد دینی هم وجود دارد. در حالی که تئاتری‌های ما فکر می‌کنند همه چیز دینی است.

صاحبدلان چراغ «تئاتر دینی» را روشن نگه می‌دارد/ اجرای ۴ گروه از عراق و عمان در قزوین

کل بودجه تئاتر صاحبدلان ۶ میلیارد تومان است

فرهنگ با بیان این که در سال‌های گذشته توجه جدی به رویداد صاحبدلان نشده است توضیح داد: اگر فرصت مناسب را داشتیم زودتر بین‌المللی می‌شدیم. ما مدام نگاه‌مان به اروپا بوده و ۴۴ سال است کشورهای اسلامی را نادیده گرفته‌ایم. در کل، بودجه این دوره از رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان ۶ میلیارد است؛ ۴ میلیارد تومان بودجه در طول یک سال برای رویداد صاحبدلان هزینه کردیم و ۲ میلیارد نیز ارشاد استان قزوین متقبل شد. ضمن این که با تمامی گروه های نمایشی تسویه حساب شده است.

بودجه تئاتر شوخی محض است

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز با اظهار امیدواری نسبت به ماندن رویداد صاحبدلان در قزوین اظهار داشت: یکی از اهداف ما این است که به واسطه این رویدادها زیرساخت‌ها را در استان‌هایی مثل قزوین تقویت کنیم.

وی درباره وضعیت بودجه تئاتر، بیان کرد: دوستان مجلس قول بودجه‌ای ویژه برای تولید تئاتر داده اند. همچنین قول داده شده بودجه تئاتر چند برابر شود. بودجه تئاتر کشور در مقایسه با بودجه سازمان سینمایی بسیار ناچیز و شوخی محض است. با حدود ۲۷ میلیارد تومان باید تعداد زیادی جشنواره را برگزار و از اجراها هم حمایت کنیم.

راه‌اندازی پژوهشکده و اندیشکده تئاتر

نظری از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی اندیشکده و پژوهشکده تئاتر خبر داد و گفت: اداره‌کل هنرهای نمایشی به دنبال راه‌اندازی پژوهشکده و اندیشکده تئاتر است. طرح آماده است و امیدوارم با حمایت وزارت علوم و ارشاد این پژوهشکده راه‌اندازی شود.

فائزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین نیز در ادامه نشست با بیان این‌که از ۲۸ خرداد تا یکم تیر پذیرای هنرمندانی از عمان و عراق و سراسر کشور خواهیم بود، گفت: اجرای ۴ نمایش صحنه ای، ۴ نقالی، ۴ تعزیه و ۵ رادیو نمایش را در این ایام شاهد خواهیم بود. استان در حال مهیا شدن برای برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره و برگزاری نخستین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان است و بنا بر این است پهنه استان را درگیر برگزاری این رویداد کنیم.

مژگان وکیلی، مسول بخش بین المللی رویداد نیز گفت: از سال گذشته دعوت از گروه‌های خارجی را آغاز کردیم. در بخش اجراها و وبینار چهار گروه نمایشی از عراق و عمان خواهیم داشت. در مجموع ۵۵ اثر متقاضی بودند که چهار اثر را انتخاب کردیم. در استان قزوین جلسات پرسش و پاسخ بعد از اجرا هم خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، بخش بین‌الملل دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور ۴ گروه بین المللی از ۲۸ خرداد تا اول تیر در قزوین برگزار می شود. مراسم اختتامیه این رویداد تئاتری نیز، روز پنجشنبه اول تیرماه با تقدیر از پیشکسوتان و فعالان عرصه تئاتر دینی و معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف برگزار می شود.


اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha