۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۸
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 84819288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سالاری: رویکرد اصلی «صاحبدلان» جریان‌سازی در هنر نمایش است

تهران- ایرنا- معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت برگزاری دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر «صاحبدلان» در پیامی نوشت: رویکرد اصلی این رویداد ارائه نگاهی ژرف برای جریان‌سازی در گونه‌هایی از هنر نمایش است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری به مناسبت برگزاری دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان نوشت: اگر هدف متعالی بعثت انبیاء الهی و بیان تعالیم سعادت‌بخش‌شان در قالب کتب آسمانی، ارتقاء بشریت برای حصول به نیت و عمل صالح و مشخصا حیات طیبه در دنیا و بهشت آرامش و طمانینه الهی در آخرت بوده است؛ بی‌تردید ادامه سیر هدایت مردم و میانجی‌گری اتصال به حقیقت هستی و رستگاری، هادیان راه آشنا و پیشوایان همامی هستند که در مقام تفسیر ناطق این کتب و شارحان عامل آن تعالیم، عمر و زندگانی منزه خویش را وقف عام کردند.

وی افزود: در ادامه این سیر نورانی و مسیر روحانی، هنر در ایران اسلامی نیز برای ادای دین خویش به این رسالت عظیم، همواره در تلاش برای تبیین دقیق و بیان رقیق و غیرمستقیم آموزه‌ها و فضیلت‌های مکتب انسان‌سازی است که برای همه عصرها و نسل‌ها، پیامی تازه و جامع دارد. پیامی که بر بال‌های توانمند و بی‌بدیل هنر می‌نشیند؛ مرزهای سیاسی را درمی‌نوردد؛ در قلب‌های پاک و مستعد می‌نشیند و اقلیم معنوی خویش را می‌گستراند و یقیناً این اقتدار فرهنگی فرامرزی و فرازمانی جز در سایه توکل بر الهامات حضرت حق و توسل به عنایت اولیاء الهی و تلاش روش‌مند و دانش‌محور برای رسیدن به نگاهی تازه در پس مطالعه عمیق در بطن قرآن، احادیث و روایات ائمه هدی و متن سیره گزیدگان درگاه الهی میسر نمی‌شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این مسیر هدایتگر، راهی روشن از تدبیر و هم‌اندیشی در آیاتی متین و تمرکز بر زوایای پنهان و پیدای سیره و سلوک ائمه معصومین(ع) برای فهم و دریافت جان سخن و جوهره رفتار ایشان تا رسیدن به همان نگاه تازه در روایت مفاهیم و مضامین برتر را آگاهانه و امیدوار طی می‌کند.

سالاری گفت: نگاهی همراه با تحلیل منطقی و عبرت‌آموز و کارآمد برای عصر حاضر و در راستای انقلاب شکوهمند اسلامی و نگاه ژرف خمینی کبیر و جانشین شایسته‌اش یعنی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، تنوع در زوایای دید به آیات و سیره‌های انسان‌سازی همچون نبوی، علوی، فاطمی، حسینی و مهدوی در قرون متمادی، شاخه‌های بالیده در سایه‌سار این ارتفاعات استوار در نهضت‌های ولایی را در برمی‌گیرد. این نگاه متفاوت همان نقطه اصلی و محوری‌ای است که بایستی بیش از پیش بر آن همت گماشت تا موجب پیدایش محتواهای توانمند و جاذب در تولید آثار فخیم و ماندگار هنری شود.

وی افزود: اینک به خرسندی می‌توان گفت که رویکرد اصلی تئاتر دینی صاحبدلان نیز به درستی جست‌وجوی همین نگاه و ارائه چنین آثار جریانسازی در گونه‌هایی از هنر نمایش است که در جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اسلامی و کشورهای همسوی فرهنگی، به تبیین و انتشار چنین برداشتی منتهی شود و خط سیر اصیل و موثر خود را در نمایشنامه‌خوانی‌ها، نمایشنامه‌نویسی‌ها و اجراهای مستمر صحنه‌ای، خیابانی و عرصه‌گاه‌های سمعی و بصری همراه با توسعه‌های مضمونی متمایزتر به تماشای شایسته‌تری برساند و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گشایشگر هنر نمایش را برای ترویج فرهنگ قرآنی و هنجارهای رفیع اهل بیتی (ع) به بایستگی‌های بیشتری نشان دهد.

سالاری در این پیام تاکید کرد: از حسن اتفاق، بازه زمانی اعیاد بزرگ قربان تا غدیر فرصتی برای حرکت طلیعه کاروان پرهیمنه صاحبدلان است و به یاری خداوند ادامه منازل مستمر و فعال آن در شش ماهه پیش رو از سوی ادارات کل استان‌های کشور و همچنین تبادلات بین‌المللی این رخداد، پیوست‌های مبارکی است که این کاروان جریان‌گستر و آتیه‌مند را همراهی خواهد کرد. توفیق و همت تمامی سیاستگذاران، مدیران و فعالان مخلص و توانای این سیر و مسیر را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

سالاری: رویکرد اصلی «صاحبدلان» جریان‌سازی در هنر نمایش است

دوازدهمین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان به دبیری محمود فرهنگ از مرداد تا دی‌ماه امسال به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای نمایشی در ۱۰ بخش صحنه‌ای؛ مسابقه نمایشنامه‌نویسی؛ تولید متون نمایشی؛ نمایشنامه‌خوانی؛ پژوهش؛ آیین‌های نمایشی؛ تعزیه ـ نقالی ـ پرده‌خوانی ـ حیدری خوانی ـ علی‌نامه‌خوانی؛ نمایش‌های میدانی؛ نمایش رادیویی و بین‌الملل به شکل غیررقابتی برگزار خواهد شد.

مخاطبان برای دستیابی به فراخوان و شرایط حضور در این رویداد می‌توانند به تارنمای (وب‌سایت) اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی theater.ir مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha