۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 84807741
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انگلیس، حملات اوکراین را عامل خروج روسیه از جزیره مار دانست

لندن – ایرنا – وزارت دفاع انگلیس حملات گسترده موشکی و پهپادی اوکراین را عامل عقب‌نشینی روسیه از جزیره مار(Snake Island) دانست و ادعا کرد که این تحول ارتباطی به حسن نیت مسکو ندارد.

به گزارش ایرنا، رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهایش از جزیره مار در شمال غربی دریای سیاه عقب نشینی کرده اند. این جزیره در روز اول تهاجم توسط روسیه تصرف شد و در امتداد خطوط اصلی کشتیرانی به اودسا و بنادر مجاور آن قرار دارد.

این بیانیه می‌افزاید: نیروهای مسلح اوکراین طی چند هفته گذشته حملات موشکی و پهپادی علیه قرارگاه روسیه در این جزیره انجام داده و  علاوه بر این، از موشک‌های ضد کشتی برای ممانعت از تردد کشتی‌های روس که تلاش می‌کردند قرارگاه را تجدید قوا کنند، استفاده کرد.

وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که روسیه به احتمال زیاد به دلیل انزوای پادگانش در این جزیره و آسیب پذیری فزاینده آن در برابر حملات اوکراین، عقب نشینی کرده است؛ نه به عنوان "حسن نیت" که ادعا می کند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام که نیروهای خود را از این جزیره خارج کرده تا ثابت کند مانع خروج کشتی‌های غلات از بنادر اوکراین نمی‌شود. این درحالیست که به گفته روسیه، اوکراین سواحل دریای سیاه را برای خروج غلات از مین‌های خود پاک نمی‌کند.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع انگلیس آمده است که روسیه روستای پریویلا، در شمال غربی شهر مورد مناقشه لیشانسک دونباس را تصرف کرده و درگیری‌های شدید احتمالا در اطراف پالایشگاه نفت لیشانسک ادامه دارد.

وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha