به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، سید علی عمرانی روز شنبه در نشست خبری پنجمین دوره مسابقه دانشآموزی نور و گرامیداشت ابوریحان بیرونی افزود: به دنبال این هستیم که بازیگران عرصه علم و فناوری با یکدیگر در جهان اسلام هم صدا شوند.
وی افزود: سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) جزو جلوداران این حوزه است و امیدواریم با این همکاری، مجموعه فاخری در این عرصه در حد بینالمللی تولید شود.
مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی خاطرنشان کرد: مجموعههای مختلف دیگر هم به منظور گسترش و جذب مشارکت، همکاری مناسبی با این مسابقه دارند همچنین اعتباربخشی، یکی از مهمترین ماموریتهای ما است که در این اعتباربخشی اعطای جایزه مصطفی باعث میشود الگوهای علم و فناوری معرفی شوند.
عمرانی یاد آور شد: ظرفیت این افتخارات برای توانمندی رهبران علم و فناوری جریان فکری و گفتمانی را در حوزه علم و فناوری ارائه میکند.
وی ادامه داد: مسابقه دانش آموزی نور برای ظرفیتسازی تعریف میشود تا مجرایی برای ارتقای حوزه علم و فناوری باشد.
مدیرکل اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی اظهار داشت: در دوره اخیر به کمک استادان در موضوعات مختلف به لحاظ کمیت و کیفیت تلاش میکنیم تا زمینه توسعه بیشتر فراهم شود و اکنون در حال دریافت آثار دانشمندان هستیم و امیدواریم در سال آتی آیین اهدای جایزه مصطفی را داشته باشیم.
عمرانی همچنین افزود: به دنبال تقویت و توانمندسازی دانش آموزان در عرصههای مختلف هستیم، یک دانشمند در حوزههای مختلف مهارتها میتواند ارائه مناسبی داشته باشند.
وی گفت: این مسابقه برای دانشآموزان تمرین در حوزه رسانه است و نیاز به ابزار خاصی هم وجود ندارد، حتی در سالهای گذشته برگزیدگانی داشتیم که در یک روستا توانستهاند اثر ارائه کنند و علاوه بر کسب امتیاز، اعتماد به نفس هم بدست آورند.
مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی ادامه داد: برای استفاده از افتخارات علم و فناوری برای توانمند کردن دانشآموزان باید شبکه سازی و ظرفیت سازی کنیم. همچنین تلاش داریم بر روی موضوعات کمیت و کیفیت این مسابقه کار کنیم.
عمرانی همچنین خاطر نشان کرد: در حوزه گفتمانسازی و جریانسازی، رویدادهای جایزه مصطفی را برگزار میکنیم تا به این واسطه علم وفناوری را در میان نوجوانان توسعه دهیم.
مسابقه دانش آموزی نور با رویکرد ساخت فیلمهای علمی و آموزشی ۶۰ ثانیهای
حازم فریپور دبیر مسابقه دانش آموزی نور نیز در این نشست خبری با بیان اینکه مسابقه نو با ساخت فیلم یک دقیقهای محفلی پویا از رقابت علمی ایجاد میکند افزود: بنیاد علم و فناوری با هدف امیدبخشی، هویت سازی و ترویج علم در میان نوجوانان جهان اسلام و مشارکت مراکز آموزشی و علمی اقدام به برنامه ریزی رویدادی با عنوان مسابقه دانش آموزی نور با رویکرد ساخت فیلمهای علمی و آموزشی ۶۰ ثانیهای کرد.
وی افزود: مسابقه دانش آموزی نور در چهار دوره گذشته در حوزههای علم و فناوری در قالب ساخت فیلمهای علمی یک دقیقهای، محفلی پویا از رقابتی علمی را میان دانش آموزان فراهم آورده است که به این واسطه ضمن دریافت درک عمیقی از دانش کسب شده در محافل آموزشی، عملیاتی کردن مفروضاتی علمی را در قالبهای کاربردی با دستان خود تجربه کردهاند.
دبیر جشنواره دانش آموزی نور ادامه داد: مسابقه دانش آموزی نور در ادوار گذشته با مشارکت نزدیک به ۱۷ هزار دانش آموز از ۱۱ کشور شامل مراکش، الجزایر، مالزی، هند، ترکیه، عراق ، تانزانیا ، تونس، پاکستان، افغانستان و ایران در قالب ساخت فیلم های کوتاه از آزمایشهای علمی برگزار شده است.
فریبر خاطر نشان کرد: در این دوره ۷۷۷ اثر از ۲۸ استان کشور در این دوره به ما رسیده است همچنین مهلت ارسال آثار تا ۳۱ تیرماه بود که با توجه به مجازی بودن آموزش و اطلاع محدود دانش آموزان تا ۲۵ مرداد تمدید شد.
وی یاد آور شد: این مسابقه به صورت بین المللی و با نگاه جذب مشارکت دانش آموزان در سراسر جهان برگزار می شود همچنین تلاش شده آثار این دوره در برنامه تلویزیونی مسابقه دانش آموزی نور هم به نمایش گذاشته شود.
دبیر جشنواره دانش آموزی نور گفت: ۷۳۲ اثر از ۲ هزار و ۴۶۹ دانش آموز در چهارمین دوره جشنواره داشتیم.
فریپور افزود: در این دوره از جشنواره هدایای علمی به برگزیدگان اهدا میشود و از پژوهش سراها و مدارس با مشارکت برتر تقدیر میشود.
به گزارش ایرنا، مسابقه دانش آموزی نور نخستین فعالیت در حوزه دانش آموزی مصطفی است که به صورت سالانه با گرامیداشت یکی از شخصیتهای برجسته علم و فناوری جهان اسلام در سطح بین المللی برگزار میشود.
نظر شما